روغن تخمه کدو تنبل از خواص آن برای بدن تا ارزش غذایی این ماده

خواص ناشی از مصرف روغن تخمه کدو تنبل به منظور بهبود سلامت متابولیسم و ​​فیزیولوژیک، شبیه به روغن سیاه دانه بوده و غنی از مزایا مختلف است. این قهرمان خاموش حاوی تریپتوفان، اسیدهای چرب اشباع نشده و مواد آنتی اکسیدانی زیادی است و لیستی طولانی از منافع را برای مردان و زنان به همراه دارد. هنگامی که روغن این دانه های کوچک در دمای مناسب استخراج می شوند، خواص حاصل از آن ها تقریبا بی پایان است!

با توجه به کاروتنوئید ها و ویتامین های محلول در چربی زیاد در روغن تخمه کدو تنبل این ماده به عنوان ماده ای مناسب برای پیشگیری از بیماری ها شناخته می شود. مخصوصا برای بیماری های پروستات. علاوه بر این خاصیت، تحقیقات اثربخشی این ماده را به عنوان روش برای درمان دیابت، اضطراب و حتی سرطان اثبات کرده اند. محققان سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که از دانه های کدو تنبل به عنوان یک روش مفید برای وارد کردن روی به بدن استفاده کنید.

سال هاست که خواص روغن تخمه کدو تنبل توسط بومیان آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرد. امروز، ایالات متحده بزرگترین مرکز تولید کدو تنبل است و به دنبال آن مکزیک، هند و چین تولید کنندگان اصلی این گیاه پر خاصیت می باشند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم شما را با ارزش غذایی و خواص روغن تخمه کدو تنبل آشنا کنیم.

روغن تخمه کدو تنبل

دو نوع کدو تنبل وجود دارد که هر دو آن ها از گیاه Cucurbita به دست می آید. نام علمی انواع کدو تنبل عبارت است از:

  • Cucurbita pepo
  • Cucurbita maxima

فرایند استخراج روغن دانه کدو تنبل ساده است. در این فرایند دانه های این گیاه بو داده و سپس فشرده می شوند. برای افزایش ورود آنتی اکسیدان های این دانه در روغن آن، این دانه ها را با درجه حرارت پایین ذوب کرده و از دوره پخت بیشتری استفاده می شود. برای این که عطر این روغن بیشتر شود می توان از دماهای بالاتر استفاده کرد. اما این کار عناصر مفید موجود در روغن تخمه کدو تنبل را رقیق می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد توانست طیف گسترده ای از “اسید های چرب مهم زیستی” را در این ماده به رسمیت بشناسد. این اسیدهای چرب در نسبت های منحصر به فردی در این روغن وجود داشته و ارزش غذایی آن را افزایش داده اند. علاوه بر این، تخمه کدو تنبل حاوی تریپتوفان است. تریپتوفان یک نوع اسید آمینه ضروری است. این به این معنی است که بدن شما نمی تواند تریپتوفان را تولید کند و شما باید آن را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. مصرف تریپتوفان برای رشد نوزادان ضروری است و سطح نیتروژن در بزرگسالان را متعادل می کند. تحقیقاتی که در حال حاضر در حال انجام است بر روی بررسی اثرات تریپتوفان بر روی خواب و خلق و خو متمرکز شده اند.

ارزش غذایی این دانه

یک فنجان تخمه کدو تنبل ارزش غذایی زیر را دارد:

  • ۱۱٫۹ گرم پروتئین
  • ۱۱٫۸ گرم فیبر
  • ۶٫۶ میلی گرم روی (۴۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۶۸ میلی گرم منیزیم (۴۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵۸۸ میلی گرم پتاسیم (۱۶٫۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۵۲٫۱ میلی گرم آهن (۱۱٫۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۹ میلی گرم فسفر (۵٫۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳۵ میلی گرم کلسیم (۳٫۵ درصد از نیاز روزانه بدن)

۸ خاصیت مهم روغن تخمه کدو تنبل

کاهش التهاب

جایگزین کردن چربی های اشباع شده با چربی های سالم و غیر اشباع تاثیر زیادی بر مقدار التهاب بدن دارد. در واقع، یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ نشان داد جایگزینی روغن تخمه کدو در رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی و آترواسکلروز (ایجاد پلاک در دیواره شریان ها) باعث کاهش اثرات این بیماری ها می شود.

