دستور تهیه چای زنجبیل و لیمو

زنجبیل گیاهی تند است که بیشتر از ریشه آن استفاده می شود. زنجبیل باعث کاهش التهاب، تحریک هضم و سرکوب اشتها می شود. این خواص بعضی افراد را به این باور سوق داده است که زنجبیل ممکن است باعث کاهش وزن شود. ادبیات پزشکی نشان داده است که خوردن زنجبیل می تواند در کنار رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش کردن به شما در رسیدن به وزن ایده آل کمک کند. هنگامی که هدف از دست دادن وزن است، معمولا از ترکیبات زنجبیل استفاده می شود. در ادامه این مقاله هم در مورد همین موضوع صحبت کرده و دستور تهیه چند نوع چای با این گیاه به خصوص چای زنجبیل و لیمو را ارائه داده ایم.

زنجبیل چگونه می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟

زنجبیل حاوی ترکیباتی به نام گینجرول و شوگاول است. این ترکیبات هنگام مصرف زنجبیل چندین فعالیت بیولوژیکی را در بدن تحریک می کنند. منابع مطالعاتی معتبری نیز نشان داده اند که چاقی می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را به وجود آورد. استرس اکسیداتیو در اثر آسیب رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود.

خواص آنتی اکسیدانی زنجبیل به کنترل این رادیکال های آزاد کمک می کند و خاصیت ضد التهابی آن می تواند با التهاب مقابله کند. این خواص زنجبیل به طور مستقیم منجر به کاهش وزن نمی شود. اما برای کاهش وزن خواصی دارد. ضمن این که برای جلوگیری از آسیب های قلبی عروقی و عوارض جانبی ناشی از اضافه وزن نیز موثر است.

تحقیقات دیگر نیز از این فرضیه که زنجبیل می تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد حمایت کرده اند. یک منبع معتبر نشان داد که مردان دارای اضافه وزن زنجبیل مصرف می کننذ، در طول روز احساس سیری بیشتری دارند.

یک منبع مطالعاتی دیگر نیز به فواید زنجبیل برای کاهش وزن پرداخته و نشان داده است که زنجبیل تأثیر معنی داری بر روی وزن بدن و چربی شکم (نسبت سایز دور کمر به دور لگن) دارد.

زنجبیل فعالیت های بیولوژیکی خاصی را در بدن شما تشویق می کند. این گیاه دارای خواص ضد چاقی است و به غذا کمک می کند تا سریعتر هضم شود. در واقع سرعت هضم غذا در روده بزرگ را تحریک می کند. منابع معتبر نشان داده اند که زنجبیل ممکن است قند خون را نیز تثبیت کند. ثابت نگه داشتن قند خون می تواند برای کاهش وزن مفید باشد.

استفاده از زنجبیل و لیمو برای کاهش وزن

هنگامی که زنجبیل و لیمو را با هم ترکیب می کنید؛ خاصیتشان برای کاهش وزن بیشتر می شود. آب لیمو علاوه بر اینکه حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، می تواند به عنوان مهار کننده اشتها نیز عمل کند.

نحوه استفاده از زنجبیل و لیمو برای کاهش وزن

اضافه کردن آبلیمو به چای زنجبیل یا نوشیدنی چای زنجبیلی خالی باعث می شود که مایعات بیشتری استفاده کنید. این ممکن است باعث شود شما احساس پری کرده و به مدت طولانی تری سیر بمانید. این خاصیت احتمالاً ثمره تلاش های شما برای کاهش وزن را افزایش می دهد.

نوشیدنی سالم لیمو و زنجبیل را دو یا سه بار در روز بنوشید تا بدن خود را هیدراتاسیون (آبرسانی) کرده و اشتهای خود را سرکوب کنید.

خواص چای سرکه سیب و زنجبیل برای کاهش وزن

سرکه سیب خاصیت کاهش دهنده وزن دارد. استفاده از آن به همراه زنجبیل می تواند اثرات آنتی گلیسمی و آنتی اکسیدانی هر دو ماده را تقویت کند. سرکه سیب همچنین پروبیوتیک های قدرتمندی را وارد بدن می کند که می توانند سلامت روده را در طول دوره کاهش وزن بهبود بخشد.

نحوه استفاده از سرکه سیب و زنجبیل برای کاهش وزن

ساده ترین راه برای وارد کردن این دو ماده پر از خاصیت به رژیم غذایی‌تان، ترکیب آنها با هم و درست کردن نوشیدن از آنهاست.

می توانید با دم کردن یک کیسه چای زنجبیلی در آب داغ و افزودن چند قطره سرکه سیب به آن بعد از خنک شدن، جای سرکه سیب و زنجبیل درست کنید. آب خیلی داغ، باکتری های موجود در سرکه سیب را از بین می برد و اثر پروبیوتیکی آن را کاهش می دهد.

کمی عسل یا آبلیمو را به ۱ فنجان (۸ اونس) چای زنجبیل دم کرده اضافه کرده و ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب در آن مخلوط کنید. این روش هم روش خوبی برای درست کردن این چای ضد چاقی است.

این چای را یک بار در روز، صبح قبل از وعده صبحانه میل کنید تا حداکثر فواید سرکه سیب را تجربه کنید.

خواص چای سبز و زنجبیل برای کاهش وزن

چای سبز نیز خاصیت لاغرکننده دارد. مطالعات نشان داده اند که چای سبز می تواند متابولیسم را تسریع کند. بنابراین یک ترکیب محبوب و مورد استفاده در مکمل های کاهش دهنده وزن است.

