مزایای رژیم غذایی قلیایی چیست؟

تمام رژیم های غذایی دارای جوانب مثبت و منفی گوناگونی هستند؛ اما وقتی از رژیم غذایی قلیایی صحبت می کنیم باید گفت این رژیم یکی از بهترین رژیم ها برای رفع بیماری ها و افزایش طول عمر است. در ادامه بیشتر در مورد مزایای رژیم غذایی قلیایی صحبت می کنیم.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ توسط مجله بهداشت محیط منتشر شد؛ بیان شده است که رژیم غذایی قلیایی با متعادل نگه داشتن pH بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله فشار خون بالا، ورم مفاصل، کمبود ویتامین D، کاهش تراکم استخوان، را کاهش دهد.

این رژیم را به نام رژیم غذایی خاکستر نیز می نامند. رژیمی که با حفظ تعدال pH در بافت و مایعات مختلف بدن مثل خون و ادرار، اثرات مثبت غیر قابل انکاری بر سلامت دارد.

سطح pH می تواند بین ۰ (کاملا اسیدی) تا ۱۴ (کاملا قلیایی) در نوسان باشد. و سطح pH مطلوب برای بدن بین ۷٫۳۵ تا ۷٫۴۵ است. شرایطی که هر فردی باید آن را امتحان کند.

در این مطلب پیام سلامت به ارائه چند دلیل جالب و مهم درباره اینکه چرا باید رژیم غذایی قلیایی را اجرا کنید؛ می پردازیم.

مزایای رژیم غذایی قلیایی

کاهش درد و التهاب

کاهش درد و التهاب
کاهش درد و التهاب

التهاب علت بسیاری از دردها، از جمله درد پشت، سردرد، اسپاسم های عضلانی، درد مفاصل و… است. این رژیم با جلوگیری از التهاب بدن به کاهش این دردها کمک می کند.

این رژیم غذایی دارای مواد معدنی قلیایی، مانند پتاسیم و منیزیم است. هر دو این مواد معدنی برای مبارزه با التهاب ضروری هستند. به عنوان مثال، منیزیم به فعال شدن ویتامین D که برای جلوگیری از درد مهم است؛ کمک می کند.

مطالعه انجمن مواد معدنی و عناصر کمیاب، در کشور آلمان در سال ۲۰۱۱، بیان می کند زمانی که بیماران مبتلا به کمردرد مزمن، به مدت ۴ هفته به صورت روزانه مکمل های قلیایی دریافت می کنند؛ کاهش قابل توجهی در درد را گزارش می دهند.

همچنین بسیاری از پزشکان معتقدند که این رژیم غذایی می تواند در کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت موثر باشد. هرچند این موضوع هنوز به طور علمی ثابت نشده است.

جلوگیری از سرطان

جلوگیری از سرطان
جلوگیری از سرطان

رژیم غذایی قلیایی راهی موثر برای پیشگیری از سرطان نیز هست. جالب است بدانید که سلول های سرطانی در محیط قلیایی نمی توانند زنده بمانند. همچنین محیط قلیایی خود باعث جلوگیری از التهاب مزمن می شود که التهاب مزمن نیز یکی از دلایل  ابتلا به سرطان و سایر بیماری های کشنده است.

به هر حال این ثابت شده است که مرگ سلول های سرطانی (آپوپتوز) در یک بدن قلیایی رخ می دهد.

از سوی دیگر باکتری ها و سلول های سرطانی در محیط اسیدی فرصت بهتری برای شد و تکثیر دارند. در نتیجه اگر رزیم غذایی شما باعث ایجاد حالت اسیدی بالا در بدن شود؛ طبیعی است که شانس ابتلا به بیماری های مختلف و سرطان در شما افزایش یابد.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

یک رژیم غذایی قلیایی دارای مقدار زیادی غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه های تازه، سبزیجات و سبزیجات دارای برگ سبز بوده و راهی عالی برای بهبود ایمنی شما است.

در واقع، حفظ سطح pH به سمت قلیایی اجازه خواهد داد که سیستم ایمنی بدن خود را برای عملکرد در بهترین حالت آماده کنید. در این حالت معمولا کمتر دچار بیماری های دوره ای مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می شوید.

از سوی دیگر، رژیم غذایی اسیدی روی سلول ها تاثیر می گذارد و آنها نمی توانند مواد زائد خود را به درستی دفع کرده و اکسیژن را به طور کامل در بدن حمل است.

همچنین، یک بدن اسیدی قادر به جذب کامل و درست ویتامین ها و مواد معدنی نیست.

در نهایت دفع نشدن سموم سلول ها و عدم جذب درست ویتامین ها و مواد معدنی، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند.

