خواص دارچین

صدها سال است که مردم در سراسر جهان زردچوبه را به خاطر خواصش برای پوست استفاده می کنند. زردچوبه ادویه ای زرد و نارنجی است و اکثرا از آن در غذاهای استفاده می کنند. اما آیا می دانستید که زردچوبه برای پوست نیز مفید است؟

زردچوبه مزایای خود را به طور عمده به کورکومین مدیون است. کورکومین یک مولکول زیستی فعال است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد منافع و خطرات زردچوبه برای پوست بیشتر صحبت می کنیم.

مزایای زردچوبه برای پوست

این ادویه شامل خواصی است که به درخشندگی طبیعی پوست کمک می کند

زردچوبه حاوی آنتی اکسیدان ها و اجزای ضد التهابی است. این ویژگی ها ممکن است درخشندگی پوست را افزایش دهند. برای تهیه ماسک زردچوبه طبق دستور زیر عمل کنید:

  • مقدار کمی ماست یونانی، عسل و زردچوبه را با هم مخلوط کنید.
  • این ماده را روی صورت بمالید.
  • ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس پوست را با آب بشویید.

زردچوبه می تواند زخم ها را بهبود بخشد

کورکومین موجود در زردچوبه می تواند با کاهش التهاب و اکسیداسیون، زخم را بهبود بخشد. همچنین پاسخ بدن را به زخم های پوستی کاهش می دهد. این کاهش پاسخ باعث می شود زخم ها سریعتر بهبود یابند. مطالعات نشان داده اند که زردچوبه می تواند به طور مثبت بر روی بافت و کلاژن پوست نیز تاثیر بگذارد.

زردچوبه می تواند به درمان پسوریازیس کمک کند

ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه می تواند پسوریازیس را با کنترل عود علائم، بهبود دهد. متخصصان بنیاد ملی پسوریازیس در آمریکا می گویند که استفاده از ادویه در غذاها و یا استفاده از مکمل آن می تواند برای افراد مبتلا مفید باشد. البته بهتر است قبل از مصرف مکمل کورکومین با پزشک خود مشورت کنید.

منافع زردچوبه برای پوست
منافع زردچوبه برای پوست

زردچوبه جای جوش را از بین می برد

ماسک صورت تهیه شده از زردچوبه برای کمک به کاهش آکنه و زخم های ناشی از آن بسیار مفید است. خاصیت ضد التهابی این ادویه می تواند منافذ پوست را هدف قرار داده و جای جوش را تسکین دهد. زردچوبه برای کاهش زخم ناشی از آکنه نیز مفید است. ترکیبات موجود در این ادویه از بروز آکنه جلوگیری می کند.

این ادویه ممکن است در درمان بسیاری از بیماری های پوستی دیگر نقش داشته باشد

مطالعات کافی برای ارائه شواهد قطعی در مورد اینکه چگونه زردچوبه می تواند به درمان دیگر بیماری های پوستی کمک کند، وجود ندارد. اما استفاده از آن برای درمان بیماری های پوستی زیر پیشنهاد شده است:

  • اگزما
  • آلوپسی
  • لیکن پلان

خطرات ناشی از مصرف زردچوبه برای پوست

در کنار تمام این مزایا، استفاده از زردچوبه برای پوست خطراتی نیز دارد. هنگام استفاده از زردچوبه، شما باید در مورد دوز، نوع محصولی که استفاده می کنید و نحوه واکنش آن به سایر داروهایی که مصرف می کنید، احتیاط کنید.

زردچوبه قابلیت دسترسی بیولوژیکی کمی دارد. این بدان معنی است که سوخت و ساز آن سریع انجام شده و بدن شما مقدار زیادی از آن را جذب نمی کند. اما در عین حال باید از مصرف بیش از حد زردچوبه اجتناب کنید. به خصوص اگر تا به حال از این ماده استفاده نکرده اید. اگر داروی خاصی مصرف می کنید، درباره استفاده از زردچوبه با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده موضعی از ماسک زردچوبه ممکن است باعث شود که پوست زرد شود. این تغییر رنگ پوست کاملا طبیعی است. اما اگر به این ادویه حساسیت داشته باشید، تماس مستقیم آن با پوست می تواند باعث تحریک شدگی، قرمزی و تورم شود. اگر می خواهید بدانید که به این ادویه حساسیت دارید یا نه، مقدار کمی از آن را روی پوست آرنج بمالید و ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر بدن به این کار شما واکنش نشان نداد، یعنی شما به زردچوبه حساس نیستید و می توانید از آن بر روی پوست خود استفاده کنید.