روغن های مفید برای مبارزه با چین و چروک صورت و نحوه استفاده از آن ها

ظهور چین و چروک به طور طبیعی بارز ترین نشانه این است که ما در حال پیر شدن هستیم. و این اتفاقی است که برای همه خواهد افتاد و اجتناب از آن امکان پذیر نیست. قبل از بحث در مورد روغن های مفید برای مبارزه با چین و چروک صورت باید بدانید که می توانید به طور طبیعی با چین و چروک مبارزه کنید. مهم است که یادآوری کنیم که نور خورشید عامل اصلی پیری پوست می باشد به دلیل آن که نورخورشید به سلول های پوست آسیب می رساند و روند بسیار سریع تر از پیری طبیعی ایجاد می کند. علل دیگر شامل سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم، ژنتیک و غیره می باشد.

چرا چین و چروک صورت و پوست با سن تطابق دارد؟

همانطور که سن بالاتر می رود، پوست ما نازک تر و خشک تر شده و انعطاف پذیری آن کاهش می یابد. این به این معنی است که پوست شکننده تر می شود، بنابراین به راحتی آسیب می بینند، و توانایی خود را برای محافظت در برابر آسیب ها از دست  می دهد. در این زمان تمایل پوست به تولید اجزاء شبیه کلاژن و الاستین (که استحکام پوست و خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می دهند) کاهش می یابد. بنابراین قدرت تا شدن پوست کاهش می یابد.

علاوه بر این، غدد ترشح چربی ما کوچک می شوند در نتیجه پوست ما با چربی کمتری از آن چه که نیاز دارد تا مرطوب بماند، چرب می شود. در نتیجه کاهش رطوبت پوست، انعطاف پذیری آن از دست میرود و در جاهایی که پوست کشیده می شود مانند خط لبخند و اخم دچار چین و چروک می شود. شما می توانید با روغن های ضروری پوست خود را مرطوب نگه دارید و این عمل می تواند به شما کمک کند تا از آسیب ناشی از عدم کشش پوست، جلوگیری کنید.

روغن های مفید برای مبارزه با چین و چروک صورت

اسانس های  زیر پوست شما را از چین و چروک محافظت می کنند.

روغن لیمو، شکوفه پرتقال، و همه روغن هایی که از مرکبات دیگر که حاوی ویتامین C می باشند، یک آنتی اکسیدان قوی برای پوست می باشند.

آنتی اکسیدان ها به طور مستقیم پوست را وادار به بازسازی رادیکال های آزاد که باعث شکستن سلول های پوست شده اند، می کند و از پوست در مقابل پیری محافظت می کنند. همه روغن هایی که از رایحه مرکبات تهیه می شوند، خواص محافظ از پوست را دارا می باشند.

روغن چوب صندل حاوی ترکیبات ترپن است که عامل تحریک کننده غده هیپوفیز و هیپوتالاموس و درنتیجه ترشح هورمون رشد است.

همانطور که ما مسن ترمی شویم ترشح هورمون رشد کاهش می یابد. این هورمون ها از پوست، به طریق ترویج رشد سلولی، پشتیبانی می کند. روغن چوب صندل می تواند ترشح هورمون رشد را افزایش دهد.

روغن مریم گلی باعث می شود پوست با منافذ باز محکم تر و صاف تر بماند.

روغن مریم گلی تا حدودی چین و چروک پوست شما را پنهان می کند و پوست را نرم و صاف جلوه می دهد، و از ایجاد چین و چروک های جدید جلوگیری می کند. این اسانس با بستن شکاف هایی که می تواند پوست را از بین ببرند، از چین و چروک صورت جلوگیری می کند.

روغن کندر از سلول های موجود محافظت می کند و باعث رشد سلول های جدید می شود.

از آنجا که رشد سلول های جدید برای پیری آهسته پوست بسیار مهم هستند، استفاده از این روغن به کاهش چین و چروک، افتادگی، و حتی درمان زخم کمک می کند. روغن کندر یکی از بهترین روغن ها برای درمان اگزما می باشد.

روغن دانه هویج، به طور مشابه، باعث رشد سلول های جدید می شود.