نحوه استفاده از چای سبز و زنجبیل برای کاهش وزن

شما می توانید زنجبیل را همراه با چای سبز میل کرده و به این ترتیب اثرات قدرتمند هر دو ماده را اضافه کنید. همچنین می توانید یک چای کیسه ای زنجبیلی و یک چای کیسه ای سبز را در کنار هم در آب قرار دهید و دم کنید.

یک یا دو بار در روز این چای را بنوشید. به خاطر داشته باشید که چای سبز حاوی کافئین است.

خواص آب زنجبیل برای کاهش وزن

نوشیدن آب زنجبیل راه دیگری برای استفاده از مزایای این ماده و تاثیر آن بر روی کاهش وزن است.

آب زنجبیل معمولا طعم تندی دارد. بنابراین هرگز آن را خالی مصرف نکنید. عسل ، آب لیمو و آب مواد افزودنی خوبی برای رقیق کردن آب زنجبیل هستند. علاوه بر این، این مواد خاصیت آبرسان، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را نیز دارند.

نحوه استفاده از آب زنجبیل برای کاهش وزن

شما می توانید در خانه و با کمک آبمیوه گیری، آب زنجبیل را بگیرید. سپس کمی آب، آبلیمو تازه و عسل یا یک نوع شیرین کننده طبیعی دیگر را به آن اضافه کرده و میل کنید.

چند سانت ریشه تازه زنجبیل را در مخلوط کن ریخته و به همراه حدود ۱ فنجان آب مخلوط کرده و در صورت تمایل مخلوط را صاف کنید. این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز به عنوان سرکوب کننده اشتها بنوشید.

دستور تهیه چای زنجبیل و لیمو
دستور تهیه چای زنجبیل و لیمو

خواص پودر زنجبیل برای کاهش وزن

در مقایسه با زنجبیل تازه، زنجبیل خشک شده (پودر زنجبیل) حاوی مقدار بیشتری شوگاول است. این ترکیب ممکن است دارای خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی باشد.

نحوه استفاده از پودر زنجبیل برای کاهش وزن

می توانید پودر زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا آن را در آب مخلوط کرده و نوشیدنی خاصی درست کنید. همچنین می توانید پودر زنجبیل را روی غذاهای خود بپاشید. مصرف پودر زنجبیل به صورت خام ممکن است باعث سوء هاضمه شود و طعم غلیظی داشته باشد. بنابراین هرگز پودر زنجبیل را به صورت خام مصرف نکنید.

سایر خواص زنجبیل

علاوه بر کاهش وزن، زنجبیل فواید درمانی دیگری نیز دارد. برخی از این فواید عبارتند از:

  • کورتیزول (معروف به هورمون استرس است) را تنظیم می کند
  • حرکات روده را افزایش داده و منظم تر می کند
  • انرژی را افزایش می دهد
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد
  • موجب بهبود حافظه و عملکرد مغز می شود
  • عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می دهد

اقدامات احتیاطی که هنگام استفاده از زنجبیل باید به آنها توجه کنید

به طور کلی زنجبیل برای بیشتر افرادی که از آن در جهت کاهش وزن استفاده می کنند بی خطر است. اما برخی از افراد با مصرف آن عوارض جانبی مانند یبوست و نفخ را تجربه می کنند. زنجبیل ممکن است باعث افزایش جریان صفرا از کیسه صفرا شود. بنابراین پزشکان به کسانی که بیماری های کیسه صفرا دارند توصیه می کنند که در مصرف این ماده احتیاط کنند.

استفاده از زنجبیل در دوران بارداری نیز باید با احتیاط انجام شود. اگرچه برخی از متخصصان، زنجبیل را برای درمان تهوع بارداری مفید می دانند، اما زیاده روی در مصرف آن می تواند برای جنین خطرناک باشد. اگر شیرده یا باردار هستید، یا اگر داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقاد) مصرف می کنید، قبل از استفاده از زنجبیل با پزشک مشورت کنید.

نکته آخر

زنجبیل پتانسیل لازم برای کاهش وزن را دارد. هنگامی که زنجبیل را به همراه سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی، تثبیت کننده قند خون و مواد ضد التهابی مصرف می کنید، خواصش برای کاهش وزن بیشتر می شود.

اما زنجبیل به تنهایی منجر به کاهش چشمگیر وزن نخواهد شد. رعایت یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن به صورت منظم در کنار مصرف این ماده برای کاهش وزن کلی ضروری است. در مورد نگرانی هایی که درباره وزن خود دارید با پزشک مشورت کنید و به یاد داشته باشید که هیچ ماده جادویی وجود ندارد که باعث کاهش وزن شود.

منابع:

  1. ?How Effective Are Antioxidant Supplements in Obesity and Diabetes
  2. Ginger consumption enhances the thermic effect of food and promotes feelings of satiety without affecting metabolic and hormonal parameters in overweight men: A pilot study
  3. The effects of ginger intake on weight loss and metabolic profiles among overweight and obese subjects: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials
  4. Anti-obesity action of gingerol: effect on lipid profile, insulin, leptin, amylase and lipase in male obese rats induced by a high-fat diet
  5. ۶-Shogaol, an active constituent of ginger, inhibits breast cancer cell invasion by reducing matrix metalloproteinase-9 expression via blockade of nuclear factor-κB activation