استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از مو

روغن زیتون یک محصول طبیعی و مفید برای مراقبت از مو است. زیرا این ماده حاوی مخلوطی از ویتامین ها و مواد مغذی بوده که همگی می توانند موهای شما را ترمیم و تغذیه کنند. می توانید از روغن زیتون برای تهیه ماسک های تغذیه کننده مو استفاده کنید. البته روغن زیتون فقط برای مو مفید نیست بلکه به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند از پوست سر نیز محافظت کرده و آن را سالم نگه دارد. ضمن این که می توانید از روغن زیتون برای درمان شوره سر، خلاص شدن از شر شپش و افزایش رشد مو نیز استفاده کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به چند روش عالی استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از مو اشاره می کنیم.

روغن زیتون یکی از بهترین روغن های طبیعی برای مراقبت از مو است. ما در این مقاله قصد داریم به روش های استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از مو و همچنین مزایای بسیاری که می توانید از این محصول طبیعی به دست آورید؛ بپردازیم.

روش های استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از مو

چرا روغن زیتون برای مو مفید است؟

اگرچه تحقیقات زیادی در مورد استفاده از روغن زیتون به عنوان یک محصول مراقبت از مو انجام نشده است؛ اما همانطور که می دانید این ماده حاوی خواص و ویتامین های بسیاری است که برای مو و پوست مفید هستند. روغن زیتون حاوی مقدار زیادی ویتامین E و K است. این ویتامین ها می توانند از مو و پوست سر محافظت کرده و به تقویت و درخشندگی تارهای مو کمک کنند.

ویتامین E موجود در روغن زیتون به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، می تواند به محافظت از مو و پوست سر در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد کمک کند. ضمن این که این ویتامین می تواند آسیب های ناشی از نور خورشید را نیز کاهش دهد.

ویتامین K موجود در روغن زیتون نیز برای پوست سر مفید است. این ویتامین به مبارزه با پیری کمک کرده و پوست سر را جوان تر و سالم تر نگه می دارد. روغن زیتون همچنین به دلیل داشتن اسیدهای چرب تک اشباع نشده می تواند درخشش شگفت انگیزی به موها بدهد. یکی از این اسیدهای چرب، اسید اولئیک است که استفاده از آن موها و پوست را مرطوب کرده و یک لایه محافظ روی آنها ایجاد می کند.

این روغن با نفوذ به عمق مو و با حفظ رطوبت، نرمی را به موها باز گردانده و آنها را تقویت می کند. روغن زیتون دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زیادی است.

چه نوع روغن زیتونی برای مو مفیدتر است؟

همیشه از روغن زیتون تصفیه نشده، خالص و ارگانیک برای تقویت موهای خود استفاده کنید. روغن زیتون خالص و اصطلاحا با بو بهترین روغن برای مو است. زیرا بیشتر از سایر انواع روغن ها حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسید اولئیک می باشد. این روغن را از طریق سرد کردن دانه های زیتون استخراج می کنند. به همین دلیل هیچگونه ماده شیمیایی درون روغن یافت نمی شود. روغن زیتون خالص باید دارای اسیدیته کمتر از یک درصد باشد.

هرگز از روغن های زیتون تصفیه شده برای تقویت موهای خود استفاده نکنید. زیرا این روغن ها در مقایسه با روغن زیتون خالص حاوی ویتامین ها و مواد مغذی کمتری هستند. ضمن این که منظور ما از فواید استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از مو در این مقاله همان فواید روغن زیتون خالص است.

نحوه استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از مو

استفاده از روغن زیتون برای رشد مو

در حالی که هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که نشان دهد روغن زیتون می تواند رشد مو را افزایش دهد، اما همه ما می دانیم که این ماده حاوی خواصی است که باعث رشد مو می شوند. با ماساژ روغن زیتون روی سر شما می توانید به پاکسازی پوست سر کمک کرده و با تقویت گردش خون، رشد مو را تحریک کنید.

برای اینکه روغن زیتون بیشتر باعث رشد مو شود باید در کنار آن از اسانس های طبیعی که برای تقویت مو مفید هستند نیز استفاده کنید. کافی است که قبل از ماساژ، مقداری از این اسانس ها را به روغن زیتون اضافه کرده و یک ماسک مو تقویت کننده درست کنید.

