آیا ریزش مو در دوران بارداری طبیعی است؟

ریزش مو در دوران بارداری کاملا غیر معمول است. بسیاری از زنان حتی موهای ضخیم تر و مستحکم تری را در طی دوران بارداری تجربه می کنند. این حالت نیز مانند ریزش مو رایج است. اما خبر خوب این است که پس از تولد نوزاد همه این حالت ها به زمان قبل از بارداری باز می گردد.

علل ریزش مو در دوران بارداری

اطلاعات زیادی در مورد علت ریزش مو در دوران بارداری وجود ندارد. یک احتمال این است که مو ممکن است بر اثر ترشح هورمون پروژسترون خشک شود. این هورمون در بدن ما به طورطبیعی وجود دارد اما در دوران بارداری به بیشتری حد خود می رسد. این ماده مو را در معرض شکنندکی و کرکی شدن قرار می دهد. این اتفاق به ویژه در قسمتی نزدیک به مو اتفاق می افتد که ممکن است شما را نگران تر نیز کند. در واقع در این حالت شما تصور می کنید ریشه مو دچار مشکل شده است.

اگر ریزش مو های شما به مدت طولانی ادامه پیدا کرد حتما با پزشک خود مشورت کنید اما تا آن زمان برای کاهش اثرات ناشی از ریزش مو در دوران بارداری اقدامات زیر را انجام دهید:

  • موهای خود را تا جای ممکن شانه نکنید. زیرا در این حالت موهای شما خشک شده اند و احتمال آسیب بیشتر وجود دارد.
  • برای شستشو موهایتان از یک شامپو ملایم استفاده کنید. شامپو بچه یکی از گزینه های مناسب برای شماست.
  • وقتی از حمام بیرون می آیید تا زمانی که موها مرطوب هستند آن ها را شانه بزنید.
  • بستن موها به شدت و یا کشیدن آن ها آسیب را بیشتر می کند. سعی کنید یا موها را باز بگذارید یا آن ها را دم اسبی و شل ببندید.
  • استفاده از رنگ مو و مواد شیمیایی مانند صاف کننده های مو ممنوع است. این مواد فقط به موهایتان صدمه بیشتری وارد می کند.
آیا ریزش مو در دوران بارداری طبیعی است؟
آیا ریزش مو در دوران بارداری طبیعی است؟

برخی از کارشناسان معتقدند که مصرف زیاد میوه و سبزیجاتی که سرشار از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان هستند ممکن است فولیکول های مو را حمایت کرده و تشویق به رشد کنند. شواهد در این زمینه کم است و تحقیقات هنوز هم ادامه دارد. اما به طور کلی امتحان این روش ضرری ندارد. خوردن میوه و سبزیجات هم برای شما و هم برای نوزادتان مفید است. حتی اگر آن ها هیچ کاری برای موهایتان انجام ندهند. همه انواع میوه ها و سبزیجات حاوی این مواد هستند اما اگر به دنبال فلاونوئید بیشتری هستید خوردن انواع توت، میوه های درختی، آجیل و حبوبات و ادویه جات را به شما پیشنهاد می کنیم.

پس از تولد نوزاد، ممکن است برخی از مو به حالت عادی خود باز گردند. در هر حال سعی کنید پس از زایمان صبور باشید تا تمام سیستم های بدنتان با حالت اولیه برگردند.