فواید روغن آووکادو برای پوست

شاید قبلاً از روغن آووکادو در غذاهای مختلف استفاده کرده باشید، اما آیا تا به حال به فواید روغن آووکادو برای پوست فکر کرده اید؟ در طول تاریخ جوامع مختلفی از روغن آووکادو به دلیل خاصیت درمانی و ترمیم کننده اش استفاده کرده اند.

روغن آووکادو چه به صورت موضعی مصرف شود و چه خوراکی، منبعی غنی از مواد مغذی مفید است که می توانند به بهبود وضعیت پوست کمک کنند. این روغن حاصل میوه آووکادو بوده و سرشار از اسید اولئیک (یک نوع اسید چرب امگا ۹ اشباع نشده است) و لینولئیک اسید (یک نوع اسید چرب امگا ۶ است) می باشد. روغن آووکادو طیف گسترده ای از فواید را برای پوست به همراه دارد. مثلا می تواند از خشکی پوست جلوگیری کرده و مشکلات جدی تر پوست مانند پسوریازیس را درمان کند.

فواید روغن آووکادو برای پوست

درمان خشکی پوست

به طور کلی روغن آووکادو یک مرطوب کننده عالی برای پوست است. این روغن منبعی غنی از مواد مغذی مانند ویتامین E و اسیدهای چربی مانند اسید اولئیک است. بسیاری از افراد از روغن آووکادو برای درمان چین و چروک صورت و خشکی پوست استفاده می کنند. در صنعت تولید لوازم آرایشی نیز از روغن آووکادو اغلب به دلیل توانایی که در نفوذ و جذب سریع دارد زیاد استفاده می شود. روغن آووکادو بسیار پایدار بوده و منبع غنی از ویتامین E است. همانطور که می دانید ویتامین E یک ماده نگهدارنده طبیعی است.

اگر پوست خشکی دارید و این موضوع کلافه تان کرده می توانید از روغن آووکادو برای بهبود بافت پوست استفاده کنید.

ضد التهاب

بسیاری از افراد نگران این هستند که روغن آووکادو منجر به ایجاد جوش شود. حال سوال اینجاست که آیا مصرف این روغن می تواند آکنه ایجاد کند؟ اگر بیماری پوستی مانند آکنه دارید که التهابی است، ممکن است روغن آووکادو حتی موجب بهبود این بیماری شود. از آنجایی که این روغن دارای خواص طبیعی ضد التهابی و بهبود دهنده زخم است، به درمان آکنه و جوش کمک می کند.

بسیاری از مبتلایان به آکنه فکر می کنند که برای بهبود برآمدگی های جوش مانندشان باید پوست را عاری از چربی کنند. اما این کار می تواند آکنه را بدتر کند. زیرا خشکی بیش از حد پوست بدن را ترغیب میکند که چربی بیشتری تولید کرده و در نهایت جوش بیشتری ایجاد شود. برخی افراد معتقدند که وقتی از روغن آووکادو برای مرطوب کردن پوست استفاده می کنند؛ تولید بیش از حد سبوم که عاملی برای ایجاد آکنه است کاهش پیدا می کند.

ضد پیری

متأسفانه با افزایش سن چربی طبیعی پوستمان کم شده و تولید کلاژن نیز که باعث سفت تر و جوان تر شدن پوست می شود؛ به شدت کاهش پیدا می کند. به این ترتیب ما توصیه می کنیم که برای رهایی از چین و چروک حتما از این روغن طبیعی استفاده کنید. هنگامی که این روغن به صورت موضعی استفاده می شود؛ با خشکی پوست که علائم پیری را افزایش می دهد؛ مبارزه می شود. استفاده از روغن آووکادو روی پوست ممکن است باعث افزایش تولید کلاژن نیز شود.

طبق بررسی علمی انجام شده بر روی حیوانات، روغن های گیاهی که کاربرد موضعی دارند مانند روغن آووکادو باعث افزایش سنتز کلاژن می شوند. علاوه بر این، باعث کاهش میزان سلول های التهابی در طی فرآیند بهبود زخم نیز خواهند شد.

