روش های درمان عفونت باکتریایی

بدن ما میزبان هزاران باکتری است و اغلب اوقات حضور این موجودات در بدن در حفظ سلامت ما ضروری است. اما عفونت زمانی ایجاد می شود که رشد باکتری های بد بیش از حد می شود. این نوع عفونت می تواند در شدت های مختلف از خفیف تا مرگبار متفاوت باشد. این عفونت های باکتریایی می توانند با ورود باکتری های مضر به سیستم های بدن ایجاد شوند یا زمانی رخ می دهند که باکتری های مضر موجود در بدن به طور تصادفی رشد کرده و به سایر قسمت های بدن حمله می کنند. در هر صورت پس از ابتلا به عفونت مهم است که آن را به سرعت و به طور موثر درمان کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم درباره روش های درمان عفونت باکتریایی ؛ چه روش های پزشکی و چه روش های خانگی و طبیعی با شما صحبت کنیم.

روش های درمان عفونت باکتریایی

مصرف کامل آنتی بیوتیک ها

شایعترین درمان برای عفونت باکتریایی، مصرف آنتی بیوتیک است. این روش معمول تنها پس از اتمام کامل دوره درمان آنتی بیوتیکی موثر است. اثرات منفی آن ممکن است در اثر اتمام نکردن طول دوره درمان ایجاد شود و شامل بدتر شدن عفونت یا ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک و در نتیجه نامناسب شدن این درمان در آینده، باشند.

بیماری و باکتری هایی که باعث عفونت می شوند در کل طول دوره درمان همراه شما خواهند بود و تا پایان دوره درمان از بین نخواهد رفت. بنابراین اگر قبل از موعد، درمان خود را متوقف کنید، عفونت ممکن است در سیستم های بدن شما باقی بماند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها توانایی کمک به بدن شما در افزایش باکتری های خوب را دارند، در حالی که فعالیت باکتری های بد و مضر را کاهش می دهند. هنگامی که فعالیت باکتری های مفید در بدن بیشتر می شود، بدنمان برای مبارزه با عفونت باکتری ها مسلح خواهد بود. در نتیجه مصرف پروبیوتیک، سیستم ایمنی بدن شما را قوی تر خواهد کرد. پروبیوتیک ها برای درمان عفونت های زیر کاربرد دارند:

  • عفونت های دستگاه ادراری
  • واژینوز باکتریایی
  • عفونت های باکتریایی پوست
  • عفونت های معده
  • عفونت های روده

یک راه آسان این است که حداقل دو فنجان ماست تازه در روز بخورید. زیرا این ماده شامل باکتری های مفید و زنده است که به مدیریت باکتری های بد کمک می کنند. ضمن این که می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید.

آلوئه ورا

روش های درمان عفونت باکتریایی
روش های درمان عفونت باکتریایی

روش های مختلفی برای درمان عفونت باکتریایی به طور طبیعی وجود دارد. آلوئه ورا یک ماده ضد التهابی طبیعی است که دارای خواص ضد باکتریایی زیادی نیز می باشد و می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ماده ژل مانند داخل برگ های این گیاه می تواند عفونت های پوستی، واژینال و ادراری را درمان کند. علاوه بر مصرف ژل داخل برگ های این گیاه می توانید از آب آلوئه ورا نیز به عنوان یکی از روش های درمان عفونت باکتریایی استفاده کنید. این ماده نیز می تواند بسیاری از عفونت های باکتریایی پوست را درمان کند.

زردچوبه

زردچوبه به عنوان یکی از قوی ترین گیاهان در سراسر جهان شناخته می شود. زردچوبه نه تنها خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد، بلکه حتی می تواند تومورهای سرطانی را کاهش داده و درمان کند. برای درمان عفونت باکتریایی شما می توانید زردچوبه را به طور مستقیم روی پوست بمالید.

یکی دیگر از روش مصرف، ترکیب کمی پودر زردچوبه با یک لیوان شیر گرم است. زیرا این ترکیب به درمان عفونت های تنفسی کمک می کند. به طور کلی، با اضافه کردن این گیاه قدرتمند به رژیم غذایی تان بدن برای پیشگیری از عفونت های باکتری قوی تر می شود.

