رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله

هر ساله بیش از یک میلیون نفر به علت آسیب دیدگی مچ پا به مراکز اورژانس در ایالات متحده مراجعه می کنند. این نوع آسیب دیدگی می تواند برای هر کسی پیش بیاید. به همین دلیل شناخت علائم، علل و روش های درمان رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله می تواند از وقوع این آسیب دیدگی برای شما جلوگیری کند.

سوالات رایج در مورد رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله

تفاوت بین رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله چیست؟

هم رگ به رگ شدن و هم کشیدگی، آسیب های معمولی هستند که شامل کشش یا پاره شدن بافت ها می شوند. تفاوت آن ها در نوع بافتی است که آسیب می بیند. هنگامی که یک رباط (بافت متصل شده به مفاصل) پاره می شود، کشش رخ می دهد. از سوی دیگر، رگ به رگ شدن مربوط به پارگی عضله یا تاندون (بافت عضلات) است. در نگاه اول، این دو اسیب دیدگی شبیه هم به نظر می رسند اما علائم و علل آن ها متمایز هستند.

این آسیب دیدگی ها بیشتر در کجای بدن اتفاق می افتند؟

شایع ترین محلی که رگ به رگ می شود مچ پا است. اما بافت های دیگر نیز می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند. دست، مچ دست یا انگشت شست نیز مکان هایی هستند که دچار رگ به رگ شدن می شوند. از آنجا که این آسیب ها اغلب در طول فعالیت بدنی رخ می دهند، محل آسیب دیدگی بستگی به نوع فعالیتی دارد که انجام داده اید. به عنوان مثال، بازیکنان تنیس ممکن است رگ به رگ شدن مچ دست را تجربه کنند، زیرا در طول مسابقه از این منطقه از بدن بیشتر استفاده می کنند.

در عوض، کشیدگی بیشتر بر روی مناطق دیگر بدن تاثیر می گذارد، به ویژه بر روی آن دسته از عضلات و تاندون هایی که بارها و بارها در طول روز از آن ها استفاده می کنید. به طور خاص، کشیدگی در کمر و همسترینگ شایع است. هر چند مناطق دیگر نیز می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند. ورزش هایی که شامل فعالیت های بدنی مختلف می شوند مانند فوتبال اغلب موجب کشیدگی عضله می شوند.

علاوه بر این، مناطق مختلفی از بدن، به علت انجام حرکات خاصی، نسبت به بخش های دیگر بدن به این عارضه حساس ترند. با توجه به گزارش متخصصان کلینیک مایو، رگ به رگ شدن اغلب توسط این اقدامات ایجاد می شوند:

  • مچ پا: حرکت کردن روی سطح ناهموار و یا فرود آمدن نادرست پس از پرش
  • زانو: چرخش غلط در هنگام ورزش کردن
  • مچ دست: زمین خوردن روی یک دست
  • انگشت شست: برگشتن انگشت در زمان کار کردن با توپ یا راکت

علائم رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله چیست؟

به یاد داشته باشید که رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله بافت های متمایزی را در بدن تحت تاثیر قرار می دهند. این به این معنی است که علائم متفاوتی دارند. در حالی که هر دو دردناک هستند و حرکت کردن را محدود می کنند، اما رگ به رگ شدن باعث تورم، سفتی و کبودی می شود. در مقابل، کشیدگی باعث تورم، سفتی، گرفتگی و اسپاسم می شود. این به این معنی است که رگ به رگ شدن که شامل عضلات یا تاندون می شود، باعث ایجاد گرفتگی عضلانی و اسپاسم نیز خواهد شد.

چه چیزی باعث رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله می شود؟

این آسیب ها اغلب به علت فعالیت بدنی ایجاد می شوند. به طور خاص، ضربه خوردن در طول ورزش می تواند هماهنگی بخش های مختلف مانند عضلات و تاندون ها را از کار انداخته و موجب آسیب دیدگی شود.

اما همیشه لازم نیست که ورزش کنید تا این آسیب ها در بدنتان رخ دهد. گاهی اوقات آسیب در خانه اتفاق می افتد. هر زمانی که فشار بیش از حدی روی بدن ایجاد شود، می تواند منجر به کشیدگی و آسیب دیدگی شود. رگ به رگ شدن های خانگی عموما ناشی از زمین خوردن هستند.

در مقایسه، کشیدگی نیاز به حرکت بیش از حد عضلات و یا تاندون ها دارد. این چرخش یا کشیدگی زمانی رخ می دهد که شی ء سنگینی را برمی دارید و یا فعالیت هایی را انجام می دهید که بیش از حد توان بدنتان است. ورزشکاران حرفه ای به علت فشار جسمی بیش از حد به طور معمول تحت فشار قرار می گیرند.

اگر علائم رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله را تجربه می کنید، برای تشخیص درست باید با پزشک مشورت کنید. او منطقه مورد نظر را بررسی خواهد کرد و تصویر برداری اشعه ایکس را برایتان تجویز می کند. اگر نمی توانید بدون درد کف پا را زمین بگذارید، یعنی دچار شکستگی استخوان شده اید. برای تأیید تشخیص شکستگی، پزشک می تواند MRI را برای مشاهده بافت ها و رباط ها تجویز کند.