جلوگیری از سوزش سر دل

جلوگیری از سوزش سر دل
جلوگیری از سوزش سر دل

یک رژیم غذایی قلیایی خوب کمک شایانی به جلوگیری از برگشت اسید معده و سوزش سر دل می کند.

در واقع معمولا این رزیم های غذایی اسیدی هستند که تعادل میزان ترشح آنزیم ها و اسید مهده را بهم ریخته و موجب مشکلات معده می شوند.

مصرف غذاهای قلیایی، بخصوص سیب، برای بهبود عملکرد معده و گوارش و آرام کردن آن بسیار موثر است.

بهبود سلامت قلب

بهبود سلامت قلب
بهبود سلامت قلب

این رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی، نقشی موثر در بهبود سلامت قلبی شما دارد.

این رژیم سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه غنی از پلی فنول که نوعی ضد التهاب است؛ هستند. التهاب یکی از دلایل اصلی افزایش فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی است. همچنین کاهش التهاب به کاهش احتمال ایجاد پلاکدر عروق و شکل گیری لخته در خون، کمک می کند.

علاوه بر این پلی فنول در پیشگیری از جذب کلسترول بد موثر است.

در نهایت تمامی این موارد به شما در داشتن سیستم قلبی و عروقی سالم تر کمک می کنند.

جلوگیری از فقر غذایی در بدن

جلوگیری از فقر غذایی در بدن
جلوگیری از فقر غذایی در بدن

یک رژیم غذایی قلیایی به دلیل داشتن مقادیر مناسبی از مواد معدنی گوناگون مثل کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم، خطر ابتلای شما به مشکلات ناشی از فقر غذایی را کاهش می دهد.

کلسیم برای عضلات سالم و استخوان مورد نیاز است، در حالی که منیزیم برای حفظ انرژی و نشاط توسط بدن مورد نیاز است. منیزیم فعال در بدن، خطر ابتلا به کمبود ویتامین D را کاهش می دهد، که برای عملکرد ایمنی بدن و غدد درون ریز کلی مهم است.

همچنین پتاسیم برای داشتن عضلات قوی، واکنش خوب و سلامت قلب مورد نیاز است. سدیم نیز یک الکترولیت مهم است که سلول ها برای عملکرد درست به آن نیاز دارند.

در نهایت این چهار ماده معدنی به حفظ تعادل سطح pH در بدن شما کمک می کنند؛ و بسیاری از غذاهای قلیایی غنی از این مواد معدنی هستند.

کمک به حفظ وزن

کمک به حفظ وزن
کمک به حفظ وزن

رژیم غذایی قلیایی حتی در حفظ وزن مناسب نیز به شما کمک می کند.

در این نوع رژیم غذایی، تمرکز به طور عمده در میوه های خام و تازه برداشت، و سبزیجات حاوی مقادیر زیاد مواد مغذی، مواد معدنی و آنزیم ها است. بهتر است بدانید که مواد معدنی در بهبود استفاده از مواد مغذی کمک کننده هستند. و آنزیم ها در شکستن مواد غذایی و تامین انرژی کافی برای بدن فعالیت می کنند.

خوردن میوه ها و سبزیجات تازه نیز به بهبود شاخص توده بدن کمک می کند. همچنین، سم زدایی به کمک رژیم غذایی قلیایی موجب جلوگیری از ذخیره سازی سموم در بدن می شوند. ضایعات گردشی می توانند موجب مسدود کردن اندام ها و همچنین کم کردن سرعت متابولیسم در بدن شوند. و این به نوبه خود می تواند در افزایش وزن موثر باشد.

به علاوه، خوردن غذاهای قلیایی تر می تواند میزان لپتین و التهاب را کاهش می دهد، که این موضوع روی احساس گرسنگی و توانایی های چربی سوزی تاثیر مثبت می گذارد.

راهنمای داشتن رژیم غذایی قلیایی

  • خوردن غذاهای قلیایی، مانند کلم، اسفناج، سیب، زردآلو، آووکادو، خیار و تمپه تخمیر شده
  • اجتناب از غذاهای اسیدی، شامل قندهای تصفیه شده، غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده، گوشت، ذرت، تخم مرغ، محصولات لبنی، حبوبات و ماهی
  • اجتناب از نوشیدنی های اسیدی مانند سودا، چای شیرین، آب میوه فرآوری شده و نوشیدنی های ورزشی
  • اجتناب از آبجو، شراب، مشروبات سخت و هر شکل دیگری از الکل
  • نوشیدن نوشیدنی های سبز، مانند آب گندم، آب گیاه جو و…
  • نوشیدن آب نصف یک لیمو را به یک لیوان آب گرم اولین چیزی که در صبح با معده خالی مصرف می کنید
  • خوردن غذاهای گیاهی بیشتر