تیروئید یک غدد پروانه ای است که در قسمت پایین گردن قرار دارد. این غده هورمون های مورد نیاز برای تنظیم حرارات بدن و تامین انرژی را تامین می کند. سرطان آناپلاستیک تیروئید یکی از چهار نوع سرطان موثر بر روی تیروئید است. این نوع سرطان تیروئید، بسیار نادر است. طبق اعلام متخصصان انجمن تیروئید آمریکا، کمتر از ۲ درصد از موارد سرطان تیروئید، سرطان آناپلاستیک تیروئید است. این نوع سرطان متاستاز شده و یا به سرعت گسترش می یابد به ارگان های دیگر سرایت می کند. این نوع سرطان یکی از سرطان های پرخطر در انسان است.

علائم سرطان آناپلاستیک تیروئید

سرطان تیروئید آناپلاستیک به سرعت رشد می کند. این بدان معنی است که علائم آن می توانند در عرض چند هفته پیشرفت کنند. برخی از اولین علائمی که ممکن است متوجه آن ها شوید عبارتند از:

  • حضور یک توده یا گره در گردن
  • مشکل در بلع غذا یا قرص
  • احساس فشار و تنگی نفس وقتی روی کمر می خوابید

همان طور که سرطان رشد می کند، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • خشونت صدا
  • توده قابل مشاهده و سفت شدن قسمت پایین گردن
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • سرفه همراه با خروج خون یا بدون آن
  • مشکل تنفسی به دلیل محدود یا تنگ شدن مسیرهای تنفسی

ویژگی های سرطان آناپلاستیک تیروئید

  • سرطان آناپلاستیک تیروئید معمولا در سن ۶۵ سالگی و بالاتر شروع می شود.
  • وقوع این سرطان در افراد جوان بسیار نادر است.
  • سرطان آناپلاستیک تیروئید در مردان نسبت به زنان بیشتر رخ می دهد (نسبت ۲ به ۱)
  • این بیماری معمولا به صورت یک توده در گردن احساس شده و به سرعت رشد می کند.
  • این بیماری می تواند سال ها بعد از قرار گرفتن در معرض اشعه رخ دهد.
  • در بیش از ۹۰٪ موارد، این سرطان به غدد لنفاوی گردن گسترش پیدا می کند.
  • گسترش این بیماری به ریه ها و استخوان ها نیز بسیار رایج است حتی زمانی که زود تشخیص داده می شود.
  • شانس کلی درمان بسیار پایین است و معمولا نیاز به برنامه درمانی بسیار پرخاشگرانه با عمل جراحی، اشعه درمانی و گاهی اوقات شیمی درمانی دارد.
  • اغلب بیماران برای باز نگه داشتن مسیرهای تنفسی نیاز به تراکئوستومی دارند.

چه چیزی باعث سرطان آناپلاستیک تیروئید می شود؟

محققان هنوز دقیقا علت سرطان تیروئید آناپلاستیک را نمی دانند. اما ممکن است ایجاد جهش در نوع دیگری از سرطان تیروئید، منجر به ایجاد انی نوع سرطان شود. این سرطان می تواند نتیجه یک سری جهش های ژنتیکی نیز باشد، اما هیچ کسی مطمئن نیست که چرا این جهش ها اتفاق می افتند. با این حال، به نظر نمی رسد که آن ها ارثی باشند.

برخی موارد ممکن است خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

  • سن بالای ۶۰ سال
  • ابتلا به گواتر
  • قرار گرفتن قسمت قفسه سینه یا گردن در معرض اشعه
سرطان آناپلاستیک تیروئید
سرطان آناپلاستیک تیروئید

این نوع سرطان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص این سرطان، در طول معاینه فیزیکی، پزشک گردن بیمار را لمس می کند. در این شرایط باید توموری در گردن احساس شود. اگر چنین باشد پزشک به احتمال زیاد بیمار را به متخصص غدد درون ریز یا انکولوژی برای ارزیابی بیشتر ارجاع می دهد.

برای تعیین اینکه آیا تومور سرطانی است یا خیر؟ باید بیوپسی انجام شود. این روش تشخیصی شامل برداشتن نمونه ای کوچک از بافت تومور با استفاده از آسپیراسیون سوزنی یا بیوپسی هسته ای و بررسی آن زیر میکروسکوپ، برای مشاهده علائم سرطان است. اگر تومور سرطانی باشد، قدم بعدی این است که مرحله سرطان تشخیص داده شود. سرطان آناپلاستیک تیروئید بسیار سریع رشد می کند. بنابراین تقریبا همیشه در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

تست های تصویربرداری، مانند CT اسکن از گردن و قفسه سینه، به پزشک کمک می کند تا اندازه تومور را تشخیص دهد. این تصاویر همچنین نشان خواهند داد که سرطان تا چه حدی گسترش یافته است.

در برخی موارد، پزشک ممکن است از لارنگوسکوپ انعطاف پذیر نیز برای تشخیص استفاده کند. این ابزار یک لوله بلند و انعطاف پذیر حاوی دوربین است که می تواند به پزشک کمک کند تا ببیند که آیا تومور روی تارهای صوتی تاثیر گذاشته است یا خیر؟

سرطان آناپلاستیک تیروئید به ۳ مرحله زیر تقسیم می شود:

  • مرحله ۴A: این مرحله به این معنی است که سرطان تنها در تیروئید حضور دارد.
  • مرحله ۴B: این مرحله به این معنی است که سرطان به بافت اطراف تیروئید و احتمالا غدد لنفاوی گسترش یافته است.
  • مرحله ۴C: این مرحله به این معنی است که سرطان به مکان های دور، مانند ریه، استخوان، مغز و احتمالا غدد لنفاوی گسترش یافته است.