این روغن روغن خوبی است که به روشن شدن لکه ها و مبارزه با چین و چروک صورت کمک می کند.

روغن اسطو خودوس یکی از بهترین روغن های ضروری برای یک پوست سالم است.

یک مرطوب کننده خوب است، و جریان خون را به بافت پوست افزایش می دهد. این ماده فرآیند انتقال مواد مغذی و اکسیژن را به پوست افزایش می دهد و باعث بهبود ظاهر آن می شود. روغن اسطو خودوس یک روغن ضروری همه کاره است.

روغن گل شمعدانی از آسیب و تحریک سلول های قدیمی محافظت می کند.

علاوه بر این باعث رشد سلول های جدید از طریق تسهیل جریان خون به منطقه ای که در آن استفاده شده است می شود. همچنین آب بدن  را به سطح پوست می رساند که آن را مرطوب می کند.

روغن نعناع هندی سلول های پوست را در برابر باکتری ها، قارچ ها، مخمرها و التهابات  محافظت می کند.

این روغن همچنین کمک می کند سلول های جدید برای حفظ پوست، تا زمانی که ممکن است، متراکم بمانند.

روغن مر نیز یک ضد التهابی و آنتی اکسیدان می باشد.

این ترکیب می تواند سلول های پوست شما را از مرگ زودرس نگهداری کند. در نتیجه پوست را قوی و ضخامت آن را حفظ خواهد کرد.

روغن یلانگ در بازسازی سلول های پوست، بهبود قابلیت ارتجاعی پوست و صاف کردن خطوط ریز کمک می کند.

پوست را مرطوب و سفت نگه می دارد، باعث تجدید غشای سلولی و بازسازی پوست می شود. برای جوان سازی پوست و صاف کردن چین و چروک صورت و پیری مناسب است.

روغن های مفید برای مبارزه با چین و چروک صورت و نحوه استفاده از آن ها
روغن های مفید برای مبارزه با چین و چروک صورت و نحوه استفاده از آن ها

بهترین روغن حامل برای چین و چروک صورت

روغن هسته انگور

این روغن حاوی میزان بالایی از چربی می باشد که برای غشای سلولی ضروری است. غنی از فنل و بسیاری از اسیدهای چرب ضروری است که موجب تقویت و تغذیه سلول ها و حفظ رطوبت می شود. روغن هسته انگور یک عنصر در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است و برای کنترل رطوبت پوست بسیار عالی است. این میوه سرشار از ویتامین E  و پروآنتوسیانیدین است. هر دو این مواد آنتی اکسیدان قوی می باشند و برای جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک پوست شما مفید می باشد.

روغن هسته زردآلو

این روغن حامل، دارای مزایای زیادی برای پوست است. این میوه سرشار از امگا ۶ و ویتامین ها با خواص آنتی اکسیدانی است که آن را مرطوب می کند. به این دلیل است که در لوازم آرایشی آن را برای نرم کردن پوست استفاده می کنند. این روغن به ویژه برای موارد زیر مناسب است:

  • پوست نوزاد
  • پوست های خشک
  • کرم دست و لوسیون ها برای تحریک بدن

روغن بادام شیرین

روغن مرطوب کننده خوبی است، که به طور سنتی توسط درمانگران ماساژ در طول یک جلسه ماساژ پوست استفاده می شود، و رایج ترین روغن پایه برای مراقبت از پوست در میان روغن های ماساژ و حمام است. روغن بادام شیرین غنی از اسیدهای اولئیک و لینولئیک چرب ضروری است، که برای کمک به بازسازی پوست مفید است.

روغن اوکادو

روغن اوکادو در تولید لوازم آرایشی استفاده می شود. این روغن خواص احیا کننده و مرطوب کننده پوست دارد.

روغن های سرشار از ویتامین E و چرب های ضروری

روغن های غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری، یک آنتی اکسیدان است و به محافظت از پوست از آسیب نور خورشید و چین و چروک صورت کمک می کند. مواردی که در زیر به آن ها اشاره می شود سرشار از ویتامین ای می باشند و رطوبت عمیق را فراهم می کند و برای پوست های خشک و حفظ انعطاف پذیری پوست و کاهش ظهور چین و چروک صورت کمک کننده هستند.

