رژیم غذایی ضد سرطانی

رعایت یک رژیم غذایی سالم می تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند سرطان، بسیار مفید باشد. در رژیم غذایی ضد سرطانی مواد غذایی مانند سبزیجات برگ دار و سبز، میوه ها، انواع توت، آجیل و ماهی های روغنی وجود دارد که می توانند به جلوگیری از ایجاد مشکلات کمک کنند. اگرچه هیچ غذای خاصی نمی تواند سرطان را متوقف کند، اما مصرف بیشتر مواد غذایی ضد سرطانی می توانید به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کنید.

بهترین موادی که در رژیم غذایی ضد سرطانی وجود دارند ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. این رژیم از ترکیب غذاهای مختلفی بهره می برد که همگی دارای خواص ضد سرطانی هستند. ترکیبات طبیعی مبارزه کننده با سرطان مانند لیکوپن، فیتو شیمی ها، کاروتنوئید، گوگرد و فیبر در بسیاری از غذاها یافت می شوند. مصرف ترکیب مناسبی از این مواد غذایی ضد سرطانی می تواند در پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان کمک کننده باشد.

در این مقاله مجله پیام سلامت بیشتر در مورد رژیم غذایی ضد سرطانی با شما صحبت می کنیم.

ارتباط بین رژیم غذایی و پیشگیری از سرطان

بسیاری از پزشکان بر این باورند که رژیم غذایی و سرطان با یکدیگر ارتباط دارند و غذاهای زیادی وجود دارد که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کنند.

مجله Nutrition تحقیقاتی را در مورد مزایای رژیم غذایی ضد سرطانی منتشر کرده است. این تحقیقات نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان تا ۴۰٪ نقش داشته باشد. مواد غذایی حاوی ویتامین های C و D، سلنیوم، کلروفیل و آنتی اکسیدان ها با پیشگیری از سرطان ارتباط دارند.

بعضی از شواهد علمی نیز به این واقعیت اشاره دارند که مواد غذایی ضد سرطانی مانند بروکلی برای بدن بسیار سودمند است.

در رژیم غذایی پیشگیری کننده از سرطان باید روزانه چندین وعده میوه و سبزیجات استفاده شود، مصرف فیبر افزایش پیدا کند و اسیدهای چرب ضروری مصرف شود. همچنین مهم است که مصرف گوشت قرمز، کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر کاهش یابد.

رژیم غذایی ضد سرطانی

سبزیجات برگ دار و سبز

رژیم غذایی ضد سرطانی باید حاوی مقدار زیادی از سبزیجات برگ دار و سبز باشد. تحقیقات نشان داده اند که سبزیجاتی مانند کلم و سبزیجات ریشه دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند. به عنوان مثال، سبزیجات برگ دار و سبز حاوی ترکیباتی مانند لوتئین، لیکوپن و بتا کاروتن هستند که با کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند.

نتایج یک مطالعه نشان داد که افزایش مصرف سبزیجات برگ دار و سبز می تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را به میزان ۵۶٪ کاهش دهد. این سبزیجات حاوی کلروفیل هستند. یک مطالعه نشان داد که کلروفیل موجود در سبزیجات سبز می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند.

افزایش مصرف سبزیجات و کاهش مصرف گوشت قرمز می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. همان طور که می دانید کاهش وزن به پیشگیری از سرطان مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که کاهش وزن می تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را در زمان چاق کاهش دهد.

مصرف اسفناج به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند. اسفناج شامل ترکیبات پیشگیری کننده از سرطان به نام گلیکوژلیسیرلیپید ها است. مطالعات نشان داده اند که این ترکیبات درمانی باعث جلوگیری از آسیب دیدن DNA ها می شوند و می توانند خطر ابتلا به سرطان های خاص را کاهش دهند.

اسفناج همچنین حاوی بتا کاروتن و ویتامین A است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارند.

سبزیجات کریستالی

سبزیجات کریستالی مانند بروکلی، کلم معمولی و کلم بروکسل باید بخشی از رژیم غذایی ضد سرطانی باشند. تحقیقات نشان داده اند که سبزیجات متعلق به خانواده Brassicaceae، دارای خواص پیشگیری کننده از سرطان هستند. سبزیجات کریستالی دارای خواص پیشگیرانه هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.

برخی مطالعات نشان داده اند که ترکیب سولفورفان موجود در سبزیجات کریستالی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، کبد، ریه و کولون ارتباط دارد.