این نوع سرطان چگونه درمان می شود؟

سرطان آناپلاستیک تیروئید نیاز به درمان سریع دارد. زیرا به سرعت گسترش می یابد. متاسفانه در حدودا نیمی از افرادی که این بیماری در آن ها تشخیص داده می شود، سرطان به سایر اعضای بدن نیز گسترش یافته است. در این موارد، درمان ها با هدف کاهش پیشرفت بیماری انجام می شوند.

بر خلاف برخی از انواع دیگر سرطان تیروئید، سرطان آناپلاستیک تیروئید به درمان با رادیو اکتیو یا مصرف سرکوب کننده های هورمون تحریک کننده تیروئید با تیروکسین پاسخ نمی دهد. پزشک احتمالا در مورد تمام گزینه های درمانی موجود با بیمار صحبت خواهد کرد. آنها می توانند به بیمار کمک کنند که بهترین درمان را برای خود انتخاب کند.

عمل جراحی

گاهی پزشک برای توصیف سرطان، از کلمه قابل جبران استفاده می کند. این جمله بدان معنی است که می توان تومور را طریق جراحی برداشت. اگر سرطان غیر قابل جبران باشد، یعنی به ساختارهای مجاور حمله کرده و نمی توان تومور ایجاد شده را به طور کامل با عمل جراحی برداشت. متاسفانه سرطان آناپلاستیک تیروئید معمولا غیر قابل جبران است.

جراحی های دیگری که برای این بیماران انجام می شوند، معمولا تسکین دهنده هستند. این به این معنی است که آن ها به جای درمان سرطان به بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند.

به عنوان مثال، اگر بیمار دچار مشکل تنفس شده باشد، پزشک ممکن است تراکئوستومی را پیشنهاد کند. این جراحی شامل قرار دادن یک لوله در پوست و زیر تومور است. به این ترتیب بیمار از طریق لوله نفس می کشد و می تواند با قرار دادن انگشت روی سوراخ لوله، صحبت کند. برای جلوگیری از آلودگی یا انسداد، لوله باید چند بار در روز برداشته و تمیز شود.

اگر بیمار در غذا خوردن و بلعیدن مشکل داشته باشد، می توان لوله ای را از طریق پوست به دیواره معده یا روده وارد کرده و از این طریق تغذیه نمود.

پرتودرمانی و شیمی درمانی

شیمی درمانی به تنهایی برای درمان این سرطان زیاد موثر نیست. با این حال، گاهی اوقات همراه با پرتو درمانی موثرتر می شود. در پرتو درمانی، اشعه به سلول های تومور هدایت می شود تا تومور را کوچک کرده یا رشد آن را آهسته تر کند. این روش درمان معمولا پنج روز در هفته به مدت چهار تا شش هفته انجام می شود.

رادیوتراپی همچنین می تواند پس از جراحی نیز استفاده شود. این ترکیب می تواند به بهبود حال افراد مبتلا به سرطان آناپلاستیک تیروئید نوع ۴A یا ۴B کمک کند.

آزمایشات بالینی

گاهی با پیوستن به کارآزمایی های بالینی، ممکن است به داروهای تحقیقاتی یا درمان های دیگر دسترسی پیدا کنید. در واقع این درمان ها در مراحل تحقیق هستند و بر روی شما تست می شوند. ضمن این که می توانید به محققانی که در زمینه یافتن درمان های جدید برای سرطان آناپلاستیک تیروئید هستند نیز کمک کنید تا درمان های موثرتری را کشف کنند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

مواد غذایی سرشار از ید و مزایای این مواد برای بدن و غده تیروئید

گره های تیروئید (ندول تیروئید) شیوع، علائم، علل، تشخیص و روش های درمان

سرطان تیروئید و نشانه های آن

[/quote]

آینده بیماران مبتلا به سرطان آناپلاستیک تیروئید

متاسفانه سرطان آناپلاستیک تیروئید بسیار تهاجمی است. حتی با تشخیص زودهنگام، در اکثر موارد به پیشرفت خود ادامه می دهد و متاستاز می شود. با توجه به گزارش محققان دانشگاه کلمبیا، شانس زنده ماندن بیماران در عرض ۵ سال پس از تشخیص، زیر ۵ درصد است.

با این حال، به دلیل آن که این بیماری بسیار تهاجمی است، موضوع بسیاری از تحقیقات ابتکاری شده است. بنابراین ممکن است ارزش جستجو برای پیدا کردن آزمایشات بالینی که در حال حاضر برای کشف درمان های جدید در حال انجام هستند را داشته باشد.

پزشک می تواند به شما کمک کند تا طرح درمانی مخصوص خود را برای کاهش روند پیشرفت سرطان یا به حداقل رساندن علائم، انتخاب کنید. در نهایت، اگر احساس می کنید که نیاز به حمایت بیشتر دارید، با پزشک مشورت کنید. او احتمالا مراجعه به روانشناس را نیز در کنار سایر درمان ها توصیه می کند.

منابع:

  1. Anaplastic Thyroid Cancer
  2. Anaplastic Thyroid Carcinoma
  3. Treatment and Prognosis of Anaplastic Thyroid Carcinoma: A Clinical Study of 50 Cases