اگر به دنبال زندگی بدون بیماری هستید،  غذاها و مکمل های غذایی  ضد التهابی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کمک به بیماران مبتلا به سرطان

در حالی که هنوز درمان قطعی برای سرطان کشف نشده است، اما در مطالعات مختلف مشخص شده است که روغن تخمه کدو تنبل برای حمایت از سلامت بیماران سرطانی و یا کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید است.

دانه کدو تنبل یک دانه گیاهی مفید است که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان بعد از یائسگی خاصیت دارد. تحقیقات بیشتر ارزش تغذیه ای دانه کدو تنبل برای پیشگیری و درمان سرطان سینه را اثبات کرده اند.

آینده بیماران مبتلا نیز امیدوار کننده است. تخمه کدو تنبل ممکن است رشد سلول های سرطانی پروستات را کاهش دهد یا آن ها را مهار کند. روغن دانه کدو می تواند اثرات مواد خاص سرطان زا را کاهش دهد و یک درمان های طبیعی مفید برای انواع مختلف سرطان باشد.

برای کسانی که در حال حاضر در حال درمان سرطان هستند، روغن تخمه کدو تنبل ممکن است پاسخی به مشکلات رایج آن ها باشد. خواص آنتی اکسیدانی این ماده یک فیلتر کننده برای تشعشعات و محافظت کننده از بدن در برابر انواع مختلف سرطان و همچنین آرتریت روماتوئید است.

بهبود سلامت پروستات

شاید بهترین شواهدی که از خواص روغن تخمه کدو تنبل وجود دارد مربوط به اثربخشی آن در حفظ سلامت پروستات باشد. تحقیقات اثبات کرده اند که این روغن برای محافظت از بدن در برابر سرطان پروستات مفید است و علاوه بر آن سلامت پروستات را نیز بهبود می دهد.

استفاده طولانی مدت از داروهای گیاهی مانند روغن تخمه کدو تنبل باعث کاهش حجم پروستات بزرگ شده، به خصوص در مورد هیپرپلازی خوش خیم پروستات (افزایش پروستات مرتبط با بالا رفتن سن) می شود. به همین دلیل استفاده از روغن دانه کدو تنبل یکی از سه مرحله اصلی برای بهبود سلامت پروستات است!

روغن تخمه کدو تنبل از خواص آن برای بدن تا ارزش غذایی این ماده
روغن تخمه کدو تنبل از خواص آن برای بدن تا ارزش غذایی این ماده

بهبود سلامت روحی

همه ما باید به سلامت مغز و حالت ذهنی خود بیشتر توجه کنیم. روغن دانه کدو می تواند به شما در این راه کمک کند. ترکیب Cucurbita maxima در این روغن حافظه را بهبود می بخشد. از طرفی میزان تریپتوفان آن یک درمان علمی ثابت شده و موثر برای اختلال اضطراب اجتماعی است. بی خوابی نیز ممکن است توسط تریپتوفان موجود در روغن دانه کدو تنبل کاهش یابد، زیرا این ماده به راحتی در داخل بدن به سروتونین تجزیه می شود تا موجب بهبود فرایند خواب شود.

مبارزه با ریزش مو در مردان

مدیریت هورمون ها در یک رژیم غذایی سالم کلید توقف و یا تغییر ریزش مو است، زیرا ریزش مو به افزایش هورمون اندروژن، DHT (دی هیدروکسی تستوسترون) مرتبط است. دانه کدو تنبل به دلیل وجود روی زیاد در خود برای جلوگیری از ریزش مو و ترشح هورمون ها مفید است. در نتیجه باعث رشد مو می شود.

در سال ۲۰۱۴ آزمایش کنترل شده با پلاسبو، مزایای جلوگیری از ریزش مو روغن کدو تنبل را تایید کرد. زیرا در این مطالعه افرادی که روغن دانه کدو تنبل را در طول ۲۴ هفته مصرف کرده بودند، تعداد موهایشان به طور متوسط ​​۴۰ درصد افزایش یافت.

