رژیم غذایی بازتوانی افراد الکلی

مصرف بیش از حد الکل مانع از توانایی بدن در جذب مواد مغذی می شود، و به طور چشمگیری بر رژیم غذایی شما تأثیر گذاشته و می تواند به سوء تغذیه شدید منجر شود. در ترک الکل باید نه تنها از مصرف الکل جلوگیری کرد و بدن را سم زدایی نمود؛ بلکه باید بدن را از طریق تغذیه برای جبران برخی از تأثیرات منفی مصرف سنگین الکل در گذشته نیز، به وسیله رژیم غذایی بازتوانی افراد الکلی حمایت کرد. یک رژیم غذایی سالم که حاوی مکمل های توصیه شده توسط پزشک شما است، می تواند راه بسیار خوبی برای بازگرداندن عملکرد طبیعی بدن باشد.

رژیم غذایی افراد الکلی

مصرف الکل، بدن را به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین تشویق می کند. طبق مطالعه موسسه ملی سوء مصرف مواد و مشروبات الکلی، که در سال ۲۰۱۰ در “مجله انجمن تغذیه آمریکا” منتشر شده است؛ با افزایش سطح نوشیدن، افراد بخش اعظم نیازهای کالری خود را با مواد غذایی چرب و شیرین تسویه می کنند. محققان دریافتند که به همین دلیل کیفیت کلی رژیم غذایی با افزایش میزان مصرف الکل، کاهش می یابد.

کمبودهای تغذیه ای

شایع ترین نارسایی های رژیم غذایی در افراد الکلی، ویتامین B6، تیامین و اسید فولیک است. این مواد مغذی حیاتی در تولید گلبول قرمز و جذب مواد مغذی کمک می کنند. در طی سم زدایی، یا دوره پس از قطع مصرف الکل، پزشک باید این سطوح را کنترل کند و تصمیم بگیرد که آیا مکمل های این مواد را برای حفظ عملکرد سالم بدن تجویز کند یا نه. او همچنین باید میزان پروتئین، آهن و الکترولیت ها را بررسی کند تا مشخص شود که اگر آیا آسیب پایداری به کبد وارد شده است یا خیر.

تعادل

هیچ درمانی برای سیروز کبدی یا پانکراتیت، دو بیماری شایع تر مزمن همراه با اعتیاد به الکل وجود ندارد. با این حال، زمانی که سایر آسیب های سیستمیک مرتبط با الکل مانند عدم جذب مواد مغذی یا کاهش گلبول های قرمز خون، رع شوند، فرایند این آسیب ها نیز کاهش می یابد. رژیم های غذایی غنی از پروتئین و با قند ساده یا چربی های اشباع کم، می توانند این پروسه را سرعت بخشند. هرم غذایی مواد غذایی اداره کشاورزی ایالات متحده، یک برنامه رژیم غذایی را برای بهبودی توصیه می کند که در آن نباید بیش از ۲۰ تا ۳۵ درصد کالری روزانه از چربی تامین شود.

مکمل ها

ویتامین های B پیچیده، به ویژه ویتامین B12، به سوخت و ساز سالم بدن کمک می کنند. پزشک شما ممکن است سرنگ B12 را تزریق کند یا مکمل های پیچیده B را از طریق خوراکی در طی چند ماه اول تجویز نماید. دکتر السلمون هاس، در وب سایت مرکز جهانی درمان، می نویسد: شما همچنین ممکن است نیاز به مکمل ویتامین A، C و E و همچنین مواد معدنی مانند منیزیم، سلنیوم و روی در دوزهای بالاتر از میزان توصیه شده روزانه برای افراد سالم، داشته باشید.

هوس مواد قندی

الکل مانند دیگر دانه های تصفیه شده به طور مستقیم به قند تبدیل می شود و موجب افزایش سطح قند خون و پاسخ بدن به انسولین می شود تا این سطوح به پایین برسد. پس از سم زدایی، یک بیمار الکلی ممکن است متوجه شود که او به شیرینی ها و غذاهای نشاسته ای را بیشتر از قبل تمایل دارد. این پاسخ بدن به میزان قند خون ناکافی در غیاب الکل است. هوس خوردن مواد قندی قاعدتا باید پس از ترک کامل و سم زدایی بدن از الکل کاهش بیابد؛ اما هوس خوردن غذاهای شیرین و قندی به عنوان یک جایگزین الکل، از نظر ذهنی ممکن است مدت ها با بیمار باقی بماند. پس با رعایت رژیم غذایی متعادل و اجتناب از وسوسه زود هنگام، باید اثرات دراز مدت قند خون را تا زمانی که از طریق بهبودی پیشرفت می کنید، کنترل کنید.