ریفلاکس اسید معده و تهوع از علل تا روش های درمان

دلایل مختلفی برای تجربه تهوع وجود دارد. در واقع این حالت خودش به تنهایی بیماری نیست بلکه نشانه ای از یک مشکل در بدن است. تهوع می تواند در بارداری، پس از مصرف دارو، در زمان ابتلا به مسمومیت غذایی و عفونت ایجاد شود. تهوع می تواند ناراحتی و ناخوشایندی را به وجود آورد که زندگی روزمره شما را مختل کند. ریفلاکس اسید، که یکی از علائم برای وجود بیماری ریفلاکس معده (GERD) است نیز، باعث تهوع می شود. تشخیص علائم GERD و درمان آنها تحت نظارت پزشک می تواند به شما در جلوگیری از تهوع ناشی از ریفلاکس اسید کمک کند. در ادمه این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا از علل و روش های درمان ریفلاکس اسید معده و تهوع مطلع شوید.

ریفلاکس اسید معده و تهوع

قبل از توضیح در مودر ریفلاکس اسید معده و تهوع به این سوال پاسخ می دهیم که چگونه رفلکس اسید باعث تهوع می شود؟

پاسخ به این سوال می تواند درک شما را از بیماری تان بیشتر کند. عوامل متعددی وجود دارند که مسئول ایجاد ریفلاکس اسید معده و تهوع هستند. بسیاری از آنها به نحوه رفلکس اسید مرتبط هستند.

ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر تحتانی مری (LES)، که یک حلقه عضلانی در مری است و معده را از مری جدا می کند، قادر نیست که پس از خوردن غذا یا مایعات به درستی بسته شود. اگر LES به درستی عمل نکند، اسید معده و ذرات غذا از معده خارج شده و به مری و گلو و در شرایط حاد به دهان باز می گردند.

LES می تواند به دلایل مختلف تضعیف شود. اگر ماهیچه LES مری تان ضعیف است و غذاهای زیر را می خورید، ممکن است به ریفلاکس اسید معده و تهوع مبتلا شوید:

  • غذاهای سرخ شده یا مواد غذایی مملو از چربی
  • گوجه فرنگی و سس قرمز
  • مرکبات و آب میوه
  • غذاهای تند
  • شکلات
  • نعنا
  • نوشیدنی های گازدار
  • نوشیدنی های کافئین دار
  • الکل
  • قهوه (منظور مصرف منظم کافئین است)

اغلب افرادی که دارای ریفلاکس اسید هستند طعم ترشی را در دهان تجربه می کنند. این طعم ترش ناشی از اسیدی است که به مری، گلو یا دهان آن ها راه یافته است. این طعم به همراه سرفه ای که در اثر تحریک شدن گلو ایجاد می شود، همراه با ریفلاکس و GERD می تواند تهوع و حتی استفراغ در برخی موارد ایجاد کند.

سوء هاضمه، یا سوزش سر دل، علامت دیگری از ریفلاکس و GERD است که می تواند موجب تهوع شود. سوء هاضمه حساسیتی است که به وسیله بازگشت اسید معده و مواد مضر به مری و تحریک بافت این اندام ایجاد می شود.

بنابراین ریفلاکس عاملی برای تحریک، تحریک عاملی برای سرفه مکرر و سرفه مکرر عاملی برای احساس تهوع می باشد. به این ترتیب ریفلاکس اسید معده می تواند حالت تهوع ایجاد کند.

درمان تهوع ناشی از ریفلاکس اسید

شما معمولا می توانید حالت تهوع ناشی از ریفلاکس اسید را با ترکیبی از تغییر در شیوه زندگی، داروهای خانگی و داروهای تجویزی پزشک درمان کنید. در ادامه به چند گا مهم در هر یک از این ۳ زمینه برای درمان ریفلاکس اسید معده و تهوع اشاره خواهیم کرد.