روغن دانه نسترن

بنا بر برخی از مطالعات بالینی، این روغن توانایی روشن کردن زخم، لکه های مربوط به سن و بهبود چین و چروک صورت را دارد. اسیدهای چرب ضروری مانند بتا کاروتن در آن بالا است.

روغن گل پامچال

این روغن دارای اسید چرب ضروری امگا ۶ است. این روغن دارای مقدار زیادی از اسید گاما لینولنیک است که پوست را محکم تر می کند و خطوط ریزی که نشانه های پیری است را کاهش می دهد. همچنین خاصیت کشسانی پوست را افزایش می دهد.

روغن جوجوبا

این روغن دارای اثرات ضد پیری است و توانایی آن برای مرطوب کردن پوست و کاهش خطوط ریز فوق العاده است.

نحوه استفاده از این روغن ها برای مبارزه با چین و چروک صورت

برخی از قوانین اساسی برای استفاده از این روغن ها وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

رقت: برای آن که روغن را به صورت خود بمالید مخلوط کردن چند قطره از اسانس در یک قاشق چای خوری روغن حامل ضروری است. در هنگام ساخت یک رقت ۲٪ (که برای اکثر افراد بالغ غلظت خوبی است) کافی می باشد. هر اونس (۳۰ میلی لیتر) روغن حامل را با  ۱۲ قطره از روغن های ضروری استفاده کنید.

تست پوستی: قبل از استفاده از روغن رقیق به صورت، برای اولین بار آن را به پشت ساعد خود بمالید برای اطمینان از این که هیچ واکنش حساسیتی ایجاد نمی کند.

مقدار: روغنهای ضروری خوب و چرب هستند، بنابراین شما می توانید مقدار بسیار کمی از آن ها را استفاده کنید.

محافظت از چشمان: مراقبت های ویژه برای محافظت از چشمان خود را از روغن های ضروری، جدی بگیرید. بدترین چین و چروک صورت به طور معمول زیر و در کنار چشم اتفاق می افتد پس باید چشم ها را برای جلوگیری از ورود روغن به آن ها محکم ببندید.

روغن های مخلوط برای مبارزه با چین و چروک صورت

از این ترکیبات در یک بطری نگهداری کنید و در شب پس از شستن صورت خود آن را استفاده کرده و سپس آن را در یک محل تاریک و خنک قرار دهید.

  • ۳۰ میلی لیتر (۱ اونس) از روغن هسته انگور یا روغن بادام شیرین به عنوان یک روغن حامل
  • ۴ قطره از روغن دانه هویج
  • ۴ قطره از روغن چوب صندل
  • ۴ قطره از روغن نرولی

چند قطره از آن را با نوازش نه مالش روی پوست خود قرار دهید.

روغن مرطوب کننده برای مبارزه با چین و چروک صورت

به جای استفاده از روغن حامل در دستور بالا می توانید از این ترکیبات استفاده کنید:

۱۲ قطره از اسانس (۴ قطره از روغن دانه هویج، ۴ قطره از روغن چوب صندل و ۴ قطره از روغن نرولی) را با ۱ اونس  آب در یک بطری اسپری کوچک قرار دهید. قبل از هر بار استفاده خوب تکان دهید و این مرطوب کننده را بر روی صورت خود چند بار در روز اسپری کنید در حالیکه چشم های خود را محکم بسته اید.

سایر روغن هایی که برای پوست شما مفید هستند

روغن نارگیل: روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی نه تنها برای مو، بلکه برای پوست است. این روغن به نرم کردن پوست کمک می کند و به ویژه برای پوست های خشک خوب است. همچنین با توجه به خواص ضد التهابی آن، ممکن است برای درمان اگزما کمک کننده باشد. روغن نارگیل برای درخشان و زیبا کردن پوست و افزایش براقیت مو بسیار مناسب است.

روغن ارجا: روغن ارجا از دانه های درخت آرگان که بومی مراکش و در جنوب غربی این کشور می باشد، استخراج شده است. دارای اسیدهای چرب ضروری رایج است. و منبع غنی از امگا ۳-۶-۹ می باشد و مقادیر زیادی ویتامین ای را در خود جای داده است.