کلم کالی

یک بررسی سیستماتیک انجام شده بر روی ۳۱ مطالعه در مورد مزایای سبزیجات کریستالی در رژیم غذایی ضد سرطانی گزارش داد که کلم یکی از بهترین غذاهای ضد سرطانی است. ترکیبات موجود در کلم برای جلوگیری از فعالیت برخی از مواد سرطان زا و جلوگیری از آسیب دیدن DNA های بدن مفید است.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داده اند که ترکیبات موجود در کلم کالی اثر محافظتی بر روی سلول های کبدی انسان دارد. این اثر ضد سرطانی کلم بروکلی از بدن در برابر سموم محافظت می کند.

کلم بروکلی

بروکلی یکی از غنی ترین منابع سولفورفان است که برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید می باشد. مجله Future Oncology گزارش داد که بروکلی اثر پیشگیری کننده از سرطان بر روی بدن دارد.

در یک مطالعه، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی ضد سرطانی حاوی بروکلی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود. در این تحقیق خواص ضد سرطانی بروکلی باعث مهار پیشرفت سلول های سرطانی شد.

کلم پیچ

یکی دیگر از گیاهانی که در رژیم غذایی ضد سرطانی جای می گیرد کلم می باشد. در یک تحقیق آزمایشگاهی که شامل موش ها بود، دانشمندان کشف کردند که این گیاه شامل ترکیبی به نام فیتوالکسین است که خواص سرطانی دارد.

البته، به یاد داشته باشید که هیچ ماده غذایی یا گیاهی نمی تواند به طور کامل سرطان را متوقف کند. با این حال مصرف مقدار زیادی سبزیجات می تواند مانند ابزاری برای مبارزه با سرطان عمل کند.

سبزیجات رنگی

سبزیجاتی که دارای رنگ روشن هستند نیز برای جلوگیری از سرطان مفیدند. تحقیقات منتشر شده در مجله Advances in Nutrition گزارش دادند که سبزیجات زرد، قرمز و نارنجی منبع غنی از ترکیباتی هستند که از سرطان جلوگیری می کنند. فلفل قرمز، سیب زمینی شیرین، اسفناج و هویج از جمله این سبزیجات هستند. این سبزیجات حاوی مواد شیمیایی دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند.

برخی مطالعات نشان داده اند سبزیجات و میوه های رنگی می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال کمک کنند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از بهترین مواد غذایی حاوی لیکوپن است. یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۶ نشان داد که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با پیشگیری از سرطان ارتباط دارد. مطالعات مختلف نشان داده اند که افزایش مصرف گوجه فرنگی می تواند به جلوگیری از سرطان پروستات کمک کند.

سایر مطالعات نشان داده اند که غذاهای حاوی لیکوپن می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در انسان کمک کنند.

به گفته محققان American Institute for Cancer Research، باید قبل از مصرف گوجه فرنگی آن را بپزید زیرا پختن باعث افزایش قابلیت زیستی و افزایش جذب لیکوپن می شود. اضافه کردن کمی روغن زیتون به گوجه فرنگی های پخته شده، میزان لیکوپن جذب شده در بدن را بیشتر افزایش می دهد.

چغندرقند

رژیم غذایی ضد سرطانی
رژیم غذایی ضد سرطانی

چغندر یکی دیگر از سبزیجات رنگی است که خواص ضد سرطان دارد. تحقیقات نشان داده اند که چغندر دارای ترکیبی به نام بتینین است که دارای خواص پیشگیری کننده از سرطان است. عصاره چغندر یا همان لبو می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان کمک کند یا در کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی نقش داشته باشد.

یک مطالعه نشان داد که نوشیدن آب لبو و هویج می تواند برای درمان لوسمی لنفوسیتی مزمن مفید باشد.

فیبر

رژیم غذایی ضد سرطانی باید دارای مقدار زیادی فیبر باشد تا بتواند از سرطان در مردان و زنان جلوگیری کند.  یک مطالعه غربالگری که شامل هزاران شرکت کنندگان بود، ارتباط بین افزایش مصرف فیبر و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را نشان داد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که زنان در ۴۰ یا ۵۰ سالگی خود می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را با افزایش مصرف فیبر، کاهش دهند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۳ مطالعه را بررسی کرد نشان داد که مصرف غلات سبوس دار می تواند خطر ابتلا به سرطان را از ۶ تا ۴۷ درصد کاهش دهد. با این حال، در همه مطالعات، ارتباط بین افزایش مصرف فیبر و پیشگیری از سرطان تایید نشده است.

