روغن آرگان چه کاربردی دارد؟

روغن آرگان یکی از جدیدترین محصولاتی است که شاید در مورد آن شنیده باشید. اما کمتر کسی می داند که این روغن برای چه چیزهایی خوب است و چه خواصی دارد. در ادامه ما به این پرسش های شما پاسخ می دهیم.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان از دانه های درخت آرگان که بومی مراکش است استخراج می شود. به همین خاطر گاهی به آن روغن مراکشی هم گفته می شود. استخراج این روغن هنوز هم در بیشتر مناطق به صورت دستی انجام می گیرد. به همین دلیل قیمت آن در مقابل سایر روغن ها موجود، بسیار گران است. این روغن سال هاست که در مراکش و سایر نقاط جهان برای درمان زخم، خارش و تغذیه پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن آرگان از آنتی اکسیدان ها غنی شده و حاوی ویتامین های A و E و همچنین لینولئیک و اسید چرب امگا ۶ است. تولید کنندگان آن ادعا می کنند که این روغن می تواند بدن را آبرسانی کرده و دارویی ضد پیری است. آرگان همچنین برای پوست و مو نیز مفید است.

از نظر علمی شواهد و بررسی های کمی بر روی این روغن انجام شده است اما سنت های بومی باعث شده که در حال حاضر به طور گسترده از این ماده در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی لوکس، استفاده شود. در واقع شواهد طب سنتی نشان می دهد که روغن آرگان چه خواصی و چه کاربردی دارد؟

کاربرد های روغن آرگان

خواص روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان یک مرطوب کننده بسیار موثر است و می تواند به عنوان یک روش امن و طبیعی جهت رژیم های درمانی پوست،  استفاده شود. از آنجا که این روغن به سرعت و کامل توسط پوست جذب می شود، اصلا آن را چرب نخواهد کرد.

  • قبل از خواب صورت خود را کاملا بشویید و خشک کنید. سپس مقداری از روغن آرگان را کف دست ریخته و دست ها را چند بار به هم بمالید تا روغن روی پوست دست گرم شود.
  • سپس دست خود را با یک حرکت دایره وار بر روی پوست صورت و گردن بکشید.
  • از این روغن می توانید به سادگی بر روی نواحی حساس صورت مانند زیر چشم نیز استفاده کنید. فقط دقت کنید میزان زیادی از آن استفاده نکنید. تنها یک قطره از آن برای هر دو چشم کافی است.
  • ویتامین های موجود در این روغن به کاهش چین و چروک و افزایش رطوبت پوست کمک می کنند.
  • حتی می توانید برای انجام این کار روغن آرگان را با مقداری روغن نارگیل و یا روغن جوجوبا مخلوط کنید و سپس از آن استفاده کنید.

برای شاداب کردن پوست

برای درمان ترک پوست و احساس شادابی بیشتر از روغن آرگان به عنوان تونر پوست استفاده کنید.

  • برای تهیه این تونر یک کیسه چای سبز را درون یک فنجان آب جوش انداخته و اجازه دهید تا دم بکشد.
  • سپس ۳ الی ۴ قطره از این روغن را درون آب بریزید.
  • محلول را درون ظرف در بسته ریخته و هر روز صبح صورت خود را با این مایع بشویید.

برای آکنه و پوست چرب

اگر شما پوست چرب و آکنه دار دارید، روغن آرگان می تواند شکل پوست شما را سالم نگه دارد. در تحقیق که بر روی ترکیب روغن آرگان، روغن کنجد و روغن نخل انجام شد مشخص شد که این محلول به طور موثر قادر است سبوم تولید شده توسط پوست (چربی پوست) را کاهش دهد.

اسید لینولئیک موجود در روغن آرگان در سالم نگه داشتن پوست و کاهش التهاب ناشی از آکنه،عفونت، راش و گزش حشرات کمک کننده است. درمان های آکنه اکثرا گران قیمت هستند پس چرا این روش طبیعی را امتحان نمی کنید؟

برای درمان آکنه با روغن آرگان، هر شب یک قطره از آن را به مناطق آسیب دیده پوست بمالید. برای درمان موثر تر می توانید این روغن را با روغن هایی مانند روغن درخت چای ترکیب کرده و بر روی پوست استفاده کنید. روغن درخت چای یکی از بهترین راه حل ها درمان طبیعی آکنه است. این روغن خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدان قوی دارد و مکمل خوبی برای روغن آرگان است.

