مهمترین ویژگی های رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که سطح دو هورمون تیروئیدی، ترییدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) بسیار پایین است. اگر چه رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید به تنهایی کافی نیست. اما برای بازگرداندن سطح هورمون تیروئید، اجتناب از برخی از غذاها و خوردن غذاهای دیگر می تواند به بهبود جذب هورمون در بدن کمک کند. در ادامه این مطلب در قالب رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید می خواهیم به شما بگوییم که در صورتی که کم کاری تیروئید دارید از چه موادی بخورید و مصرف چه موادی را قطع کنید.

در رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید چه موادی را نخوریم؟

بسیاری از غذاهای معمول و مکمل ها، حاوی ترکیباتی هستند که با عملکرد تیروئید تداخل دارند. به طور کلی، بهتر است برای بهبود مشکل کم کاری تیروئید از مصرف غذاها و مکمل های زیر اجتناب کنید:

سویا: مطالعات نشان می دهد که فیتواستروژن در دانه های سویا و غذاهای غنی از سویا ممکن است فعالیت یک آنزیم که باعث می شود هورمون های تیروئید تولید شود را مهار کند. یک مطالعه نشان داد که زنانی که مکمل سویا را سه بار در روز مصرف کرده اند با احتمال بیشتری به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند.

غذاهای غنی از ید: برخی از انواع کم کاری های تیروئید توسط کمبود ید ایجاد می شود. در چنین مواردی، استفاده از نمک ید دار یا غذاهای غنی شده با ید می تواند مفید باشد. اما به هرحال خوردن ید بیش از حد می تواند اثر مخالف داشته و  فعالیت های غده تیروئید را سرکوب کند.

مکمل آهن و کلسیم: مصرف مکمل آهن یا کلسیم می تواند اثر بخشی بسیاری از داروهای تیروئید را تغییر دهد.

غذاهای با فیبر بالا: اگر چه عموما در یک رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید استفاده از فیبر را توصیه می کنند اما فیبر بیش از حد ممکن است با جذب داروهای تیروئید تداخل داشته باشد.

برخی سبزیجات: سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند مانند کلم بروکلی، کلم، اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکسل می توانند جذب دارو تیروئید را مهار کنند. کاهش مقدار محصولاتی مانند موارد بالا ممکن است برای درمان کم کاری تیروئید مفید باشد.

کافئین، تنباکو و الکل نیز می تواند اثر داروهای تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد.

در رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید چه موادی را بخوریم؟

غذاهای غنی از مواد مغذی برای بهبود سلامت شما ضروری است و ممکن است برای غده تیروئید نیز مفید باشد. این مواد عبارتند از:

میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان: زغال اخته، گوجه فرنگی، فلفل و دیگر مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان می توانند برای سلامت کلی بدن خوب باشد. پزشکان این مواد برای غده تیروئید نیز مفید هستند. خوردن غذاهای پر از ویتامین B، مانند غلات سبوس دار نیز برای درمان کم کاری تیروئید مفید است.

سلنیوم: در صورتی که هورمون های تیروئید به درستی کار نکند، حتی مقادیر بسیار ناچیزی از سلنیوم می تواند به درمان و رفع این مشکل کمک کند. پس خوردن غذاهای غنی از سلنیوم، مانند دانه های آفتابگردان و یا آجیل برزیلی را توصیه می کنیم.

تیروزین: تیروزین اسید آمینه ای است که توسط غده تیروئید برای تولید T3 و T4 مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف یک مکمل حاوی این ماده تحت نظر پزشک ممکن است کمک کننده باشد.