بهترین روغن های طبیعی برای درمان بواسیر (هموروئید)

بواسیر یا همان همورورئید باعث مزاحمت مشترک بین ۷۰٪ از افراد، قبل از سن ۵۰ سالگی است. این بیماری برای برخی از افراد یک تابو است. به همین دلیل ترجیح می دهند به جای درمان این بیماری، آن را تحمل کنند. این افراد قعطا نمی دانند که عدم درمان بواسیر و باقی ماندن آن به مدت طولانی خطرات بسیاری را به دنبال دارد. اما اگر این بیمار را در مراحل اولیه شناسایی کنید قادر خواهید بود تا با روش های ساده جلوی پیشرفت آن را بگیرید. در حال حاضر درمان های طبیعی مختلفی برای بواسیر وجود دارد. برخی از این درمان ها به کاهش علائم کمک می کنند و برخی دیگر علت بیماری را از بین می برند. استفاده از روغن های طبیعی برای درمان بواسیر یک ایده خوب می باشد. در ادامه روغن های طبیعی برای درمان بواسیر را به شما معرفی کرده و طرز استفاده از آن ها را نیز بیان می کنیم اما خاطر نشان می کنیم که این روغن ها یک درمان طولانی مدت هستند و باید در استفاده از آن ها شکیبا باشید.

هموروئید چیست؟

بواسیر رگ هایی هستند که به طور طبیعی در راست روده و کانال مقعد وجود داشته و نقش مهمی در کنترل مدفوع بازی می کنند. پس همه ما بواسیر داریم. مشکل زمانی رخ می دهد و تبدیل به هموروئید می شود که این رگ ها ملتهب شده و باعث درد و خونریزی می شوند. وقتی که این اتفاق می افتد، این رگ ها به عنوان “توده” نامیده می شوند که می توانند داخلی یا خارجی باشند. نوع خارجی این توده ها دردناک است و نیاز به درمان فوری دارد.

روش کارکرد روغن های طبیعی برای درمان بواسیر

روغن های طبیعی برای درمان بواسیر به روش زیر درمان را انجام می دهد:

  • آنها تورم عروق خونی و بافت اطراف آن را کاهش داده، و می توانند عروق را به اندازه اصلی خود برگردانند.
  • آنها قادرند سوزش، خارش و درد را تسکین دهند.
  • آنها از خونریزی و ترشح مقعد جلوگیری می کنند.
  • آنها جریان خون به کانال مقعد را کم کرده و مانع از رشد بواسیر شده یا بواسیر مزمن را بهبود می بخشند.
  • این روغن ها حاوی غلظت بالایی از ویتامین ها، آنزیم ها، عوامل ضد التهابی و عوامل ضد عفونی کننده هستند. آنها به راحتی توسط پوست مقعد جذب می شود و علاوه بر سرعت بالایی که دارند برای استفاده بسیار بی خطر می باشند.

روغن های طبیعی برای درمان بواسیر

روغن درخت چای

این روغن مانند یک داروی ضد التهابی عمل می کند و می توان از آن به طور مستقیم در منطقه ملتهب استفاده کرد. البته برخی توصیه می کنند قبل از استفاده چند قطره از آن را با روغن کرچک مخلوط کرده و سپس استفاده کنید. برای این منظور، پس از ترکیب روغن ها، آن را روی یک تکه پنبه یا پارچه نرم بریزید و به صورت ضربه ای به منطقه آسیب دیده بمالید.

روغن اسطوخدوس

این روغن دارای اثر تسکین دهندگی است و می تواند با روغن درخت عرعر مخلوط شده و به منطقه ملتهب مالیده شود. راه دیگر برای استفاده از آن، اضافه کردن مقداری از آن به آب وان حمام و نشستن در وان است. به این روش درد و خارش از بین خواهد رفت. علاوه بر این، روغن اسطوخودوس برای تسکین درد، درمان اگزما و تسکین آلرژی مفید است.

روغن درخت سرو

این روغن را می توان برای درمان خونریزی زائده بواسیر استفاده کرد. برای این منظور چند قطره از روغن درخت سرو را با یک قاشق غذاخوری روغن پایه (مانند روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا، روغن آوکادو یا روغن نارگیل) رقیق کرده و چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید. سپس مخلوط رقیق شده را در ناحیه دردناک بمالید. این روغن را می توانید در وان حمام نیز بریزید و چند دقیقه در آب وان، دراز بکشید.

روغن زعفران

روغن زعفران ساخته شده از دانه و سایر قسمت های گیاه زعفران است، این روغن باید قبل از استفاده تست شود تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. یک الی دو قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن پایه مخلوط کرده و رقیق کنید. سپس برای درمان سوزش حاصل از بواسیر، آن را به مقعد بمالید.

روغن کندر

این روغن در زمان قدیم مانند طلا با ارزش بود. برای استفاده از این روغن طبیعی جهت درمان بواسیر پیشنهاد می شود ۲ الی ۳ قطره از آن را با ۲ قاشق غذاخوری لانولین مایع مخلوط کرده و به مناطق آسیب دیده بمالید.

روغن بابونه

روغن بابونه یک درمان طبیعی است که پوست تحریک شده را آرام می کند و کمک می کند تا درد تسکین یابد. این روغن را نیز باید با روغن پایه رقیق کنید و به طور مستقیم به محل آسیب بمالید.

