روش های درمان برونشیت

برونشیت به معنی التهاب لوله های برونش است. این لوله ها، لوله هایی هستند که هوا را به ریه ها حمل می کنند. این بیماری باعث سرفه های مداوم می شود و گاهی نفس کشیدن را برای بیمار مشکل می کند. سرفه ممکن است حتی به درد قفسه سینه و خس خس سینه نیز منجر شود. برونشیت گاهی به نام سرماخوردگی قفسه سینه نیز شناخته می شود، زیرا معمولا پس از نشانه های سرماخوردگی رخ می دهد. حدود ۵ درصد از بزرگسالان در آمریکا، هر سال یک بار برونشیت حاد را تجربه می کنند. ۹۰ درصد آن ها به مشاوره پزشکی می پردازند. در واقع، برونشیت پنجمین دلیل رایج مراجعه بزرگسالان به پزشک، در ایالات متحده است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم بیشتر در مورد روش های درمان برونشیت صحبت کنیم.

علائم و نشانه های برونشیت

علامت اصلی برونشیت حاد سرفه مداوم است. این سرفه تا زمانی که التهاب از بین برود و تورم کم شود، ادامه پیدا می کند. این سرفه در ۵۰ درصد بیماران، کمتر از ۳ هفته طول می کشد. اما در ۲۵ درصد بیماران ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد. از آنجایی که برونشیت معمولا پس از سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا ایجاد می شود، ممکن است علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را نیز تجربه کنید. این علائم عبارتند از:

  • گلو درد
  • خستگی
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • تب
  • بدن درد
  • استفراغ
  • اسهال

زمانی که سرفه دارید، ممکن است خلط از دهانتان خارج شود. اگر رنگ این خلط زرد یا سبز باشد، نشان دهنده آن است که عفونت باکتریایی در بدن وجود دارد. سایر علائم برونشیت حاد عبارتند از:

  • خس خس سینه (صدای سوت و یا جیر جیر هنگام تنفس)
  • احساس تنگی یا درد در قفسه سینه
  • تب پایین
  • تنگی نفس به ویژه در زمان فعالیت بدنی

افراد مبتلا به برونشیت مزمن اغلب سرفه مداوم، خس خس سینه و احساس ناراحتی در ناحیه قفسه سینه را گزارش می دهند.

برونشیت حاد در مقابل برونشیت مزمن

دو نوع برونشیت به نام های حاد (کوتاه مدت) و مزمن (ادامه دار) وجود دارد. برونشیت حاد شایع تر است. این نوع برونشیت، معمولا هنگامی که عفونت از بین می رود، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. ویروس هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند، شایع ترین علت ایجاد کننده برونشیت حاد هستند. برونشیت حاد ممکن است تا ۱۰ روز طول درمان داشته باشد. با این حال، سرفه ناشی از آن ممکن است تا چند هفته پس از درمان عفونت، ادامه داشته باشد.

برونشیت مزمن بیماری مداوم و جدی است که با کاهش سریع عملکرد در ریه ها همراه است. این اتفاق زمانی می افتد که پوشش لوله های برونش، دائما تحریک و ملتهب شود. افراد مبتلا به برونشیت مزمن، سرفه طولانی خلط دار دارند. بعضی اوقات، ویروس ها یا باکتری ها می توانند لوله های برونش تحریک شده را آلوده کنند و موجب تشدید بیماری شوند.

استعمال دخانیات علت اصلی برونشیت مزمن است. بنابراین، اولین خط درمان برونشیت مزمن، ترک سیگار و دوری از دود دست دوم سیگار است. در واقع، تحقیقات نشان داده اند که تقریبا یک چهارم سیگاری ها تحت تاثیر بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) هستند. COPD یک بیماری تنفسی است که در آن ریه ها به دلیل پاسخ التهابی غیر طبیعی بدن، دچار محدودیت می شوند.

