جلوگیری از پوسیدگی دندان در نوزادان شیرخوار

پوسیدگی دندان در نوزادان شیرخوار یا همان پوسیدگی دندان با شیشه هنگامی رخ می دهد که دندان نوزاد در تماس مکرر با قند کربوهیدرات مایع، مانند آب میوه، شیر، شکر و یا هر نوشیدنی دیگری که شیرین است باشد. لازم است بدانید شیر مادر نیز می تواند موجب پوسیدگی دندان در نوزادان شیرخوار شود. این مایعات موجب شکستن قندهای ساده د دهان شده و با تولید باکتری فرآیند پوسیدگی را آغاز می کنند. پس بهتر است برای مراقبت از دهان و دندان نوزاد خود اقدام کنید.

پوسیدگی در دندان نوزاد می تواند علت گریه ها باشد که شما دلیل آن را نمی دانید. گاهی پوسیدگی دندان در نوزادان شیرخوار موجب می شود دندان های او در بزرگسالی در موقعیت مناسب روییده نشود. حتی گاهی این پوسیدگی موجب گسترش عفونت می شود.

چگونه از پوسیدگی دندان در نوزادان شیرخوار جلوگیری کنیم؟

چند راهنمایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک عبارتند از:

  • یک بار در طول روز به جای مواد قندی و مایعات شیرین، به کودک خود شیشه آب خالی بدهید. اگر نوزاد تمایلی به مصرف آب نداشت می توانید پستانک به او بدهید تا با مکیدن آن آب دهانش بیشتر ترشح شود.
  • بیشتر والدین در زمان خواب شیشه نوزاد را پر از مایعات شیرین می کنند. این کار خطر پوسیدگی دندان در نوزادان شیرخوار را بالا می برد. شب ها از شیشه آب برای خواباندن نوزاد استفاده کنید.
جلوگیری از پوسیدگی دندان در نوزادان شیرخوار
پوسیدگی دندان در نوزادان
  • بعد از هر بار تغذیه کودک می توانید از یک پارچه مرطوب و یا گاز استریل استفاده کرده و دندان و لثه نوزاد را پاک کنید. این کار کمک می کند تا هر گونه پلاک باکتری روی دندان و لثه، که به کمک قند اضافی ایجاد شده است، حذف شود.
  • از دنداپزشک در مورد نیاز کودک خود به فلوراید سوال کنید.
  • به کودک خود آموزش دهید تا پس از هر بار استفاده از مواد قندی یک فنجان آب بنوشد. این کار یک عادت خوب است.
  • یکی از مهمترین علل پوسیدگی دندان در نوزادان شیرخوار مصرف موادی مانند بیسکویت که قند اضافه دارند می باشد. بهتر است مصرف این مواد که به سادگی در بین دندان های کودک باقی می ماند و ایجاد پوسیدگی می کنند را به حداقل برسانید.
  • در بازار مسواک های زیادی برای نوزاد موجود می باشد. این مسواک ها برای دندان نیست بلکه برای لثه طراحی شده و به شکل یک انگشتانه است که والدین باید به وسیله آن با انگشت خود برای نوزاد مسواک بزنند این راه نیز می تواند منجر به کاهش پوسیدگی دندان در نوزادان شیرخوار شود.