۸ دستورالعمل های ساده برای پاک کردن افکار منفی از ذهن

جالب است بدانید که ذهن انسان عادت به افکار منفی دارد. در واقع تمایل مغز به سمت افکار منفی است. پس برای پاک کردن افکار منفی باید خودتان دست به کار شوید. نکته ای که باید در همین ابتدا متذکر شویم این است که هرگز سعی نکنید که به زور از افکار منفی خلاص شوید. در برخی از مواقع این فشار، نتایج معکوس دارد و باعث می شود افکار منفی در ذهتان مدام رو به افزایش باشد. در ادامه این مطلب ۸ دستورالعمل های ساده برای پاک کردن افکار منفی از ذهن را بیان کرده ایم. با این افکار بدون ایجاد فشار می توانید ذهنتان را آرام کنید.

راهنمایی های لازم برای پاک کردن افکار منفی

متاسفانه ذهن انسان یک ویژگی بدی دارد. این ویژگی باعث می شود که وقتی می خواهیم و قصد داریم در مورد چیزی فکر نکنیم، ذهنمان مدام به آن فکر می کند. در واقع نوعی لجاجت بچگانه دارد که هر چقدر بیشتر به او تذکر دهید، فکر کردن در مورد آن مسئله را بیشتر می کند. در ادامه چند راهنمایی ساده را ارائه کرده ایم که به کمک آن قادر خواهید بود بدون مواجهه با چنین مشکلاتی، افکار منفی را از خود دور کنید.

زبان بدن خود را تغییر دهید

زبان بدن در واقع حالاتی است که بدنمان در آن، نشانه های خاص را به مغز القا می کند. به عنوان مثال زمانی که شما دولا می نشینید، چمباتمه می زنید یا مدام اخم کرده اید، افکار منفی بیشتر به سراغتان می آید. پس سعی کنید برای دور کردن افکار منفی حالاتی که در آن قرار می گیرد را تغییر دهید. به عنوان مثال قرار گرفتن در موقعیتی که باعث شود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و یا لبخند زدن بیشتر، می تواند افکار منفی را از ذهن شما دور کند.

با دیگران صحبت کنید

مشکلات عاطفی زیادی وجود دارند که باعث می شوند شما افکار منفی را در ذهن پرورش دهید. برای جلوگیری از این نوع عوارض بهتر است با کسی که مورد اعتمادتان است، صحبت کنید. این کار باعث می شود خودتان به ریشه مشکلتان پی ببرید. به این صورت گاهی حتی می توانید راه حل درمان مشکلات عاطفی یا ذهنی خود را در خلال صحبت هایتان با آن شخص، پیدا کنید. در این میان اعتماد به شخصی که می خواهید با او صحبت کنید از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر به آن شخص اعتماد کامل نداشته باشید ممکن است افکار منفی در مورد آن شخص خاص در ذهنتان حتی بیشتر هم شود.

نفس عمیق بکشید و زیاد تمرکز کنید

وقتی که ابرهای افکار منفی ذهنتان را می پوشانند باید چشم ها را بسته، نفس عمیق بکشید و تمرکز کنید. این تمرکز بهتر است بر روی تنفس شما باشد. در هر حال تنفس و تمرکز به چیزی به غیر از افکار منفی آن هم ۵ دقیقه در طول روز، به شما کمک می کند تا افکار منفی را از خود دور کنید. بدون شک با انجام این کار به مدت چند روز، تفاوت را در خود احساس خواهید کرد. ضمن این که این اعمل می توانند در صورت وجود استرس در بدنتان، آن را نیز از بین ببرند.

در شیوه تفکرتان تغییر ایجاد کنید

همه افراد در زندگی خود مشکل دارند اما در این میان افرادی موفق هستند که به مشکلات خود دید مثبتی دارند. در این زمینه باید فکر کنید که به جای مواجهه با مشکلات، دچار چالش شده اید. اگر تصور کنید که مشکلی که در حال حاضر با آن رو به رو هستید یک چالش است نه یک مشکل بزرگ، به خودتان کمک شایانی کرده اید. در این حالت به صورت نا خود آگاه ذهنتان به دنبال راه حلی برای فرار از چالش می گردد و در آن غرق نمی شود.

خلاقیت داشته باشید

خلاق بودن ذهن باعث می شود افکار منفی از شما دور شود. در واقع در این روش ذهن به جای تمرکز بر افکار منفی به ایجاد ایده های خلاقانه فکر می کند. استفاده از روش های نوآورانه قطعا به بهتر کردن خلق و خوی شما کمک خواهد کرد. برای این کار می توانید هنر های دستی و یا نقاشی کشیدن را امتحان کنید. گاهی دیدن فیلم های آموزشی که در آن ها برای تولید چیزی خلاقیت به کار برده می شود، در شکل گیری این حالت در ذهن موثر است.

قدم بزنید

افرادی که مدام در یک محیط بسته قرار دارند افکار منفی بیشتری را در ذهن می پروانند. حتی قرار گرفتن کنار افرادی که ذهن منفی دارد می تواند شما را دچار این معضل کند. برای پاک کردن افکار منفی در چنین شرایطی توصیه می شود اولا از معاشرت با چنین افرادی دوری کنید و دوما به مکان هایی بروید که در آن انرژی مثبت وجود دارد. به عنوان مثال پارک و موزه بهترین مکان هایی هستند که ذهن را آرام می کنند.

لیستی از چیزهایی که باید بابت آن خدا را شکر کنید تهیه کنید

همان طور که گفتیم ذهن عادت دارد افکار منفی را بیشتر پرورش دهد به همین دلیل در مورد نکات مثبت زندگی و نعمت هایی که در اختیارمان قرار گرفته است تمرکز ندارد. پس بهتر است خودتان لیستی از تمام چیزهایی که دارید و باید بابت آن شکر گذار خدا باشید، تهیه کنید. این لیست باید شامل تمام اتفاقات مثبت زندگی، هر چند کوچک، باشد. تمرکز بر روی اتفاقات خوشایند زندگی می تواند در پاک کردن افکار منفی موثر باشد. هر زمان که افکار منفی به سراغتان آمد نگاهی به این لیست بکنید تا داشته هایتان را به ذهن یادآوری کنید.

استرس خود را با ورزش از ببرید

بهترین راه برای خلاص شدن از شر استرس، ورزش کردن است. جالب است بدانید که هنگامی که فعالیت بدنی دارید استرس در بدنتان جایی ندارد. استرس یکی از عواملی است که موجب ایجاد افکار منفی می شود. پس با دور کردن استرس افکار منفی نیز کمرنگ می شود. علاوه بر این زمانی که ورزش می کنید بدنتان  اندورفین ترشح می کند. این ماده باعث می شود شما احساسی خوبی داشته باشید. هورمون اندروفین مستقیما بر روی مغز نیر اثر می گذارد و باعث می شود تفکر مثبت همراه با زندگی سالم را تجربه کنید.