برخی از بهترین منابع تامین فیبر عبارتند از:

  • سیب
  • گلابی
  • نخود سبز
  • کلم بروکسل
  • هویج
  • بلغور جو دوسر
  • برنج قهوه ای

حبوبات

رژیم غذایی ضد سرطانی باید حاوی عدس، نخود فرنگی، لوبیا یا نخود باشد. زیرا این مواد به جلوگیری از سرطان کمک می کنند. یک مطالعه نشان داد که افزایش مصرف حبوبات می تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش دهد. نتایج مطالعات نشان دادند که مصرف حبوبات می تواند به جلوگیری از سرطان معده، سرطان کلیه و سرطان کولورکتال کمک کند.

نتیجه یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۵ نشان داد که حبوباتی مانند نخود فرنگی، لوبیا، عدس و بادام زمینی به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در مردان و زنان کمک می کنند. افزایش مصرف حبوبات می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان کمک کند.

سیر و پیاز

سیر و پیاز یکی از بهترین مواد غذایی ضد سرطانی هستند که باید از آن ها در رژیم غذایی ضد سرطانی و ضد التهابی استفاده کرد. سیر و پیاز ترکیبات گوگردی دارند و همین ترکیبات عاملی برای پیشگیری از سرطان هستند. محققان دریافته اند که سیر و پیاز دارای خواص پیشگیری کننده از سرطان هستند و می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند.

توت

انواع توت ها شامل فلاونوئیدها و سایر آنتی اکسیدان ها ضد سرطانی هستند. تحقیقات نشان داده اند که توت ها باعث کاهش التهاب و محافظت از سلول ها در برابر آسیب دیدن DNA های بدن می شوند. این آسیب دیدگی می تواند سلول های بدخیم را از بین ببرد. برخی مطالعات نشان داده اند که آب توت می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

مصرف انواع توت مانند زغال اخته و بلوبری با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون و سرطان پروستات مرتبط است.

سایر مواد غذایی مفید برای جلوگیری از سرطان

  • انگور
  • مرکبات
  • آجیل و دانه ها
  • ماهی های چرب
  • مواد غذایی تخمیر شده
  • چای سبز
  • جلبک دریایی

نقش ادویه جات در رژیم غذایی ضد سرطانی

مجله Nutrients گزارش داد که بسیاری از ادویه جات حاوی ترکیبات زیستی فعال هستند که خطر سرطان را کاهش می دهند. به عنوان مثال، فلفل سیاه، سیر، فلفل قرمز و زعفران همه در پیشگیری از سرطان نقش دارند. آنها التهاب را کاهش می دهند، سیستم ایمنی را تقویت می کنند و به جلوگیری از رشد تومورها کمک می کنند.

زردچوبه

ترکیبات موجود در زردچوبه می توانند به جلوگیری از سرطان کمک کنند زیرا این ترکیبات برای از بین بردن سلول های سرطانی مفید هستند.

کورکومین ترکیب ضد سرطانی موجود در زردچوبه است که رنگ و طعم به این ادویه می دهد. تست های آزمایشگاهی نشان داده اند که کورکومین می تواند تقریبا هر نوع سلول سرطانی را از بین ببرد. دانشمندان دریافته اند که مکانیسم خواص ضد سرطانی کورکومین بسیار پیچیده است.

دارچین

دارچین خواص ضد سرطانی دارد. مطالعات انجام شده در مورد خواص دارچین برای پیشگیری از سرطان نشان دادند که این ادویه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد تومور است. محققان حتی گفته اند که دارچین می تواند به عنوان یک دارو مکمل برای سرطان های مختلف استفاده شود.

برخی از مطالعات نیز نشان داده اند که دارچین به جلوگیری از رشد سرطان و کاهش سرعت گسترش سرطان کمک می کند.

منابع:

  1. Protective Role of Dietary Berries in Cancer
  2. Dietary legume consumption reduces risk of colorectal cancer: evidence from a meta-analysis of cohort studies
  3. Consumption of whole grains and cereal fiber in relation to cancer risk: a systematic review of longitudinal studies
  4. Cytotoxic effect of the red beetroot (Beta vulgaris L.) extract compared to doxorubicin (Adriamycin) in the human prostate (PC-3) and breast (MCF-7) cancer cell lines
  5. Tomato consumption and prostate cancer risk: a systematic review and meta-analysis
  6. Targeting cancer stem cells with sulforaphane, a dietary component from broccoli and broccoli sprouts
  7. The role of plant processing for the cancer preventive potential of Ethiopian kale
  8. Fruit and vegetable consumption in relation to ovarian cancer incidence: the Swedish mammography cohort
  9. Anti-cancer effect of spinach glycoglycerolipids as angiogenesis inhibitors based on the selective inhibition of DNA polymerase activity
  10. Carotenoid analysis of several dark-green leafy vegetables associated with a lower risk of cancers
  11. Nutrition and cancer: A review of the evidence for an anti-cancer diet