بهترین روش های گیاهی جلوگیری از بارداری

این طبیعی است که زوج ها دوست دارن زمان بچه دار شدنشان را خودشان انتخاب کنند. بنابراین به مرور زمان روش های مختلفی برای جلوگیری از بارداری شکل گرفت. یکی از این روش ها، استفاده از گیاهان است که از گذشته برای جلوگیری از حاملگی از آن ها استفاده می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد همین روش ها یعنی روش های گیاهی جلوگیری از بارداری صحبت می کنیم.

انواع مختلفی از روش های کنترل بارداری وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • جلوگیری طبیعی
  • استفاده از کاندوم زنانه و مردانه
  • روش های هورمونی مانند قرص های ضد بارداری
  • استفاده از دستگاه های قابل برنامه ریزی مانند IUD
  • پیشگیری از بارداری های اضطراری

گاهی نیز افرادی که اصلا قصد بچه دار شدن را ندارند اقدام به بستن لوله ها می کنند.

هیچ کدام از روش های ذکر شده، نسبت به دیگری برتری ندارد. هر کدام از این روش ها معایب و مزایای مربوط به خود را دارند. اما در کنار این روش ها، برخی از گیاهان نیز می توانند برای جلوگیری استفاده شوند. برخی از گیاهان توانایی دخالت در لانه گزینی را دارند. این بدان معنی است که این گیاهان از کاشت تخمک بارور شده و یا حفظ چسبندگی آن روی دیواره رحم جلوگیری می کنند. اگر تخمک نتواند روی دیوار رحم ایمپلنت شود، تجزیه شده و در طول دوره قاعدگی به طور معمول از بدن خارج می شود.

روش های گیاهی جلوگیری از بارداری

هویج وحشی

یکی از روش های گیاهی جلوگیری از بارداری استفاده از هویج وحشی است. دانه های جمع آوری شده از گل سر این گیاه به عنوان یک داروی ضد بارداری عمل می کند. این دانه ها پروتئین پروژسترون را متوقف می کنند، باعث تخریب لانه گزینی می شوند و به عنوان روش پیشگیری از بارداری موثر هستند.

مطالعات متعدد بر روی بذر هویج وحشی نشان می دهد این گیاه یک روش موثر کنترل بارداری است. عصاره دانه این گیاه روند بارور شدن و لانه گزینی را مختل می کند. برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی ملایمی مانند یبوست را در چند روز اول استفاده تجربه کنند. به علاوه، ممکن است برای کسانی که سابقه سنگ های صفراوی یا کلیوی دارند مناسب نباشد.

  • یک قاشق چایخوری هویج وحشی را ظرف هشت ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اسپرم مصرف کنید.
  • این درمان را ۷ روز ادامه دهید.
  • می توانید از آن به شکل شربت و چای نیز استفاده کنید.

نکته: در طول دوران شیردهی از این گیاه استفاده نکنید.

کوهوش آبی

ریشه گیاه کوهوش آبی به عنوان یکی از روش های گیاهی جلوگیری از بارداری استفاده می شود. کوهوش آبی حاوی دو ماده پلاکتی رحمی است. یکی از این مواد شبیه هورمون اکسی توسین است و دیگری نیز یک ماده موثره به نام Caulosaponin می باشد. برای جلوگیری از بارداری می توانید از این گیاه به شیوه زیر استفاده کنید.

  • یک قاشق چای خوری کوهوش آبی را به یک لیتر آب جوش اضافه کنید.
  • پنج دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
  • این چای را به آرامی و سه بار در روز (یا بیشتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در روز)، تا زمانی که دوره قاعدگی شما شروع می شود، بخورید.

نکته: کوهوش آبی دارای عوارض جانبی است. بنابراین بهتر است از آن تحت نظر پزشک استفاده کنید.

پونه

پونه گیاهی از تیره نعنائیان است که توسط یونانیان باستان و رومیان به عنوان یکی از روش های گیاهی جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه به عنوان یک دارو برای تقویت جریان قاعدگی و به عنوان یک روش برای سقط جنین نیز عمل می کند.

طبق گفته پزشکان آزمایشگاه تحقیقات بیوفیزیک Orgone، از این گیاه در ترکیب با سایر گیاهان برای متوقف کردن دوران بارداری استفاده می شود. هم برگ تازه و هم برگ خشک این گیاه را می توان برای پیشگیری از بارداری استفاده کرد. چای تهیه شده با پونه می تواند به ایجاد قاعدگی و سقط جنین کمک کند.

  • هشت اونس آب مقطر را جوش بیاورید.
  • زیر حرارت را خاموش کنید و یک قاشق چای خوری پونه خشک را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.
  • آن را از صافی رد کرده و کمی عسل در صورت دلخواه به آن اضافه کنید.
  • چای را بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده و قبل از لانه گزینی تخمک بارور، در طول دوران تخمگذار برای حداکثر اثر بخشی استفاده کنید.

توجه: از پونه به عنوان یکی از روش های گیاهی جلوگیری از بارداری باید با احتیاط استفاده شود. زیرا می تواند باعث آسیب کبدی و کلیوی، آسیب های عصبی و بسیاری از مشکلات دیگر شود. بیش از سه فنجان چای پونه را در یک دوره ۶ روزه مصرف نکنید. ضمن این که اگر دوره قاعدگی شما بیش از ۱۰ روز است، هرگز از این روش استفاده نکنید.

چریش

چریش که به نام بنفشه هندی نیز نامیده می شود، یک گیاه محبوب است که به طور گسترده برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود. از برگ، عصاره، اسانس و روغن چریش به عنوان یکی از روش های گیاهی جلوگیری از بارداری استفاده می شود.

این گیاه دارای اثر ضد اسپرمی است. محققان دریافته اند که روغن چریش می تواند سرعت حرکت اسپرم را کاهش دهد و از توانایی آنها برای رسیدن به مقصد و بارور کردن تخمک جلوگیری کند. در واقع، روغن چریش می تواند در عرض ۳۰ ثانیه اسپرم را در ناحیه واژن از بین ببرد.

برای مردان، استفاده از قرص این گیاه به مدت یک ماه، باعث بروز ناباروری می شود. حتی استفاده از دوزهای خوراکی روزانه از روغن دانه چریش در فرم کپسول ژلاتینی می توان به عنوان روش پیشگیری استفاده کرد. با استفاده از چریش به عنوان یک روش کنترل بارداری، تولید اسپرم و یا میل جنسی تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

چریش علاوه بر جلوگیری از بارداری از بیماری های واژن و بیماری های منتقله از راه جنسی نیز جلوگیری می کند. این گیاه یک آنتی بیوتیک طبیعی است و خواص ضد ویروسی و تحریک کننده ایمنی دارد.

اگر روش های گیاهی جلوگیری از بارداری که در این مطلب ارائه شد برای شما جذاب است باید قبل از استفاده، از پزشک در مورد آن ها سوال کرده و دوز و شیوه مناسب استفاده از آن ها را فرا بگیرید. در کنار این داروهای گیاهی ضد بارداری، برای جلوگیری از بارداری، از یک روش ساده مانند کاندوم زنانه یا مردانه نیز استفاده کنید.