گنجاندن چربی های سالم در رژیم غذایی مانند چربی هایی که در روغن آووکادو وجود دارد می تواند به پوست کمک کرده و خاصیت ارتجاعی آن را حفظ کند. بنابراین استفاده از روغن آووکادو در غذاهای مختلف و یا به صورت موضعی راهی عالی برای افزایش درخشش و جوانی پوست است.

مبارزه با رادیکال های آزاد

وقتی صحبت از سلامت پوست و سلامت داخلی بدن می شود؛ کاهش رادیکال های آزاد و آسیب دیدگی ناشی از تماس با این رادیکال ها حرف اول را می زند.

رادیکال های آزاد نه تنها به ایجاد بیماری کمک می کنند بلکه باعث ایجاد تغییرات ناخواسته ای از جمله لکه های پوستی ناشی از افزایش سن، چین و چروک و نگرانی های جدی تر مانند سرطان پوست می شوند.

روغن آووکادو به دلیل این که غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها است می توان از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و بدن و پوست را سالم نگه دارد.

تسکین آفتاب سوختگی

طبق نتایج یک بررسی علمی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده، روغن آووکادو (Persea americana) سرشار از ویتامین E، بتاکاروتن، ویتامین D، پروتئین، لسیتین و اسیدهای چرب است و این موضوع باعث می شود که مصرف موضعی آن برای درمان ،تاب سوختگی و یا حتی برای جلوگیری از این عارضه مفید باشد. مصرف روغن آووکادو می تواند اثرات منفی آفتاب سوختگی را کاهش دهد.

فواید روغن آووکادو برای پوست
فواید روغن آووکادو برای پوست

درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن و خودایمنی پوستی است که باعث التهاب و پوسته پوسته شدن پوست می شود. نتایج یک کارآزمایی بالینی که در مجله Dermatology منتشر شده است نشان می دهد که استفاده از کرم ویتامین B12 حاوی روغن آووکادو در مدت زمان ۱۲ هفته اثرات مفیدی بر روی بیماران مبتلا به پسوریازیس دارد.

به طور کلی این مطالعه نتیجه گیری کرده ست که استفاده از کرم حاوی روغن آووکادو و ویتامین B12 دارای پتانسیل قابل توجهی در درمان موضعی پسوریازیس در دراز مدت است.

روش استفاده

روغن آووکادو یک روش درمانی طبیعی برای رفع مشکلات پوستی است و همین موضوع باعث شده که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست طبیعی از این ماده استفاده شود. این روغن برای سلامت پوست ما بسیار مفید است و کاربردهای مختلفی نیز دارد. از بهبود خشکی پوست گرفته تا پاک کردن آرایش چشم همگی از کاربردهای روغن آووکادو برای پوست هستند.

کافی است که مقدار کمی از روغن آووکادو را روی یک تکه پنبه بریزید و روی چشم ها بمالید تا آرایشتان پاک شود. باقی ماندن مقدار کمی از روغن آووکادو روی پوست جای نگرانی ایجاد نمی کند. زیرا روغن باقیمانده می تواند از ایجاد خطوط پاک کلاغی دور چشم جلوگیری کند.

همچنین می توانید از روغن آووکادو برای درمان خطوط ریز، چین و چروک ها، ترک خوردگی پاشنه پا و خشکی کوتیکول ها استفاده کنید. برخی افراد نیز برای روش کردن پوست از روغن آووکادو استفاده می کنند. اما این خاصیت یک مزیت اثبات نشده است.

مقایسه خواص روغن زیتون و روغن آووکادو (برای پوست)

روغن آووکادو و روغن زیتون هر دو روغن خوراکی هستند که به جای دانه از میوه گوشتی گیاه گرفته می شوند. این دو ماده گزینه های سالمی هستند که می توان از آنها به طور مشابه در آشپزخانه استفاده کرد. همچنین می توانید از روغن زیتون و روغن آووکادو برای تقویت مو و زیبا کردن پوست نیز استفاده کنید.