بهترین روغن های طبیعی برای درمان بواسیر (هموروئید)
بهترین روغن های طبیعی برای درمان بواسیر (هموروئید)

نحوه استفاده از روغن های طبیعی برای درمان بواسیر

  • برخی از این روغن ها را می توان به طور مستقیم استفاده کرد، در حالی که برخی دیگر از آن ها نیاز به یک روغن پایه (روغن حامل) برای رقیق شدن دارند. شما می توانید روغن زیتون، روغن کنجد، روغن هسته انگور، روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا و یا روغن کرچک را به عنوان روغن پایه استفاده کنید. دو الی سه قطره از مخلوط را بر روی پارچه ای که از قبل مرطوب کرده اید بریزید و به آرامی ناحیه مقعد را آغشته کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید. اما اگر حس کردید نیاز به استفاده بیشتر دارید می توانید ۲ مرتبه نیز در روز از این روش درمانی استفاده کنید.
  • روش دیگر استفاده از روغن های طبیعی برای درمان بواسیر حمام کردن با این روغن ها است. برای این کار وان حمام را پر از آب گرم کنید و سپس ۸ قطره از این روغن رقیق شده را در آن بچکانید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آب وان دراز بکشید.

ترکیبات روغن های مفید که خارش و درد همراه با بواسیر را آرام می کنند

مخلوط روغن های زیر برای تسکین خارش و درد بواسیر مفید است:

  • ۵ قطره روغن گل شمعدانی
  • ۴ قطره روغن اسطوخودوس
  • ۳ قطره روغن بابونه
  • ۴۰ قطره از روغن پایه (مانند بادام شیرین، جوجوبا و یا روغن کرچک)

این مواد را در یک بطری شیشه ای ترکیب کرده و روزانه چند قطره از آن را به محل آسیب بمالید.

شیاف روغن های طبیعی برای درمان بواسیر

رکتوم یک محل بسیار جذاب است، بنابراین شیاف روغن های طبیعی برای درمان بواسیر نیز موثر است. البته زمانی که بواسیر داخلی است این روش می تواند دردسر ساز باشد.

برای شیاف می توانید از یک تکه یخ گرد استفاده کنید و روغن را روی آن چکانده و در مقعد شیاف کنید. البته به غیر از یخ، روغن نارگیل جامد نیز می تواند برای شیاف کردن مناسب باشد. برای درست کردن شیاف روغن نارگیل می توانید به روش زیر عمل کنید.

  • روغن نارگیل را درون قالب های گرد یخ بریزید به طوری که نصف قالب را پر کند.
  • ۱ الی ۲ ساعت قالب را در فریزر بگذارید.
  • پس از خارج کرده قالب ها از فریزر، بین ۲ الی ۵ قطره از ترکیب روغن ها را روی هر قالب بریزید.
  • سپس نیم دیگر قالب را نیز با روغن نارگیل پر کنید و مجددا آن را داخل فریزر قرار دهید. به این ترتیب روغن های مفید برای درمان بواسیر در وسط قالب قرار می گیرند.

زمانی که شیاف جامد است، آن را بلافاصله در مقعد شیاف کنید. شیاف خود بسیار روان است و پس از ورود به مقعد به سرعت ذوب می شود. از این شیاف چند روز استفاده کنید. البته توصیه می شود برای درمان کامل به طور منظم این روش را به کار ببرید.

شما می توانید از روغن های ذکر شده در بالا و یا از یک ترکیب شخصی برای این کار استفاده کنید. علاوه بر این روغن ها، استفاده از روغن لیمو ترش نیز در این شیاف موثر است. برای درمان موثر تر بهتر است به طور متناوب از روغن لیمو ترش و ترکیباتی که در بالا ذکر کردیم استفاده کنید.

این شیاف برای سایر مشکلات دستگاه گوارش مثل یبوست مناسب است. به خصوص برای افرادی که معده آن ها با دریافت دارو مشکل دارد.

دیگر داروهای طبیعی برای بواسیر

دیگر درمان های طبیعی برای بواسیر، مانند سرکه سیب، تغییر رژیم غذایی برای پیشگیری از یبوست و استفاده از توالت ایرانی را فراموش نکنید. شما همچنین می توانید عنبر سائل را به طور مستقیم در بالای بواسیر، برای کاهش تورم بمالید. علاوه بر این می توانید عنبر سائل را با روغن هایی مانند اسطوخودوس و بابونه مخلوط کنید.

تأثیر مصرف سرکه سیب بر روی بواسیر

سرکه سیب خام تصفیه نشده کمک می کند تا تورم و التهاب هموروئید داخلی و خارجی کاهش یابد. برای بواسیر داخلی، یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به همراه یک لیوان آب مخلوط کرده و حداقل دو بار در روز آن را بنوشید. هرگز سرکه سیب را خالی مصرف نکنید.

برای بواسیر خارجی، شما باید ابتدا ناحیه مقعد را کاملا تمیز کرده و مقداری سرکه سیب را روی یک تکه پنبه بریزید . سپس پنبه را به آرامی بر روی محل آسیب فشار دهید. در این حالت کمی سوزش حس می کنید اما این سوزش ظرف چند دقیقه از بین رفته و خارش و سوزش بواسیر را نیز کم می کند. این کار را یک تا چند بار در روز تا زمانی که تورم کاهش پیدا کند ادامه دهید.