رژیم غذایی پرهیز ( روزه داری ) فواید و مضرات

رژیم غذایی پرهیز به رژیمی گفته می شود که درآن فرد در بازه های زمانی خاصی در روز اجازه غذا خوردن پیدا خواهد کرد. به همین دلیل میزان دریافت کالری توسط فرد در این بازها به شدت کاهش خواهد یافت. در این رژیم ها معمولا زنان تا ۵۰۰ کالری و مردان نیز حداکثر ۶۰۰ کالری در طول روز دریافت می کنند. طرفداران رژیم غذایی پرهیز معتقدند که این رژیم می تواند طول عمر را افزایش دهد، نحوه عملکرد مغز را بهبود بخشد و از بدن در برابر بیماری ها محافظت کند.

مطالعات متعددی بر روی رژیم غذایی پرهیز انجام شده و نشان می دهد این رژیم می تواند به کاهش وزن کمک کند و عوامل خطر برای بیماری های قلبی، دیابت، و سایر مشکلات بهداشتی مرتبط با وزن را کاهش دهد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۲ مطالعه کوچکی در تغذیه و متابولیسم ۳۰ زن چاق انجام شد در این مطالعه پس از هشت هفته ۸٫۸ پوند از وزن و ۲٫۳ اینچ از دور کمر این زنان کاسته شد. ( چربی دور شکم می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. )

رژیم غذایی پرهیز ( روزه داری ) فواید و مضرات
رژیم غذایی پرهیز

مضرات رژیم غذایی پرهیز

به گفته محققان، این رژیم ها می توانند به کاهش وزن کمک کنند اما هنوز نتوانسته اند چالش حفظ وزن را درمان کنند. در واقع این رژیم را نمی توان به مدت طولانی استفاده کرد این بدین معناست که پس از قطع کردن رژیم وزن از دست رفته باز خواهد گشت. این سبک از رژیم ها باعث می شوند بافت چربی از بین رفته و به همین جهت بازگشت آنها امکان پذیر است.

حداقل عوارض ایجاد شده توسط این رژیم ها ایجاد خستگی و افزایش تحریک پذیری است. همچنین رعایت یک رژیم روزه داری بیش از ۳ روز متوالی عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و شما را بیشتر نسبت به عفونت و بیماری، آسیب پذیر می کند.

این رژیم در شرایط خاص نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود به عنوان مثال افراد دیابتی با رعایت آن کنترل قند خون را از دست خواهند داد همچنین زنان شیرده نیز با کاهش یک باره کالری در بدن دچار خشک شدن شیر می شوند. همچنین در برخی بیماری ها، داروهای تجویزی حتما باید با غذا مصرف شوند. در مورد مبتلایان به این بیماری نیز استفاده از رژیم غذایی پرهیز مضر است.