اجتناب از فرایند پیری پوست دشوار است. مشکلات پوستی مانند خطوط ریز، چین و چروک و خشک شدن پوست با کاهش تولید چربی های طبیعی پوست که بر اثر بالا رفتن سن ایجاد می شود، عارضه ای است که افراد زیادی با آن درگیر هستند. اما با توجه به برخی از روش های مراقبت از پوست، می توانید پوست خود را سالم نگه دارید و ظاهرتان را بدون هزینه زیادی جوان کنید. برای جلوگیری از پیری پوست و افزایش انعطاف پذیری آن، مهم است که چربی از دست رفته پوست را با روغن های گیاهی ضد پیری جایگزین کنید.

بسیاری از روغن های طبیعی، هم روغن های حامل و هم روغن های ضروری، دارای خواص ضد پیری هستند و می توانند پوست شما را هیدراته و شاداب نگه دارند. این روغن ها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که آسیب های ناشی از رادیکال های آزادی که در اثر اشعه ماوراء بنفش (UV) و آلودگی های محیطی ایجاد می شوند را از بین می برند.

علاوه بر این، روغن های گیاهی ضد پیری حاوی ترکیبات منحصر به فرد دیگری نیز هستند که نیازهای انواع مختلف پوست را برطرف می کنند و نشانه های پیری را کاهش می دهند. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با بهترین روغن های گیاهی ضد پیری آشنا شوید.

معرفی روغن های گیاهی ضد پیری

روغن آرگان

بهترین روغن های گیاهی ضد پیری
بهترین روغن های گیاهی ضد پیری

روغن آرگان، استخراج شده از یک درخت بسیار منحصر به فرد است که تنها در مراکش یافت می شود. این روغن شامل ۸۰ درصد اسید های چرب است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و مزایای ضد پیری زیادی را برای شما به ارمغان می آورند.

ویتامین های A و E در این روغن نیز به کاهش چین و چروک، لکه های ناشی از سن، خطوط ظریف و افتادگی پوست کمک می کند. به طور موثر پوست را مرطوب نگه می دارد و خاصیت الاستیکی آن را بهبود می بخشد. حتی پوست را از آسیب های اکسیداتیو ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کند.

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در Clinical Interventions in Aging نشان می دهد که مصرف روزانه و یا موضعی روغن آرگان دارای اثر ضد پیری روی پوست است که نشان دهنده بهبود خاصیت کشسانی پوست می باشد.

روغن آرگان به سرعت توسط پوست جذب می شود و ترک نمی خورد. بنابراین، مناسب انواع پوست، از جمله پوست های چرب و حساس است.

  • پس از تمیز کردن پوست خود، چند قطره روغن آرگان را روی آن بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  • این کار را قبل از خواب انجام دهید.

روش دیگر:

  • ۱ قاشق غذاخوری روغن آرگان خوراکی را در رژیم خود اضافه کنید.
  • عطر و بوی ناطق آن به غذاها شیرینی و طعم می دهد.

روغن زیتون

روغن زیتون هم یکی از روغن های گیاهی ضد پیری است. این روغن غنی از ویتامین های A و E و همچنین چندین ماده معدنی دیگر و اسید های چرب است. پوست شما برای مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد به این اسیدها و ویتامین ها نیاز دارد.

هنگامی که روغن زیتون را به طور موضعی روی پوست استفاده می کنید، تولید کلاژن را تحریک می کنید و به این ترتیب پوست بافت صاف پیدا می کند.

مصرف روغن زیتون به صورت خوراکی، از بدن شما در برابر بیماری های مرتبط با سن مانند آلزایمر، پوکی استخوان، زخم های گوارشی و … محافظت می کند.

مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۲ در PLoS One گزارش می دهند که اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن زیتون باعث کاهش استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین و پروتئین های مرتبط با التهاب می شوند و از این رو از پوست در برابر آفتاب و اشعه UV محافظت می کنند.

  • قبل از استحمام، بدن خود را با روغن زیتون گرم، ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ دهید.
  • این کار باعث بهبود گردش خون و حفظ رطوبت پوست می شود و علائم پیری را کاهش می دهد.
  • اضافه کردن ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری روغن زیتون به رژیم خود نیز مفید است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل تولید و جایگزینی کلاژن را ترویج می دهد. بنابراین از بروز علائم پیری مانند چین و چروک و لکه های ناشی از سن جلوگیری می کند.

خواص آنتی اکسیدانی آن به مبارزه با رادیکال های آزاد و تغذیه پوست آسیب دیده کمک می کند. این روغن همچنین حاوی اسید لوریک است که دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند به مبارزه با آکنه کمک کند.

برای درمان خشکی مزمن پوست، اگزما و پسوریازیس نیز می توانید از این روغن استفاده کنید. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در مجله Dermatitis منتشر شده روغن نارگیل به عنوان یک روغن مرطوب کننده موثر و ایمن برای افزایش رطوبت پوست معرفی شده است.