عوامل خطر

عوامل متعددی وجود دارند که ممکن است به افزایش احتمال آسیب دیدگی کمک کنند. عوامل فردی عبارتند از:

  • سابقه کشیدگی یا رگ به رگ شدن در همان محل
  • خستگی
  • نوع و اندازه پا
  • بی ثباتی مچ پا
  • ضعیف بودن رباط ها یا عضلات
  • ورزش هایی که شامل پریدن و دیودن می شوند (مانند والیبال، بسکتبال یا فوتبال)

سایر عوامل خطر مرتبط با محیط عبارتند از:

  • سطح: به خصوص سطوحی که لغزنده یا نامناسب برای انجام فعالیت های ورزشی هستند.
  • تجهیزات: از جمله تجهیزات ناامن که برای انجام فعالیت بدنی مناسب نیستند.
رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله
رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله

روش های درمان طبیعی رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله

اگر رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله خفیف تا متوسط ​​دارید، می توانید با رعایت برنامه R.I.C.E درد و علائم مرتبط با آن را کاهش دهید. دستورالعمل های این برنامه برای کاهش درد و ترویج بهبود در منطقه آسیب دیده طراحی شده اند. با این حال، اگر در معرض گرفتگی شدید هستید، برای درمان مناسب باید با پزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات ممکن است جراحی نیاز باشد.

فرمول R.I.C.E شامل چهار مرحله زیر است:

  • استراحت کردن: روی مچ پا راه نروید. استفاده از عصا برای استراحت دادن به مچ پا می تواند بسیار مفید باشد.
  • کمپرس یخ: ۲۰ دقیقه از کمپرس یخ روی منطقه ای که درد دارید استفاده کنید. این کار باعث کاهش تورم خواهد شد.
  • بستن محل درد: قرار دادن مچ پا در باند کشی برای حمایت از آن می تواند به روند بهبودی کمک کند.
  • بالا نگه داشتن محل درد: کف پا را بالاتر از سطح کمر قرار دهید تا جریان خون کافی به آن برسد.

اگر دردتان زیاد است می توانید از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

چه مدت طول می کشد که این آسیب دیدگی درمان شود؟

اغلب جراحات مچ پا چند هفته طول می کشند تا بهبود یابند. بعضی مواقع رگ به رگ شدن های متوسط ​​تا شدید ماه ها ادامه خواهند داشت. زمان ریکاوری بستگی به وضعیت خاص شما دارد. اگر در مورد زمان ریکاوری خود نگران هستید، با پزشک مشورت کنید.

چگونه می توانم از این گونه آسیب دیدگی ها در آینده جلوگیری کنم؟

جلوگیری از رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله شامل چندین مرحله مختلف می شود. پس از آسیب دیدگی و برای جلوگیری از وقوع مکرر آن در آینده ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های پزشک خود را رعایت کرده اید. سعی نکنید سرعت ریکاوری را افزایش دهید یا خود را در معرض خطر مجدد آسیب قرار دهید. همانطور که ذکر شد، ریکاوری شامل رعایت برنامه R.I.C.E و انجام تمرینات کششی و تقویت کننده است.

بعد از بهبودی کامل، برای جلوگیری از وقوع مجدد رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • گرم کردن و خنک کردن بدن قبل و بعد از فعالیت بدنی
  • افزایش انعطاف پذیری و تقویت عضلات
  • استفاده از کفش و تجهیزات با کیفیت بالا
  • تمرکز بر روی فرم و وضعیت بدن
  • ورزش کردن روی سطح ایمن و صاف
  • توقف ورزش کردن زمانی که درد دارید
  • مراجعه منظم به فیزیوتراپ برای افزایش ثبات عضلات و تاندون ها و تقویت ماهیچه ها

چه تغییراتی در شیوه زندگی به جلوگیری از این آسیب دیدگی کمک می کند؟

به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد، باید چند تغییر کلیدی در شیوه زندگی خود ایجاد کنید و سلامت عمومی بدنتان را ارتقاء دهید. اولا باید وزن خود را متعادل نگه دارید. این کار به پیشگیری از آسیب دیدگی کمک می کند، زیرا وزن زیادی می تواند فشار بیشتری بر روی مفاصل وارد آورد.

علاوه بر این، سعی کنید از زمین خوردن جلوگیری کنید. مثلا اگر در شرایط آب و هوایی سرد زندگی می کنید، حتما برای پیاده روی از یخ شکن زیر کفش خود استفاده کنید.

در نهایت نیز رژیم غذایی را اتخاذ کنید که عضلات را قوی و سالم نگه می دارند. توصیه می شود که از رژیم متعادل که حاوی میوه و سبزیجات تازه است پیروی کنید.

علاوه بر این، اگر درد دارید، ممکن است رعایت رژیم ضد التهابی برایتان مفید باشد. رژیم ضد التهابی شامل مواد غذایی زیر می شود:

  • ماهی
  • آجیل
  • روغن زیتون
  • میوه ها
  • سبزیجات

همچنین باید مصرف مواد غذایی فرآوری شده را به حداقل برسانید. این رژیم غذایی می تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند.

منابع:

  1. Rehabilitation of the Ankle After Acute Sprain or Chronic Instability
  2. ?How are sprains and strains treated
  3. Ankle sprains: Overview
  4. Predictive Factors for Lateral Ankle Sprains: A Literature Review