تغییر در شیوه زندگی

الگوهای تغذیه ای خود را تغییر دهید. خوردن وعده های کوچک تر ولی به دفعات زیاد و کاهش مصرف چربی می تواند از ایجاد اختلال در کار ماهیچه انتهایی مری جلوگیری کرده و باعث شود ماهیچه LES کار خود را به درستی انجام دهد. ریفلاکس اسید معده و تهوع زمانی رخ می دهد که معده شما بیش از حد خالی یا پر باشد. بنابراین سعی کنید غذاهای کم حجم را در تعداد دفعات زیاد استفاده کنید. به عنوان مثال به جای این که یک وعده حاوی ۲۰ قاشق برنج را استفاده کنید، این غذا را به ۴ نوبت ۵ قاشقی تقسیم کرده و از ظهر تا غروب استفاده کنید.

سیگار نکشید. محصولات حاوی نیکوتین می توانند LES شما را تضعیف کرده علائم بیمار را بیشتر نمایان کنند.

لباس های آزاد بپوشید. لباس های تنگ باعث ایجاد فشار بیشتری روی معده شده و می توانند به ایجاد ریفلاکس اسید معده و تهوع کمک کنند. لباس های گشاد این حالت را ایجاد نمی کنند.

بعد از غذا خودن دراز نکشید. برای این که اسید معده در همین اندام باقی بماند باید حدود ۳ ساعت بعد از خوردن غذا به صورت عمودی یعنی یا در حالت ایستاده یا در حالت نشسته بمانید.

وقت خواب سر خود را بالا نگه دارید. توصیه می شود که در زمان خواب حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر سر را بالاتر از سایر اندام ها نگه دارید. این کار باعث می شود که به کمک جاذبه اسید در معده بماند.

درمان های خانگی

آدامس جویدن. طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله Journal of Dental Research آدامس می تواند میزان بروز ریفلاکس اسید را کاهش دهد. این ماده همچنین می تواند به کاهش طعم تلخ در دهان که حالت تهوع را ایجاد می کند کمک کند.

از قدرت زنجبیل برای کنترل بیماری استفاده کنید. متخصصان The National Center for Complementary and Alternative Medicine توصیه می کنند با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های زنجبیل به عنوان راه طبیعی برای از بین بردن حالت تهوع صحبت کنید.

داروها

از آنتی اسیدها استفاده کنید. قرص های یا مایع های معروف به ضد اسیدها ممکن است با خنثی کردن اسید معده از تهوع و ریفلاکس اسید جلوگیری کنند.

از داروهای تجویزی پزشک استفاده کنید. مهار کننده های پروتون پمپ مقدار اسید تولید شده توسط معده شما را کاهش می دهند. این کار می تواند ریفلاکس اسید معده و علائم مربوط به آن را کاهش دهد. داروهای ضد تهوع و استفراغ گزینه دیگری برای از بین بردن تهوع هستند.

چشم انداز

اکثر افراد مبتلا اغلب می توانند با تغییر دادن شیوه زندگی علائم رفلاکس اسید و تهوع را کاهش دهند. برای تشخیص درست، باید با پزشک متخصص گوارش در مورد ریفلاکس اسید صحبت کنید.

پزشکتان می تواند به شما کمک کند که یک طرح درمانی مناسب با بیماری خود را تهیه کنید. این طرح شامل تغییر در رژیم غذایی یا مصرف دارو باشد. اگر تهوع ایجاد شده به کمک ریفلاکس به حدی است که نمی توانید غذا را در معده نگه دارید، برای جلوگیری از کم آبی بدن و عوارض ناشی از آن حتما به متخصص مراجعه کنید.

اگر سابقه طولانی ریفلاکس اسید دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا برای بررسی مری و نشانه هایی از آسیب ناشی از ریفلاکس به ازوفاگوگاسترودئودنوسکوپی (EGD) نیاز دارید یا خیر؟