سرکه سیب

سرکه سیب کمک می کند تعادل pH در بدن حفظ و اصلاح شود. این سرکه از ایجاد عدم تعادل در منطقه ای که با عفونت باکتریایی درگیر است، جلوگیری می کند. سرکه سیب با عناصر ضد باکتری و ضد التهابی خود می تواند از گسترش عفونت یا از انتقال باکتری های بد به دیگر قسمت های بدن جلوگیری کند. برای استفاده موضعی، این ماده را به صورت مستقیم به پوست بمالید یا یک قاشق چای خوری از آن را با یک فنجان آب مخلوط کرده و بخورید.

آب ذغال اخته

آب این میوه به خصوص برای درمان عفونت های دستگاه ادراری و یا واژن مفید است. آب زغال اخته یکی از امن ترین روش های طبیعی برای درمان عفونت باکتریایی حتی برای زنان باردار است. شما می توانید در طول روز آب تازه شیرین نشده این میوه را برای مبارزه با رشد باکتری های خطرناک در داخل بدن بنوشید.

روغن درخت چای

روش های درمان عفونت باکتریایی
روش های درمان عفونت باکتریایی

عفونت های پوستی و واژینالی که توسط باکتری ها ایجاد می شود، با استفاده مستقیم و موضعی از روغن درخت چای به سرعت درمان خواهند شد. این روغن معمولا به عنوان درمان ضد ویروسی شناخته می شود. اما دارای خواص ضد باکتری قوی نیز می باشد. هنگام استفاده مستقیم از آن بر روی پوست، به دلیل ایجاد سوزش، احتیاط کنید. یادتان نرود که همیشه این روغن را قبل از استفاده رقیق کنید. روغن درخت چای بدون ایجاد عوارض جانبی خطرناک و توان بالا، برای کمک به درمان عفونت های مزمن استفاده می شود.

سیر

یکی از مواد غذایی که در اکثر آشپزخانه ها یافت می شود و به عنوان یکی از روش های درمان عفونت باکتریایی شناخته شده است، سیر می باشد. در حالی که شما می توانید سیر را به شکل کپسول مصرف کنید، جویدن و بلع سیر خام نیز به طور مستقیم موثرترین راه برای درمان عفونت های باکتریایی است و از سیستم گوارش شما  پشتیبانی می کند. چای سیر جایگزین دیگری برای مصرف سیر خام است. در هر صورت باید بین ۴ الی ۵ حبه سیر در روز بخورید تا عفونت های باکتریایی در بدنتان درمان شود.

زنجبیل

یکی از روش های کلیدی برای درمان عفونت باکتریایی، کاهش میزان باکتری های بد در بدن است. این کار را می توان با مصرف زنجبیل انجام داد. زنجبیل در خنک سازی بدن و افزایش گردش خون موثر است. هنگامی که ۳ الی ۴ بار در روز از چای زنجبیل استفاده شود، عفونت معده یا عفونت تنفسی درمان خواهد شد. برای کاهش درد ناشی از عفونت، کمی خمیر زنجبیل را با روغن زیتون مخلوط کرده و آن را روی پوست تحریک شده ماساژ دهید.

عسل

با نوشیدن عسل طبیعی و ارگانیک حل شده در یک لیوان آب گرم، می توانید علائم عفونت باکتری را به شدت کاهش دهید. عسل نیز در از بین بردن عفونت با باکتری های بد به بدن کمک می کند و در درمان عفونت تنفسی یا عفونت پوستی موثر است.

جوش شیرین

جوش شیرین به طور عمده برای تنظیم تعادل PH پوست و بدن به کار گرفته می شود. با مخلوط کردن نیم قاشق چای خوری پودر جوش شیرین با یک لیوان آب، می توانید به بدن خود در مبارزه با عفونت های تنفسی و معده کمک کنید. یک وان پر از آب گرم و یک فنجان جوش شیرین یک راه برای خیساندن بدن هنگام نیاز به التیام عفونت پوست ناشی از باکتری است.

لیمو

یکی دیگر از مواد طبیعی که به عنوان یکی از روش های درمان عفونت باکتریایی شناخته می شود لیمو است. لیمو به خصوص برای درمان عفونت های تنفسی بسیار مفید است. این ماده با حذف باکتری های انباشته شده در دستگاه تنفسی که عفونت را تولید می کنند، می تواند به پیشگیری نیز کمک کند. لیمو باکتری هایی که در مخاط قرار دارند را نیز از بین می برد.