روش های درمان برونشیت
روش های درمان برونشیت

علل و عوامل خطر

همان ویروس هایی که سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد می کنند، اغلب باعث برونشیت می شوند. گاهی اوقات باکتری ها علت این بیماری هستند. تحقیقات نشان داده اند که ۸۵ تا ۹۵ درصد موارد برونشیت حاد، به واسطه ویروس ها ایجاد می شود که شایع ترین آنها راینو ویروس، آدنوویروس، آنفولانزای A و B و پارا انفلوانزا هستند. هنگامی که باکتری علت برونشیت است، معمولا بیمار یک بیماری زمینه ای دیگر نیز دارد. در هر دو مورد، بدن تلاش می کند تا با میکروب ها مبارزه کند. در نتیجه، لوله های برونش متورم می شوند و تولید خلط افزایش می یابد.

افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مانند افراد سالخورده، نوزادان و کودکان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به برونشیت حاد هستند. برونشیت مزمن بیشتر در افراد بالای ۴۵ سال رخ می دهد، اما می تواند در هر سنی ایجاد شود.

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به برونشیت مزمن، سیگاری هستند و یا با یک فرد سیگاری زندگی می کنند. یک مطالعه منتشر شده در Current Opinion in Pulmonary Medicine نشان می دهد که بیش از ۴۰ درصد از سیگاری ها، در طول زندگی خود به برونشیت مزمن مبتلا می شوند. محققان دریافتند سیگاری ها ممکن است بتوانند علائم COPD را با فعالیت بدنی کاهش دهند.

زنان بیشتر در معرض برونشیت مزمن قرار دارند. در واقع شانس ابتلای زنان بیش از دو برابر مردان است. عوامل دیگر، مانند تماس با گرد و غبار، بخار مواد شیمیایی و بخار مشاغل خاص، خطر ابتلا به برونشیت را افزایش می دهند. بعضی افراد ممکن است به علت واکنش به آلرژی یا عدم تحمل غذایی به برونشیت مبتلا شوند.

روش های درمان برونشیت

تحقیقات نشان داده اند که ۸۵ درصد از بیماران، بدون درمان خاصی بهبود پیدا می کنند. آنتی بیوتیک ها نمی توانند این بیماری را درمان کنند. زیرا بیشتر موارد برونشیت، ویروسی هستند.

گاهی اوقات استفاده از گشاد کننده های برونش، این بیماری را درمان می کند. این داروها معمولا برای آسم، COPD، واکنش های آلرژیک و سایر بیماری هایی که باعث مشکلات تنفسی می شوند کاربرد دارند. برخی از عوارض جانبی این روش درمان برونشیت عبارتند از:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده
  • علائم آنفلوانزا

بعضی از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن نیز برای از بین بردن درد و تب همراه با برونشیت استفاده می شوند. البته که باید در مورد مصرف این داروها نیز دقت لازم را داشته باشید. درست مانند عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از اندازه آسپیرین یا ایبوپروفن، مصرف بیش از حد استامینوفن نیز می تواند منجر به نارسایی کبدی، کما و حتی مرگ شود.

سایر روش های درمان برونشیت

رژیم غذایی غنی از پروبیوتیک ها و مواد غذایی ضد التهابی

هر زمان که در حال مبارزه با عفونت هستید، چه عفونت ویروسی و چه عفونت باکتریایی، باید روی مصرف مواد غذایی ضد التهابی تمرکز کنید. این مواد به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش تورم داخلی کمک می کنند. مصرف مقدار زیادی از میوه و سبزیجات خام، که ویتامین ها و مواد معدنی مهمی را به ارمغان خواهند آورد، توصیه می شود. آب قلم نیز یکی دیگر از مواد غذایی بهبود دهنده است که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را برای بدن تامین می کند.

یکی از روش های درمان برونشیت مصرف مواد غذایی غنی از پروبیوتیک ها است زیرا باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و باکتری های روده را تنظیم می کند. به خصوص اگر از آنتی بیوتیک استفاده کرده باشید. برخی از مواد غذایی پروبیوتیک عبارتند از:

  • کفیر
  • کیمچی
  • کوماچا
  • ماست پروبیوتیک

در این دوره باید از مصرف لبنیات معمولی، شکر و غذاهای سرخ شده اجتناب کنید.

