میوه ها مقداری از مواد غذایی بدن انسان را تامین می کنند و ترکیبات موجود در میوه ها نشانگر اهمیت غذایی آنها برای بدن است. در این مطلب ساختار و نقش غذایی میوه ها را بررسی می کنیم.

موادی که در ساختمان میوه ها به کار رفته اند عبارت اند از

آب که یکی از مهم ترین مواد حیات انسان است و قسمت اعظم وزن بدن را تشکیل می دهد.

مواد معدنی که در بدن انسان نقش بسیار حساسی دارند مثلا: کلسیم و فسفر باعث استحکام استخوان ها و دندان ها می شوند و آهن که برای تهیه رنگدانه گلبول قرمز خون لازم است. کلسیم عامل مهم انعقاد خون است و انقباضات عضله قلب را تقویت می کند و انتقال پیام های عصبی و هدایت امواح عصبی را تسهیل می کند . منیزیم ، یکی از عناصر مهم برای رشد و ترمیم بافت های بدن به کار می رود و در تنظیم درجه ی حرارت بدن و عادل انقباض عضلات دخالت دارد و کمبود منیزیم باعث عصبانیت شدید و عکس العمل بسیار تند در مقابل ناراحتی های جزئی می شود. ید هورمون تیروئید که رشد و نمو بدن را تنظیم می کند و در تنظیم دستگاه اعصاب، قلبی و عروقی، حرارت بدن و فعالیت عضلات و ویتامین های مورد لزوم انسان و عمل خونسازی و تولید مثل، نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین مواد معدنی موجود در میوه ها در کار آیی و تنظیم دستگاه بدن انسان بسیار موثر می باشند.

قند ها مواد مشابه آنها قندها مهم ترین مواد سوختنی بدن هستند و حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد از انرژی مورد نیاز روزانه انسان توسط مواد قندی تامین می شود.

چربی ها به شکل ذخیره ای انرژی در بدن هستند و با سوختن خود، برای بدن تولید حرارت و انرژی می کنند و از طرف دیگر در بدن، اسید های چرب را به وجود می آورند که برای انسان ضروری هستند.
پروتئین یکی از مهم ترین موادیست که در ساختمان سلول ها و بافتهای بدن به کار رفته و در اعمال مهم بدن نقش موثری دارند و چون سلول ها مرتبا به انجام وظیفه مشغول هستند، پروتئین آن ها تحلیل می رود و دائما به پروتئین جدید نیاز دارند. به این جهت در بعضی مواقع احتیاج بدن به مواد پروتئینی بیشتر می شود. مثلا در هنگام رشد کودکان و زمان بلوغ، و در ضمن بیماری های تب دار در هنگام التیام زخم ها، و فشار های روحی و عصبی، بدن نیاز بیشتری به پروتئین دارد.

اسید های آمینه این نوع اسیدها در ساختن پروتئین، به عنوان مواد اولیه محسوب می شوند و به این ترتیب در اعمال بدن نقش ایفا می کنند.

ویتامین ها مواد حیاتی برای زندگی هستند و برای اعمال عادی بدن ما بسیار لازمند، آنها برای رشد، زندگی و سلامت عمومی بدن ما لازم هستند و از طرق تغذیه و یا مکمل های غذایی بدست می آیند و کمبود ویتامین موجب بروز اختلافات و امراض جسمی و عصبی می شود. مثلا کمبود ویتامین « آ » باعث خشکی پوست  ضعف و لاغری می شود و در مورد شیرخواران کمبود آن باعث کم شدن رشد بدن می گردد و کمبود ویتامین « ب »، بیشتر بر روی اعصاب اثر می گذارد و موجب لرزش، درد اعصاب، ترس و وحشت، بهت، غصه خوردن بیجا، اختلال در رنگ مو، ایجاد زخم های گوشه ی لب و داخل دهان و افزایش رشد سرطان های پوستی می شود و کمبود ویتامین « سی » باعث خونریزی لثه و لق شدن دندان ها، ضعف عمومی بدن، دیر جوش خوردن زخم ها و غیره خواهد شد. بنابراین بدون حضور ویتامین ها، سلامتی و تعادل اعضا بدن ناپدیدار می شود و در اعمال حیاتی بدن، اختلالاتی ایجاد می گردد و عوارضی بروز می کند که منجر به مرگ می شود. این عوامل ( یعنی ویتامین ها ) از راه اغذیه سبزی ها و میوه ها برای بدن تامین می شوند و تا کنون حدود ۲۲ ویتامین شناخته شده در میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

پس خورد میزان کافی زا میوه ها و سبزیجات را رد سبد غذایی روزانه خود فراموش نکنید.