رژیم غذایی و تغذیه همستر

اگر همستر در خانه دارید قطعا می دانید که این حیوان عاشق غذا خوردن است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد تغذیه همستر با شما صحبت کنیم. همستر در طبیعت انواع چیزها از جمله دانه ها، ریشه های گیاه، حشرات و حتی حیوانات کوچک را می خورد. اما زمانی که در خانه از آن نگهداری می کنید ممکن است تغذیه اش کمی متفاوت شود. برای داشتن یک همستر شاداب و خوشحال باید از تنوع غذایی خوبی برای تغذیه او استفاده کنید. به یاد داشته باشید که نگهداری از حیوانات خانگی کاری سخت و پیچیده است و عدم رعایت نکات بهداشتی، تغذیه ای و … می تواند برای سلامت آن ها بسیار مضر باشد.

نکات مهم در مورد تغذیه همستر

وقت غذا دادن به همستر

همستر باید مواد غذایی را به صورت روزانه و تازه مصرف کند. دو نظریه برای تغذیه همستر وجود دارد. برخی می گویند این حیوان باید یا در صبح یا در شب تغذیه شود. اما برخی معتقدند که تغذیه همستر باید در شب و زمانی که فعال است انجام شود. تحقیقات نشان می دهد که همستر در طول روز تماما خواب است. اما این خواب به این معنی نیست که حیوان کاملا بی حرکت است. همستر در طول روز هر ۲ ساعت یک بار باید تغذیه شود. وقتی همستر در طبیعت است، در طول شب کنجکاوی می کند و به دنبال غذا می گردد. سپس غذای یافته شده خود را برای تغذیه ۲ ساعته روزانه خود ذخیره می کند. همستر سوری که متداول ترین همستر خانگی است در هر وعده غذایی تنها به یک قاشق غذا خوری غذا نیاز دارد. اما سوخت و ساز بدن این حیوان بسیار زیاد است. بنابراین وعده بعدی را نیز باید دقیقا به همان میزان مصرف کند. البته این به این معنی نیست که غذای این حیوان همیشه یک قاشق است. بسته به نوع تغذیه، فعالیت حیوان و حتی ظرف غذای او میزان مواد غذایی مصرفی اش متفاوت می شود.

مواد غذایی آماده و بسته بندی که مخصوص همستر است بهترین نوع تغذیه برای همستر است. اما فراموش نکنید که این حیوان باید در طول روز از غذاهای تازه نیز استفاده کند. همستر عاشق سبزیجاتی مانند چمن، شبدر، یا هویج است. مصرف بیش از حد کاهو یا سایر سبزیجات برگ سبز می تواند باعث اسهال شود. برای افزایش مصرف پروتئین حیوان باید از بیسکیوت مخصوص سگ استفاده کنید. این خوراکی خوشمزه نه تنها میزان پروتئین بدن را زیاد می کند بلکه موجب می شود حیوان غذا را زیاد بجود و دندان هایش سفت تر شود.

نوع تغذیه همستر

علاوه بر میوه ها و سبزیجات تازه در زمان نگهداری از همستر می توانید از مواد زیر برای تغذیه حیوان استفاده کنید:

تخم مرغ: همستر عاشق تخم مرغ آب پز است زیرا پروتئین زیادی دارد. این غذا برای همسترهای باردار و جوان (نوزادان در حال رشد که از شیر گرفته شده اند) مناسب است. اما هرگز به صورت مدام از این غذا برای تغذیه همستر استفاده نکنید. فقط گاه به گاه مثلا هفته ای یک بار آن را به حیوان بدهید. فراموش نکنید که تخم مرغ پخته بعد از ۲۴ ساعت فاسد می شود. هرگز اجازه ندهید تخم مرغ بیش از ۲۴ ساعت در قفس حیوان بماند.

روغن کبد ماهی: این روغن غنی از ویتامین A و D است. بهتر است هفته ای یک بار چند قطره از آن را به حیوان بدهید.