برای لایه برداری

لایه برداری با روغن آرگان می تواند در مبارزه با بسیاری از اثرات پیری، به شما کمک کند. این درمان بطور قابل توجهی ارزان تر از برخی از درمان های لایه برداری است. لایه برداری منظم با روغن آرگان باعث حذف خشکی، پوست مرده و جوان شدن پوست می شود. شما می توانید به کمک روش های زیر یک کرم لایه بردار خانگی بسازید:

  • ۱ الی ۲ قطره روغن آرگان را با مقداری ( حدود نصف قاشق چای خوری) شکر قهوه ای در کف دست خود بریزید. شکر قهوه ای کمک می کند تا مواد مفید و موثر در روغن، بهتر جذب پوست شود.
  • سپس به آرامی و با حرکات دایره وار مخلوط شکر و روغن را روی پوست ماساژ دهید.
  • این درمان را روزانه تکرار کنید. حتی می توانید این مدل لایه برداری را در مناطق مستعد خشکی مانند آرانج و زانو نیز استفاده کنید.
روغن آرگان چه کاربردی دارد؟
روغن آرگان چه کاربردی دارد؟

تسکین سوزش پس از اصلاح

هم مردان و هم زنان ممکن است تجربه سوختگی پس از اصلاح را داشته باشند. چند قطره از روغن آرگان را برای رهایی از سوزش پس از اصلاح به پوستتان بمالید. البته قبل از مالیده روغن، آن را در کف دستتان گرم کنید.

برای درمان ترک های پوست

ترک های پوست ایجاد شده بر اثر کشش آن، با ویتامین های مفید در روغن آرگان قابل درمان هستند. مقداری روغن آرگان (بسته به مساحتی که می خواهید آن را درمان کنید) بر روی کف دست ریخته و پس از گرم کردن روغن آن را به ران، باسن و شکمی که دارای ترک خوردگی است، بمالید.

یکی از مباحثی که در مورد استفاده از روغن آرگان بر روی پوست مطرح است این است که برخی عقیده دارند این روغن منافذ پوست را مسدود می کند. در حالی که این طور نیست. این روغن از طریق منافذ پوست به لایه های داخلی آن نفوذ می کند و به هیچ عنوان موجب مسدود شدن آن ها نمی شود.

خواص روغن آرگان برای مو

این روغن می تواند ظاهر موهای شما را نیز بهبود دهد. برای این کار بسته به ضخامت و بلندی موهایتان، پس از استحمام ۲ الی ۵ قطره از این روغن را به موها ماساژ دهید تا کاملا جذب مو شود سپس شاهد خواهید بود که به سرعت موهایتان نرم و لطیف می شود.

علاوه بر نرمی ظاهری مو، برای مشکلات عمیق تر مثل خشکی مو از این روغن استفاده می شود. برای این کار ۲ الی ۳ بار در هفته ۵ الی ۶ قطره روغن آرگان را کف دست ریخته و آن را با مالیدن دست ها به هم گرم کنید. سپس روغن را به پوست سر ماساژ دهید و برای جذب بهتر آن از طریق پوست سر، یک کلاه رنگ به سر بگذارید. روز بعد موها را بشویید.

خواص روغن آرگان برای لب

اگر لب هایتان خشک است و یا مستعد ترک خوردگی است، روزانه یک قطره روغن آراگان را روی آن ماساژ دهید.

خواص روغن آرگان برای ناخن

اگر ناخن هایتان خشک است و ترک دارد، روغن آرگان راه حل درمان شماست. برای این کار ابتدا ناخن ها را بشویید تا تمیز شود. سپس مقداری روغن به آن ها مالیده و آنقدر دست ها را به هم بمالید تا جذب پوستتان شود. سعی کنید در طی دوره درمان از لاک استفاده نکنید.

خواص روغن آرگان برای ترک پاشنه پا

بسیاری از افراد به دلیل شرایط محیطی و بدنی، به ترک خوردگی پاشنه پا مبتلا هستند. برای درمان این عارضه نیز روغن آرگان کاربرد دارد. کافی است قبل از خواب چند قطره روغن آرگان را به پوست پاشنه ما ماساژ داده و سپس جوراب نخی بپوشید. این درمان را ۲ الی ۳ بار در هفته، بسته به میزان ترک پاشنه، انجام دهید.

عوارض جانبی مصرف این روغن

واقعیت این است که روغن آرگان یک درمان طبیعی و امن است اما تا به حال چند مورد حساسیت نسبت به آن گزارش شده است. ممکن است شما هم یکی از آن افراد باشید. پس قبل از استفاده گسترده از آن، مقداری از آن را روی پوست داخل بازوها تست کنید.