معمولا در تمام مطالبی که در مورد زیبایی و پوست و مو وجود دارد نام این دو روغن نیز به چشم می خورد اما واقعا کدامیک بهتر از دیگری است؟ پاسخ این سوال این است که وقتی می خواهید از آنها به صورت موضعی استفاده کنید؛ بستگی به نوع پوست و اولویت شخصی شما دارد.

اسید اولئیک یکی از مهمترین ترکیبات موجود در این دو روغن است. این ماده باعث می شود که هر دو نوع روغن برای درمان التهابات پوستی یا جلوگیری از ایجاد علائم پیری مفید باشند. حدود ۷۰ درصد از چربی های موجود در روغن آووکادو به طور معمول از اسید اولئیک اشباع نشده تشکیل شده اند. در حالی که تا ۸۳ درصد از چربی موجود در روغن زیتون می تواند اسید اولئیک باشد.

هر دو روغن حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E هستند که می توانند با آسیب ناشی از تماس با رادیکال های آزاد مبارزه کنند. مطالعات نشان داده اند که روغن زیتون نسبت به روغن آووکادو ویتامین E بیشتری دارد.

وقتی صحبت از خواص روغن زیتون و روغن آووکادو برای پوست می شود، تفاوت هایی بین این دو ماده وجود دارد. روغن زیتون کمی غلیظ تر است و در مقایسه با روغن آووکادو رایحه بیشتری دارد. اگر مستعد جوش هستید؛ روغن زیتون را انتخاب کنید. زیرا در شاخص جوش زایی که عددی بین ۰ تا ۵ است؛ روغن زیتون عدد ۲ و روغن آووکادو عدد ۳ را به خود اختصاص داده اند.

خطرات و عوارض جانبی

روغن آووکادو برای پوست و مو خواص زیادی دارد. اما اگر به آووکادو حساسیت دارید، احتمالاً مجبور خواهید بود از مصرف خوراکی و موضعی روغن آووکادو نیز اجتناب کنید. اگر به لاتکس حساسیت دارید به احتمال زیاد به میوه هایی که آلرژن هایی مانند لاتکس دارند مانند آووکادو، موز، کیوی و گل ساعتی نیز حساس هستید.

آیا روغن آووکادو می تواند منافذ پوست را مسدود کند؟

همانطور که گفتیم شاخص جوش زایی روغن آووکادو ۳ است. این شاخصی عددی بین ۰ تا ۵ می باشد و امتیاز ۳ به این معنی است که روغن ووکادو تمایل متوسطی به مسدود کردن منافذ پوست و ایجاد جوش دارد.

بسته به نوع پوست، روغن آووکادو ممکن است برای شما مفید نباشد. اگر با آکنه مبارزه می کنید یا پوست چربی دارید باید در مورد روغن های طبیعی چرب مانند روغن آووکادو و روغن زیتون محتاط باشید و از این مواد حداقل روی پوست صورت استفاده نکنید.

منابع:

  1. Avocado Oil: Characteristics, Properties, and Applications
  2. Avocado
  3. Effect of Semisolid Formulation of Persea Americana Mill (Avocado) Oil on Wound Healing in Rats
  4. Anti-Inflammatory and Skin Barrier Repair Effects of Topical Application of Some Plant Oils
  5. How to eat for great skin – Dietary fats
  6. Oxidative Stress and Skin Cancer: An Overview
  7. Potential of herbs in skin protection from ultraviolet radiation
  8. Vitamin B(12) cream containing avocado oil in the therapy of plaque psoriasis
  9. Proportion of oleic acid in olive oil as influenced by the dimensions of the daily temperature oscillation
  10. Avocado Oil: Characteristics, Properties, and Applications