عالی برای بهبود سلامت قلب

حتما تعجب می کنید که بدانید این مکمل ضد التهابی برای سلامت قلب نیز عالی است. این خاصیت از طریق یک روند که ممکن است شامل تولید اکسید نیتریک باشد، محقق خواهد شد. روغن دانه کدو تنبل اثرات ضد فشار خون و محافظتی از بدن دارد. این به این معنی است که مصرف روغن تخمه کدو تنبل می تواند بدن شما را از بیماری های قلبی و یا حمله قلبی محافظت کند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در Climacteric: The Journal of the International Menopause Society، با مصرف این روغن فشار خون بالا در زنان یائسه نیز کاهش پیدا می کند.

درمان دیابت

دیابت علل زیادی دارد، یکی از آنها رژیم غذایی نامناسب است. دیابت نوع ۱ و نوع ۲، با رژیم غذایی مناسب و مکمل غذایی قابل کنترل و حتی قابل درمان است. روغن تخمه کدو تنبل احتمالا به علت شاخص گلیسمی پایین (همراه با عوامل دیگر)، یک ماده آنتی هپرگلیسمی یا درمان طبیعی دیابت است.

تسکین بیش فعالی مثانه

تحقیقات سال ۲۰۱۴ منتشر شده در مجله Traditional and Complementary Medicine نشان داده اند که عصاره روغن دانه کدو تنبل که از هر دو گونه Cucurbita pepo و Cucurbita maxima گرفته شده است، به طور موثر موجب درمان اختلالات ادراری، به ویژه بیش فعالی مثانه می شود. این خاصیت نشان می دهد که مصرف روغن دانه کدو تنبل بخش مهمی از بهبود سلامت سیستم ادراری است.

تاریخچه استفاده از روغن تخمه کدو تنبل

سابقه استفاده از دانه کدو تنبل به ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. مصرف این ماده از فرهنگ آزتک شروع و به بقیه بومیان آمریکا گسترش یافت. پس از گسترش به اروپا، این دانه ها به بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی مردم بسیاری از مناطق شرق اروپا و مدیترانه (به ویژه یونان) تبدیل شد. اکنون دانه کدو تنبل در هند و مناطق دیگر آسیا وارد صنعت غذایی و دارویی شده است.

اگر چه مزایای روغن دانه کدو تنبل به خودی خود کاملا قابل توجه است، اما این تنها نکته خوب در مورد این دانه نیست. جالب است بدانید که تحقیقات اخیر نشان داده اند که روغن تخمه کدو تنبل و سایر روغن های گیاهی به عنوان منبع بالقوه سوخت های زیستی قابل استفاده هستند.

روغن دانه کدو تنبل به عنوان یک عنصر “ابر قهرمان” در مراقبت از پوست استفاده می شود. زیرا این ماده حاوی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. استفاده از روغن دانه کدو تنبل بر روی پوست ممکن است برای درمان آکنه، مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد، مرطوب کردن پوست و … مفید باشد.

نحوه استفاده از این روغن

روغن دانه کدو تنبل که از بذرهای بو داده کدو تهیه می شود نباید در پخت و پز استفاده شود. زیرا گرما بسیاری از خواص آن را از بین می برد و طعم تلخی را تولید می کند. شایع ترین روش مصرف روغن دانه کدو تنبل، استفاده از آن در قالب کپسول یا مایع و به شکل مکمل است.

یک روش خوشمزه برای استفاده از روغن تخمه کدو تنبل در غذاهای مرسوم در اروپای شرقی، اضافه کردن آن به سس سالاد است.

نحوه نگهداری از این روغن نیز در خواص آن نقش دارد. یادتان نرود که گرما و نور به راحتی چربی های غیر اشباع را در روغن دانه کدو تنبل اکسید می کند و باعث می شود که خواص آن ها از بین برود. بنابراین، باید این روغن را در بطری های کاملا در بسته و در مکان سرد و تاریک نگهداری کنید. حداکثر زمان نگهداری از این روغن ۱۲ ماه است.

از آنجایی که اکسیداسیون روغن باعث به وجود آمدن یک بوی بسیار تند و زننده می شود، بنابراین به محض استشمام بوی تند از این روغن آن را دور بریزید. به خصوص اگر بیش از ۱۲ ماه است که این روغن را خریداری کرده اید.