روش های درمان برونشیت
روش های درمان برونشیت

آبرسانی به بدن

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز، خلط را کم کرده و باعث می شود بهتر نفس بکشید. هر ۲ ساعت یک بار یک لیوان آب بنوشید. استفاده از دستگاه بخور نیز فضای خانه را مرطوب می کند. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در Value in Health منتشر شده نشان داده شد که رطوبت درمانی برای بیماران دارای بیماری مزمن انسدادی ریه، مقرون به صرفه و موثر است.

ترک سیگار

مهمترین اقداماتی که می توانید برای کاهش شانس ابتلا به برونشیت انجام دهید این است که سیگار کشیدن را ترک کنید. مطالعات متعدد نشان داده اند که خطر ابتلا به برونشیت مزمن در افراد سیگاری به طور قابل توجهی بالاتر از افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند. با این حال، تحقیقات همچنین نشان می دهند که حدود ۵ سال پس از ترک سیگار، برونشیت مزمن ممکن است رخ دهد.

مهم این است که سعی کنید از دود سیگار یا سایر مواد تحریک کننده ریه ها مانند گرد و غبار، بخارات، گاز و آلودگی هوا دوری کنید.

تنفس به وسیله غنچه کردن لب

افرادی که مبتلا به برونشیت مزمن هستند، ممکن است به علت محدود شدن جریان هوای ورودی به بدن، دچار تنگی نفس شوند. تکنیک تنفس از طریق غنچه کردن لب ها ممکن است مفید باشد. با توجه به گزارش محققان بنیاد COPD، تنفس به این شیوه کمک می کند تا  تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن به بهترین شکل انجام شود و بیمار دیگر مشکل تنفسی نداشته باشد. تنفس به وسیله غنچه کردن لب همچنین ممکن است تحمل بیمار را برای انجام فعالیت های بدنی بیشتر کند.

برای انجام این کار لب ها را مانند زمانی که می خواهید شمعی را فوت کنید غنچه کرده و حدود ۲ ثانیه به این شیوه تنفس کنید. سپس لب ها را به هم چسبانده و به آرامی حدود ۴ ثانیه نفس بکشید. ۲ الی ۳ بار در روز این کار را انجام دهید.

N-استیل سیستئین (NAC)

N-استیل سیستئین ​​به کاهش شدت و فراوانی حملات سرفه کمک می کند و عملکرد کلی ریه را با افزایش سطح گلوتاتیون و دفع خلط، بهبود می دهد. مکمل NAC کمک خواهد کرد که ریه ها تمیز شده و شما بهتر نفس بکشید. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان می دهد که مصرف ۱۲۰۰ میلی گرم N-استیل سیستئین در روز می تواند برای پیشگیری از تشدید بیماری در بیماران مبتلا به برونشیت مزمن مفید باشد. البته در صورتی که بیمار انسداد مجاری تنفسی نداشته باشد، مصرف ۶۰۰ میلی گرم از این مکمل در روز نیز کافی است.

اکیناسه

بسیاری از اجزای شیمیایی اکیناسه، محرک قوی برای سیستم ایمنی هستند و یکی از روش های درمان برونشیت محسوب می شوند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که اکیناسه دارای توانایی مبارزه کننده با سرماخوردگی است زیرا خواص ضد ویروسی دارد و احتمال بروز سرماخوردگی را ۵۸ درصد کاهش می دهد. همچنین باعث کاهش علائم سرماخوردگی می شود. به جای استفاده از داروهای خارج از نسخه برای از بین بردن درد مرتبط با برونشیت، می توانید از اکیناسه برای کاهش گلودرد یا سردرد استفاده کنید.

