زنجبیل و ناراحتی مثانه

درباره ارتباط زنجبیل و ناراحتی مثانه چه می دانید؟ مثانه یک اندام توخالی در پایین شکم است؛ که به ذخیره ادرار کمک می کند. چندین شرایط مانند بی اختیاری، عفونت مثانه، سرطان مثانه و سیستیت، می تواند بر عملکرد این عضو تاثیر بگذارد و ممکن است منجر به ناراحتی مثانه شود. پزشک شما ممکن است دارو یا جراحی را برای درمان این بیماری تجویز کند.

گفته شده است که زنجبیل برای بهبود ناراحتی های مثانه مفید است؛ اما نقش مکمل ها و غذاهای طبیعی مانند زنجبیل در مدیریت بیماری های مثانه مشخص نیست؛ پس بهتر است قبل از استفاده از زنجبیل و سایر مکمل های درمانی، با پزشک صحبت کنید.

زنجبیل

زنجبیل شاخه زیرزمینی ضخیم و پیچیده گیاه Zinguber officinale است. این گیاه در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان به عنوان غذا و ادویه استفاده می شود. همچنین حاوی روغن های فرار و ترکیبات فنلی مانند گینگرول ها است؛ که به آن ارزش درمانی بالایی می دهد و به درمان انواع مشکلات، از جمله بیماری تهوع، استفراغ و التهاب صبحگاه کمک می کند.

زنجبیل به شکل ریشه های تازه یا خشک شده، در دسترس است. و به عنوان کپسول، قرص، روغن و… نیز یافت می شود. اما دوز مناسب مصرف آن در افراد مختلف متفاوت است. پزشک شما می تواند شما را در مورد دوز و فرم مناسب بر اساس سن و سلامت تان راهنمایی کند.

زنجبیل و ناراحتی مثانه

بر طبق یک مطالعه منتشر شده در شماره نوامبر ۲۰۰۶ در مجله جهان ارولوژی، زنجبیل می تواند اثرات محافظتی در مقابل سرطان مثانه اعمال کند. مطالعه دیگری در ماه مارس و آوریل ۲۰۰۹ در مجله “Journal of Pharmaceutical Sciences of India” نشان داد که عصاره اتانول زنجبیل دارای فعالیت ضد باکتری در برابر اشرشیا کولی است؛ که اغلب باعث عفونت ادراری و مثانه می شود.

با این حال، مطالعه ای در اکتبر ۲۰۰۶ در مجله “موتاژنز محیطی و مولکولی” نشان می دهد که زنجبیل از تشکیل تومورهای مثانه در مدل های حیوانی در معرض مواد شیمیایی سرطان زا جلوگیری نمی کند.

توجه داشته باشید که مزایای زنجبیل تنها در آزمایشگاه ها اثبات شده است؛ و قبل از اینکه بتوانید هر گونه داروهای موجود برای بیماری های مثانه را جایگزین کنید، تحقیقات و آزمایش های بیشتری لازم است.

اثرات جانبی مصرف زنجبیل

زنجبیل در قرن ها در غذا استفاده شده است و در مقادیر متوسط بی عارضه محسوب می شود. اما در دوزهای بالا، ممکن است منجر به سوزش سر دل، اسهال و تحریک دهان شود.

پزشکان دانشگاه مریلند می گویند افراد مبتلا به اختلالات خونریزی و سنگ های صفراوی باید از زنجبیل با احتیاط و تحت نظارت پزشک استفاده کنند. همچنین مکمل های زنجبیل ممکن است در عملکرد برخی داروهای ضد انعقادی دخالت کنند.

موارد احتیاطی

زنجبیل و مکمل های آن به راحتی در اکثر فروشگاه های غذایی طبیعی قابل دسترسی هستند؛ اما قبل از استفاده از آنها باید با پزشک صحبت کنید. همچنین اداره غذا و دارو تولید مکمل های غذایی زنجبیل را کنترل نمی کند. پس اطمینان حاصل کنید که محصولی که قصد استفاده از آن را دارید، برای ایمنی و کارایی مورد آزمایش قرار گرفته است و برای سلامت شما بی ضرر است.