روش های خانگی برای درمان چرک زیر ناخن

پارونیشیای که همان عفونت ناخن است ناشی از هر نوع آسیب و صدمه ای است که به ناخن وارد شده و اجازه می دهد باکتری به آن راه پیدا کند. ورود باکتری به زیر ناخت باعث می شود عفونت و چرک زیر ناخن تشکیل شود. برخی از علل که باعث ایجاد آسیب بر روی ناخن می شوند عبارتند از:

  • گرفتن گوشت ناخن با استفاده از ناخن گیر
  • شستن ظروف بدون استفاده از دستکش
  • تمیز کردن ناخن ها با استفاده از مواد شیمیایی خشن

سایر علائم همراه با چرک زیر ناخن چیست؟

در صورتی که ناخن عفونت کند؛ همراه با چرک زیر ناخن ممکن است شاهد علائم زیر باشید:

  • درد
  • حساسیت به لمس
  • تورم و قرمزی در اطراف ناخن

درد حاصل از چرک کردن زیر ناخن با دست زدن به ناخن احساس می شود. علاوه بر این ممکن است اثر خفیفی از رنگ مایل به سبز زیر ناخن چرک کرده وجود داشته باشد.

درمان خانگی چرک کردن ناخن

زمانی که زیر ناخن چرک تجمع می کند دو راه بیشتر ندارید. یا باید به پزشک مراجعه کنید تا چرک را در شرایط بهداشتی از ناخن خارج کند و یا خودتان با داروهای خانگی که در ادامه معرفی می کنیم چرک زیر ناخن را خشک کنید. به یاد داشته باشید که هرگز نباید خودتان با سوزن اقدام به خارج کردن چرک کنید.

شستشوی دست ها

به محض این که علائم چرک را احساس کردید روزی چند بار دست خود را با آب و و صابون آنتی باکتریال بشویید. این کار محیط دست ها را تمیز نگه می دارد و باعث می شود باکتری بیشتری زیر ناخن تجمع نکند.

مراقبت از ناخن

برخی عادت دارند ناخن بجوند. جویدن ناخن می تواند به بافت آن آسیب وارد کرده و حتی با ایجاد خراشی کوچک، باکتری ها به زیر ناخن نفوذ کنند. پس بهتر است به ناخن هایتان بیشتر توجه کنید. در این زمینه باید برای کارهایی که با مواد شیمایی و خشن سر و کار دارند از دستکش استفاده کنید. به عنوان مثال همیشه ظرف ها را با دستکش بشویید و یا برای باغبانی از دستکش مخصوص استفاده کنید.

خیساندن ناخن در محلول ضد باکتری

برای عفونت های جزئی ناخن، ناخن را در یک ظرف حاوی آب گرم و محلول ضد باکتری به مدت حداقل ۱۵ دقیقه چهار بار در روز بخیسانید. این کار در رفع چرک دست به طور طبیعی کمک می کند.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از درمان خانگی برای درمان عفونت است. سرکه با از بین بردن پوست مرده اطراف ناخن، لایه های اضافی ناخن آلوده را بر می دارد. سرکه سیب و آب را به نسبت ۱ به ۲ مخلوط کنید و ناخن را روزی یک بار به مدت ۱۵ دقیقه در آن بخیسانید.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از داروهای خانگی موثر برای کشتن باکتری ها و قارچ ها و از بین بردن عفونت و چرک زیر ناخن است. برای این درمان ژل داخل برگ گیاه را خارج کنید و روزی چند بار مقداری از آن را به ناخن بمالید. آلوئه ورا در کشتن باکتری و قارچ بسیار موثر است.

روغن نارگیل و روغن درخت چای

فرو بردن انگشتان در مخلوطی از روغن درخت چای و روغن نارگیل یک درمان گیاهی بسیار موثر برای از بین بردن عفونت و چرک زیر ناخن است. هرگز روغن درخت چای را به تنهایی برای این منظور استفاده نکنید. این دو روغن را به نسبت مساوی مخلوط کرده و ناخن را دو بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه به آن آغشته کنید. همچنین می توانید روغن نارگیل را با روغن اسطوخودوس جایگزین کنید.

روغن خردل

روغن خردل نیز در مبارزه با عفونت بسیار موثر می باشد و همچنین در مرطوب کردن انگشتان و ناخن کمک کننده است. انگشت چرک کرده باید برای حدود ۱۵ دقیقه در روز در روغن خردل خیس بخورد. همچنین می توانید این روغن را با روغن لیمو مخلوط کرده و به همین شیوه استفاده کنید. البته بعد از استفاده از این محلول ممکن است انگشتتان کمی زرد شود. این موضوع جای نگرانی ندارد.

لیمو

لیمو نه تنها در مبارزه با عفونت مفید است، بلکه یک پاک کننده موثر نیز می باشد. لیمو همچنین ناخن را شفاف می کند. مقداری آبلیمو را مانند لاک بر روی ناخن و پوست اطراف بمالید. این کار باید تا زمانی که عفونت کم شود هر روز انجام شود. اگر روی پوستتان خراش داشته باشید بعد از استفاده از لیمو سوزش خاصی را احساس می کنید.

ماست

ماست به دلیل این که حاوی میکروب های خوب است، یکی دیگر از درمان خانگی بسیار عالی برای مبارزه با عفونت می باشد. ماست همچنین در مرطوب کردن ناخن و پوست موثر است. هر روز یک ساعت مقداری ماست را روی ناخن و پوست اطراف آن بگذارد. برای شستشوی آن نیز از صابون استفاده نکنید.