روش های درمان برونشیت
روش های درمان برونشیت

ویتامین سی

ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و شدت و مدت سرماخوردگی و دیگر مشکلاتی تنفسی ناشی از ویروس ها را کاهش می دهد. شما می توانید ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز را برای مبارزه با علائم سرماخوردگی استفاده کنید. یا ۴۰۰۰ میلی گرم در روز از این ویتامین را برای درمان سرماخوردگی مصرف کنید. از آنجایی که برونشیت معمولا با سرماخوردگی شروع می شود، قبل از اینکه مشکل حاد شود، از ویتامین C استفاده کنید.

مواد غذایی زیر غنی از این ویتامین هستند:

  • پرتقال
  • کلم
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • گریپ فروت
  • فلفل قرمز
  • فلفل سبز
  • بروکلی

گون

ریشه گون یکی از قوی ترین گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی در این سیاره است. این گیاه به تقویت ریه های ضعیف شده کمک کرده و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها را بالا می برد. البته اگر تب دارید از این گیاه استفاده نکنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

برونشیت ؛ نشانه ها، علل، عوامل خطر، عوارض، روش های تشخیص و درمان

برونشیت آلرژیک ؛ علل و روش های درمان و تفاوت آن با برونشیت غیر آلرژیک و آسم

بهترین روغن ها برای درمان برونشیت

[/quote]

جینسنگ

جینسنگ مکمل گیاهی است که می تواند به بهبود عملکرد ریه کمک کند، به همین دلیل است که معمولا برای درمان بیماری های تنفسی مثل آسم از آن استفاده می شود. این گیاه قدرت کاهش باکتری های ریه و درمان بیماری مزمن انسدادی ریه را دارد. مصرف جینسینگ التهاب را کاهش و عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می دهد.

روغن اوکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس برای افراد مبتلا به برونشیت بسیار مفید است. مولکول اصلی در اکالیپتوس، سینئول می باشد که می تواند تنگی نفس را کاهش دهد و موجب بهبود عملکرد ریه شود. تحقیقات همچنین نشان داده اند که سینئول یک کنترل کننده فعال و کاهش دهنده التهاب در مسیرهای تنفسی می باشد.

یک فنجان آب جوش را به یک کاسه حاوی ۱۰ قطره روغن اوکالیپتوس اضافه کنید. سپس سر خود را روی کاسه گرفته و ۵ الی ۱۰ دقیقه بخار متساعد شده از آن را تنفس کنید. حتی می توانید ۲ الی ۳ قطره روغن اوکالیپتوس و روغن پونه کوهی را به صورت مستقیم روی قفسه سینه بمالید.

روغن نعناع

روغن نعناع باعث ایجاد احساس خنکی شده و اثر آرام بخش روی بدن دارد. همچنین دارای خواص ضد میکروبی بوده و دستگاه تنفسی را خنک می کند. برای از بین بردن علائم برونشیت، این روغن را مستقیما روی قفسه سینه بمالید. این کار کمک خواهد کرد که گلو درد کم شود. می توانید بعد از مالیدن این ماده، از کمپرس گرم روی قفسه سینه استفاده کنید.

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی به عنوان یک عامل ضد باکتری طبیعی و یکی از روش های درمان برونشیت عمل می کند. این گیاه یک آنتی بیوتیک طبیعی و بدون عوارض جانبی است. روغن پونه کوهی همچنین دارای قدرت کافی برای درمان بیماری های ویروسی، کاهش التهاب و از بین بردن علائم برونشیتی است که به علت آلرژی ایجاد می شود. برای استفاده از روغن پونه کوهی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی، ۱ الی ۲ قطره از آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کرده و آن را روی قفسه سینه بمالید.

منابع:

  1. Acute bronchitis
  2. Bronchitis
  3. Smoking: relationship to chronic bronchitis, chronic obstructive pulmonary disease and mortality
  4. Cigarette smoking and incidence of chronic bronchitis and asthma in women
  5. Influence of N-acetylcysteine on chronic bronchitis or COPD exacerbations: a meta-analysis
  6. The effectiveness of vitamin C in preventing and relieving the symptoms of virus-induced respiratory infections
  7. Peppermint Oil