به عنوان مثال تحقیقات اثبات کرده اند که اسانس رزماری به همان اندازه ماینوکسیدیل (داروی محبوبی است که برای افزایش رشد مو استفاده می شود) در تقویت مو موثر است.

در یک مطالعه بالینی نشان داده شد که اسانس نعناع حتی بیشتر از ماینوکسیدیل برای تقویت رشد مو مفید است.

استفاده از روغن زیتون برای افزایش رشد مو و مبارزه با ریزش مو

  • ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با چند قطره اسانس رزماری یا اسانس نعناع مخلوط کنید (۳ الی ۴ قطره اسانس برای هر قاشق غذاخوری روغن زیتون کافی است).
  • مخلوط روغن را در یک ظرف شیشیه ای کوچک ریخته و شیشه را درون یک کاسه حاوی آب داغ قرار دهید تا گرم شود.
  • سپس به مدت چند دقیقه تمام ماسک را روی پوست سر خود ماساژ داده و مطمئن شوید که پوست سر و کل تارهای مو به آن آغشته شده اند.
  • یک کلاه یکبار مصرف مخصوص رنگ مو را روی سر گذاشته و حوله داغی را دور آن بپیچید.
  • هر زمان که احساس کردید حوله سرد شده است؛ آن را با یک حوله داغ دیگر جایگزین کنید.
  • اجازه دهید این ماسک بین ۳۰ الی ۴۵ دقیقه روی موها بماند تا رشد مو تقویت شود.
  • سپس موها را با شامپو بشویید.
  • برای کسب نتیجه بهتر اجازه دهید که ماسک موی روغن زیتون یک شب روی موها بماند و صبح روز بعد استحمام کنید.

استفاده از روغن زیتون برای درمان شپش

ترکیب روغن زیتون و روغن درخت چای می تواند به شما در خلاص شدن از شر شپش مو کمک کند. روغن درخت چای فواید زیادی برای مو دارد و یک درمان مؤثر برای شپش است. روغن زیتون نیز در این ترکیب به عنوان روغن حاملی عمل می کند که دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و در مبارزه با شپش مؤثر است.

برای استفاده از روغن زیتون جهت درمان شپش سر باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ۲ اونس روغن زیتون را با ۱۵ الی ۲۰ قطره روغن درخت چای مخلوط کنید.
  • مخلوط روغن زیتون و روغن درخت چای را روی پوست سر و مو بمالید.
  • موها را با کلاه یکبار مصرف رنگ بپوشانید و حوله ای داغ دور آن بپیچید.
  • برای از بین بردن شپش و تخم های آن موها را بعد از یک ساعت شانه کنید.
  • سپس سر را با شامپو بشویید.
  • برای کسب نتیجه بهتر حتی می توانید چند قطره روغن درخت چای را به شامپوی که هر روز از آن استفاده می کنید اضافه کنید.

باید به خاطر داشته باشید که روغن زیتون به تنهایی شپش را از بین نمی برد. بنابراین حتما باید آن را با روغن درخت چای مخلوط کنید. روغن زیتون برای تقویت مو مناسب است و باعث می شود که هنگام شانه کردن شپش ها راحت تر از لای مو بیرون بیایند. شانه کردن یکی از موثرترین راه های خلاص شدن از شر شپش است. این مراحل را هفته ای ۳ بار تکرار کنید تا از شر شپش خلاص شوید.

استفاده از روغن زیتون برای درمان شوره سر

استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از مو
استفاده از روغن زیتون برای مراقبت از مو

می توانید از روغن زیتون برای درمان شوره سر نیز استفاده کنید. این روغن یکی از موثرترین راه های خلاص شدن از شر شوره سر است. دلایل مختلفی برای ایجاد شوره سر وجود دارد و یکی از آنها عفونت مخمر یا قارچی است. بنابراین می توانید از ترکیب روغن زیتون با سایر اسانس هایی که خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارند؛ برای درمان این عارضه استفاده کنید.