این ماده به عنوان یک کرم ضد آفتاب طبیعی عمل می کند و یک عامل محافظت کننده از پوست در برابر آسیب های خورشیدی، که یکی از عوامل اصلی پیری زودرس پوست هستند، می باشد.

  • بدن خود را با روغن نارگیل پس از استحمام و برای افزایش رطوبت پوست ماساژ دهید.
  • سعی کنید این کار را هر روز انجام دهید.

روش دیگر:

  • با ترکیب روغن نارگیل با شکر یک اسکراب ملایم تهیه کنید.
  • یک بار در هفته پوست خود را به آرامی با این ترکیب ماساژ دهید.

روش دیگر:

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را برای حفظ سلامت کلی بدن و جلوگیری از بیماری های مرتبط با سن، به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

روغن بادام

بهترین روغن های گیاهی ضد پیری
بهترین روغن های گیاهی ضد پیری

روغن بادام نیز می تواند روند پیری و چروک ها را به تاخیر بیاندازد. ویتامین  E و K در این روغن به پوست کمک می کند تا بافت خود را تقویت کرده و گردش خون را افزایش دهد. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در Complementary Therapies in Clinical Practice منتشر شده، ویژگی های نرم کننده روغن بادام را تایید کرده است.

علاوه بر این، روغن بادام، یک مسکن طبیعی در برابر اشعه UV است، و برای افرادی که زمان زیادی را زیر نور خورشید صرف می کنند، ایده آل می باشد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در Journal of Cosmetic Dermatology منتشر شده گزارش داد که استفاده موضعی از روغن بادام می تواند از آسیب های ساختاری ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری کند و همچنین آسیب هایی را که ممکن است پیش از این رخ داده باشند را کاهش می دهد.

  • بعد از استحمام از روغن بادام برای ماساژ بدن خود استفاده کنید.

روش دیگر:

  • قبل از خواب، چند قطره روغن بادام گرم را زیر پلک ها بمالید تا چروک ها و تیرگی های زیر چشم کم شوند.

روش دیگر:

  • ۲ یا ۳ قاشق چای خوری روغن بادام شیرین را در یک فنجان شیر گرم مخلوط کنید و روزانه بخورید.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یکی دیگر از روغن های گیاهی ضد پیری در جهان است. ویتامین هایی مانند E و C در آن از بازسازی سلول های پوست حمایت می کنند. این روغن حتی کمک می کند خطوط ریز، لکه های ناشی از سن و دیگر نشانه های قابل رویت پیری کم شود.

این ماده به عنوان یک نرم کننده پوست را مرطوب نگه می دارد و مانع از تحریک پوست که اغلب با پیر شدن پوست دیده می شود، خواهد شد. بافت غیر چرب این ماده آن را مناسب انواع پوست، از جمله پوست های حساس و آکنه دار کرده است. روغن جوجوبا می تواند روند بهبود زخم را تسریع کند.

  • روغن جوجوبا را با مقدار مساوی از دیگر بهترین روغن های گیاهی ضد پیری مانند روغن بادام مخلوط کنید.
  • پس از استحمام، پوست خود را با آن ماساژ دهید.
  • این کار را یک بار در روز انجام دهید.

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس نیز برای جلوگیری از پیری پوست مناسب است. وجود آنتی اکسیدان های زیاد در آن از پوست در برابر آسیب های رادیکال های آزاد و اشعه های خطرناک UV محافظت می کند. این اثر، به طور قابل ملاحظه ای علائم پیری را کاهش می دهد، مانع از تشکیل خطوط جدید می شود و به بازسازی پوست کمک می کند.

روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد عفونی کنندگی و ضد قارچی است که به درمان برخی از بیماری های پوستی مانند آکنه و پسوریازیس کمک می کند.

  • ۵ یا ۶ قطره اسانس اسطوخودوس را به ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا اضافه کنید.
  • آن را روی پوست خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  • ۱۰ دقیقه صبر کنید.
  • سپس آن را با آب سرد شستشو دهید.
  • این کار را هر روز انجام دهید.

روغن آووکادو

بهترین روغن های گیاهی ضد پیری
بهترین روغن های گیاهی ضد پیری

درست مانند خوردن آووکادو، استفاده از روغن آووکادو بر روی پوست نیز می تواند پوست شما را جوان تر و سالم تر نگه دارد. این روغن مخصوصا برای افرادی که دارای پوست خشک هستند مناسب است.

این روغن ضد پیری غنی از ویتامین A و E است که به کاهش آسیب های پوستی کمک می کند. روغن آووکادو نه تنها بازسازی سلول های سالم را افزایش می دهد، بلکه سلول ها و بافت های موجود را سالم نگه می دارد.

مقدار زیاد پروتئین و چربی های اشباع نشده در این روغن نیز سلامت پوست را افزایش می دهد و میزان بروز لکه های ناشی از سنی، لکه های خورشیدی و چین و چروک پوست را کاهش می دهد.