گوشت: اضافه کردن گوشت در تغذیه همستر هنوز مورد بحث است. برخی معتقدند که تغذیه حیوان با گوشت او را تشویق به غذا خوردن می کند. این آیتم را می توان به صورت تکه های کوچک گوشت گاو و گوشت گوسفند (هرگز از گوشت خوک برای تغذیه همستر استفاده نکنید)، غذاهای سگ کنسرو شده و یا کرم ها غذایی بسته بندی شده در رژیم غذایی همستر بگنجانید.

شیر: از شیر باید به ندرت برای تغذیه همستر استفاده شود. زیرا شیر به سرعت در آب و هوای داخل قفس فاسد می شود. البته به یاد داشته باشید که همستر باردار، نوزاد همستر و حیوان بیمار نیاز به مصرف شیر ندارند. ظرف شیر را نیز همیشه باید تمیز نگه دارید.

مخلوط دانه پرنده: یکی دیگر از مکمل های ایده آل برای همستر دانه هایی است که برای تغذیه مرغ عشق و قناری استفاده می شود. هفته ای یک بار یک قاشق چای خوری از این دانه ها را مخلوط کرده و به حیوان بدهید.

خمیر ترش: خمیر ترش غنی از ویتامین B است که برای سیستم عصبی و کاهش استرس بسیار موثر است. (استرس علت اصلی بسیاری از بیماری های همستر می باشد). تغذیه همستر با خمیر ترش یک بار در هفته یکی از بزرگترین اقدامات پیشگیرانه برای بسیاری از بیماری ها می باشد. این مخمر ها را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید. حتی قرص مخمر نیز وجود دارد. استفاده هفته ای یک عدد از این قرص ها برای همستر نیز می تواند جایگزین خوبی باشد.

رژیم غذایی و تغذیه همستر
رژیم غذایی و تغذیه همستر

نحوه تغذیه همستر

اگر برای تغذیه همستر از ظرف غذا استفاده نکنید و غذا را در کف قفس برای او بریزید، حیوان عادت می کند که غذای خود را در جای دیگری در قفس پنهان کند. اما اگر از ظرف غذا استفاده کنید، این حس در حیوان ایجاد می شود که همیشه منبعی از مواد غذایی در اختیار دارد. بنابراین غذا را در قفس پنهان نمی کند. علاوه بر این داشتن ظرف غذا موجب می شود که کنترل بیشتری بر روی رژیم و عادت غذایی حیوان خانگیتان داشته باشید. ضمن این که ظرف غذا موجب هدر رفت کمتری از غذا می شود. اما به یاد داشته باشید که هرگز دانه ها و غذاهای ریخته شده در کف قفس را دوباره به ظرف غذای حیوان بر نگردانید.

تعادل در رژیم غذایی همستر

یک رژیم غذایی متعادل تمام مواد تشکیل دهنده برای سلامت همستر را فراهم می کند. موارد اصلی در یک رژیم غذایی متعادل عبارتند از:

  • پروتئین ها
  • کربوهیدرات ها و چربی ها
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی
  • آب

پروتئین ها: برای رشد و بافت سازی و به ویژه برای نوزادان و همسترهای باردار مهم است. منابع خوب پروتئین شامل جو، لوبیا، ذرت، آجیل، جو دو سر، نخود و گندم می باشد.

کربوهیدرات ها و چربی: کربوهیدارت و چربی انرژی و گرما مورد نیاز بدن حیوان را تامین می کنند. اما استفاده بیش از حد از چربی می تواند با ذخیره شدن در بدن او بیماری و مشکل ایجاد کند. کربوهیدرات ها در شکر، مخمر، سیب زمینی و شیر یافت می شود. کربوهیدرات ها و چربی به طور همزمان در جو، ذرت، جو دو سر و گندم وجود دارد.

ویتامین ها: همستر میزان کمی ویتامین نیاز دارد. اما همان مقدار کم برای سلامتی اش بسیار مهم می باشد. کمبود ویتامین می تواند مشکلات جسمی متعدد ایجاد کند.

مواد معدنی: میزان مواد معدنی نیز باید در رژیم غذایی حیوان کم باشد. این مواد را می توانید در شیر، سبزیجات، غذاهای سبز و غلات بیابید.

آب: مانند بدن هر جاندار دیگری بدن همستر نیز برای انجام فعل و انفعالات خود به آب نیاز دارد.