برخی از اسانس هایی که برای درمان شوره سر مفید هستند عبارتند از:

  • روغن درخت چای
  • روغن آویشن
  • روغن لیمونگرس
  • روغن لیمو
  • روغن نعناع
  • روغن اسطوخودوس

اگر می خواهید از روغن زیتون برای درمان شوره سر استفاده کنید باید قبل از مصرف، آن را گرم کرده و با چند قطره از این اسانس ها ترکیب کنید. کمی از مخلوط روغن زیتون را روی پوست سر خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. موهای خود را با حوله بپوشانید و حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا از شر شوره سر خلاص شوید. پس موها را با یک شامپو ملایم بشویید.

استفاده از روغن زیتون برای بهبود وضعیت پوست سر

یک مطالعه که بر روی ترکیبات روغن زیتون انجام شد نشان داد که این ترکیبات خواص ضد التهابی زیادی دارند که با مصرف موضعی روغن قابل بهره برداری هستند.

همانطور که قبلاً نیز در این مقاله اشاره کردیم، روغن زیتون می تواند از پوست سر در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. در بررسی های مختلف مشخص شده است که روغن زیتون در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید، دارای خاصیت محافظت کننده است. بنابراین روغن زیتون برای پوست سر عالی است. زیرا باعث افزایش رطوبت شده و در عین حال به تقویت و تغذیه مو نیز کمک می کند.

درمان درماتیت سبورئیک

اگر از درماتیت سبورئیک رنج می برید می توانید از روغن زیتون روی پوست سر استفاده کنید. درماتیت سبورئیک می تواند بر تمام نواحی بدن از جمله پوست سر تأثیر بگذارد. این بیماری ظاهری شبیه به شوره سر دارد اما تفاوت اصلی این دو در رنگ ضایعاتی است که روی سر ایجاد می شود. این بیماری یک بیماری پوستی شایع است که شباهتی هم با اگزما دارد و گاهی در بیماران مبتلا به اگزما مشاهده می شود.

  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با چند قطره روغن درخت چای مخلوط کنید.
  • این ترکیب را روی پوست سر خود ماساژ داده و بعد از یک ساعت بشویید.

روش تهیه ماسک مو روغن زیتون

روغن زیتون دارای خاصیت رطوبت بخش بوده به همین دلیل می توانید از آن برای تهیه ماسک های خانگی استفاده کنید. در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که چطور با روغن زیتون ماسک مو تهیه کنید.

ماسک روغن زیتون، آووکادو و عسل

برای تهیه این ماسک مو تغذیه کننده باید این کارها را انجام دهید:

  • نصف یک آووکادو را رنده کرده و با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص و یک قاشق چای خوری عسل خوب مخلوط کنید.
  • چند قطره از اسانس های ذکر شده در بالا را به آن اضافه کنید.
  • ترکیب روغن زیتون را روی موهای خود بمالید و موها را ابتدا با کلاه یکبار مصرف مخصوص رنگ و سپس با حوله داغ بپوشانید.
  • اجاز دهید این ماسک ۳۰ دقیقه روی موها بماند.
  • سپس آن را با آب گرم و شامپو بشویید.

ماسک مو روغن زیتون و روغن نارگیل

روغن نارگیل ماده بسیار مفیدی برای مو است و مخلوط کردن آن با روغن زیتون یک ترکیب عالی و با خواص زیاد برای مو و پوست سر ایجاد می کند. برای تهیه ماسک موی روغن زیتون و روغن نارگیل باید این کارها را انجام دهید:

  • روغن نارگیل و روغن زیتون را به نسبت ۲ به ۱ مخلوط کنید.
  • مخلوط روغن نارگیل و روغن زیتون را روی موهای خود ماساژ دهید تا مطمئن شوید که تمام تارهای مو از ریشه گرفته تا ساقه آغشته به روغن شده اند.
  • موهای خود را درون کلاه یکبار مصرف رنگ بگذارید و حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا پوست سر مرطوب شود.
  • سپس موها را طبق روال معمول بشویید.

منابع:

  1. Protective effect of topically applied olive oil against photocarcinogenesis following UVB exposure of mice
  2. Effect of minor components of virgin olive oil on topical antiinflammatory assays
  3. Treatment for head lice
  4. Peppermint Oil Promotes Hair Growth without Toxic Signs
  5. Oleuropein in Olive and its Pharmacological Effects