  • روغن آووکادو را به طور موضعی برای کمک به از بین بردن خشکی پوست و خارش استفاده کنید.
  • این ماده را به عنوان یک مرطوب کننده ایده آل برای تمام انواع پوست می توانید استفاده کنید.

روغن دانه انار

روغن دانه انار یکی دیگر از روغن های گیاهی ضد پیری است. آنتی اکسیدان های قدرتمند آن با آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب و عوامل محیطی مبارزه می کنند و آسیب های رادیکال آزاد را از بین می برند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ در Experimental Dermatology منتشر شده، اثر پیشگیری از مشکلات پوستی را در محصولات مشتق شده از انار تایید کرده است. با این حال، به مطالعات بیشتری برای نشان دادن اثربخشی محصولات مشتق شده از انار در پیشگیری از آسیب UVB نیاز است.

این روغن لایه های بیرونی (اپیدرم) را تقویت و لایه های عمیق تر پوست (درم) را ترمیم می کند. همچنین تولید کلاژن را برای بهبود بخشیدن به خاصیت کشسانی پوست افزایش می دهد. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۶ در مجله Ethnopharmacology اعلام کرده اند که روغن دانه انار باعث بهبودی اپیدرم می شود. سلامت این بخش پوست برای جلوگیری از ظهور نشانه های پیری ضروری است.

روغن دانه انار دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و بهبود دهنده است که از سلامت پوست حمایت می کند. این روغن را می توان برای کل بدن استفاده کرد. این ماده به سرعت جذب می شود و برای همه انواع پوست کاربرد دارد.

روغن جوانه گندم

جوانه گندم دارای خواصی برای بازسازی پوست است. به این ترتیب می تواند پوست شما را سال ها سالم نگه دارد. روغن این گیاه دارای ویتامین A و ویتامین E است. آنتی اکسیدان های قدرتمند آن به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد بر روی سلول های پوست کمک می کند. این روغن از روند طبیعی بازسازی پوست پشتیبانی کرده و برای درمان خشکی پوست و پیری مناسب است.

تحقیقات سال ۲۰۱۰ که در Pharmacognosy Research منتشر شده است نشان داد که فرمولاسیون حاوی روغن جوانه گندم و عصاره آلوئه ورا، در مقایسه با فرمول هایی که به صوت جداگانه از این مواد تهیه شده بودند، باعث افزایش هیدراتاسیون پوست می شود.

بنابراین، توصیه می شود از این دو عصاره در کنار هم استفاده کنید.

  • چند قطره روغن جوانه گندم را به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا تازه اضافه کنید و آن را روی پوست خود بمالید.
  • به مدت ۵ دقیقه آن را ماساژ دهید.
  • بگذارید ترکیب ۱۰ دقیقه روی پوست بماند.
  • سپس با استفاده از آب پوست را شستشو دهید.
  • یک بار در روز این کار را تکرار کنید.

روش دیگر:

  • روغن جوانه گندم و عسل را به مقدار مساوی مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی پوست بمالید.
  • بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه این ترکیب روی پوست بماند.
  • سپس پوست را شستشو دهید.
  • یک بار در روز این کار را تکرار کنید.

روغن نئم

بهترین روغن های گیاهی ضد پیری
بهترین روغن های گیاهی ضد پیری

روغن نئم دارای ویژگی های ضد پیری زیادی است. این روغن علاوه بر آنتی اکسیدان، خواص ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد درد، ضد التهابی، ضد باکتری و ضد میکروبی نیز دارد. طبیعت آنتی اکسیدانی آن پوست را در برابر سموم محیطی محافظت می کند. سموم پروسه پیری را تسریع می کنند.

این روغن همچنین دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین E است که به بهبود سلول های پوستی و بازگرداندن خاصیت الاستیکی به آن کمک می کند.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده نشان می دهد که اسیدهای چرب اشباع نشده از بدن در مقابل آسیب های اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. ویتامین E بر روی پوست اثر نرم کننده دارد و باعث کاهش خطوط ظریف، لکه های ناشی از سن و چین و چروک می شود.

این روغن به مبارزه با باکتری هایی که باعث آکنه، پسوریازیس و اگزما می شوند نیز کمک می کند.

  • ۱ قاشق غذا خوری روغن نئم را در ۱/۳ لیوان روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • پوست خود را با این مخلوط به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید.
  • ۱۰ دقیقه صبر کنید.
  • لازم نیست این روغن را شستشو دهید.
  • این کار را یک بار در روز قبل از خواب انجام دهید.

توجه: قبل از استفاده از روغن های گیاهی ضد پیری مانند روغن بادام، آووکادو، دانه انار، جوانه گندم یا نئم، تست حساسیت انجام دهید تا احتمال ابتلا به واکنش های آلرژیک رد شود.