نشانه ها، علل، عوامل خطر و درمان سرطان التهابی پستان

سرطان التهابی پستان یک نوع نادر از سرطان پستان است که به سرعت رشد کرده و پستان مبتلا را قرمز، متورم و حساس می کند. این نوع سرطان زمانی رخ می دهد که سلول های سرطانی عروق لنفاوی در پوست پوشاننده پستان را مسدود کرده و باعث قرمزی ظاهری و تورم پستان شود.

سرطان التهابی پستان، جزء سرطان های موضعی پیشرفته طبقه بندی می شود. سرطان موضعی پیشرفته سرطانی است که از یک نقطه از مبدا شروع شده و به بافت های مجاور و احتمالا به غدد لنفاوی مجاور گسترش می یابد.

علائمی که این نوع از سرطان ایجاد می کند بسیار شبیه به عفونت پستان است. بنابراین گاها این دو بیماری با هم اشتباه گرفته می شوند. پیشنهاد می کنیم، هر گونه قرمزی و تغییر شکل در بافت پستان به خصوص تغییر در پوست پستان را جدی بگیرید. این کار موجب می شود افتراق بین بیماری هایی مانند عفونت پستان با سایر اختلالات پستان، مانند سرطان التهابی پستان، به سرعت تشخیص داده شود.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت نشانه ها، علل، عوامل خطر، مراحل و روش های تشخیص و درمان سرطان التهابی پستان را بیان می کنیم.

نشانه های سرطان التهابی پستان

علائم و نشانه های سرطان التهابی پستان عبارتند از:

  • تغییر سریع در ظاهر یکی از پستان ها در طول چند هفته
  • ضخامت، سنگینی و یا بزرگ شدن قابل مشاهده یک پستان
  • تغییر رنگ پوست پستان به قرمز، بنفش، صورتی و یا کبود شدن ظاهر آن
  • احساس گرما غیر معمول از پستان مبتلا
  • فرورفتگی یا برآمدگی در پوست پستان مبتلا و شبیه شدن این پوست به پوست پرتقال
  • حساسیت به لمس، درد یا تیر کشیدن
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بازو، بالای استخوان ترقوه یا زیر ترقوه
  • مسطح شدن و یا فرو رفتن نوک پستان به داخل

این نوع سرطان، عموما مانند انواع سرطان پستان، ایجاد توده نمی کند. بنابراین هرگونه تغییر ظاهری در پستان باید توسط پزشک بررسی شود. زیرا دیگر بیماری های شایع نیز دارای علائم و نشانه شبیه به سرطان التهابی پستان هستند. آسیب به بافت پستان یا عفونت پستان (ماستیت) ممکن است موجب ایجاد قرمزی، تورم و درد شوند.

اگر عفونت پستان داشته اید و آن را درمان کرده اید اما نشانه ها و علائم آن همچنان ادامه دارد، باید با پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است با ماموگرافی یا تست های دیگر به بررسی علائم و نشانه ها پرداخته و به درستی بیماری را تشخیص دهد.

علت ایجاد سرطان التهابی سینه

کاملا مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد این نوع سرطان پستان می شود. اما چیزی که واضح است این است که سرطان التهابی پستان، با وجود سلول های غیر طبیعی در یکی از کانال های پستان، شروع می شود. جهش در DNA سلول های غیر طبیعی در ذستور و روش رشد آن ها دخیل بوده و موجب می شود که این سلول ها به سرعت تقسیم و تکثیر شوند. سلول های غیر طبیعی با تجمع خود، موجب مسدود شدن عروق لنفاوی در پوست پستان می شوند. انسداد در عروق لنفاوی باعث می شود پوست قرمز، متورم و چاله شود. این نشانه ها، نشانه های کلاسیک سرطان التهابی پستان می باشند.

عوامل خطر ابتلا به این نوع سرطان

عواملی که خطر ابتلا به سرطان التهابی پستان را افزایش می دهند عبارتند از:

  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان به سرطان پستان التهابی مبتلا می شوند. اما این نوع از سرطان در مردان نیز ممکن است رخ دهد.
  • رنگ پوست: زنان سیاه، نسبت به زنان سفید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.
  • افزایش سن: خطر ابتلا به این نوع از سرطان پستان با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
  • چاقی: زنانی که چاق هستند، در مقایسه با زنانی که وزن طبیعی دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا قرار دارند.

آزمایشات و تست های مهم برای تشخیص سرطان التهابی سینه

آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان التهابی پستان، عبارتند از:

معاینه فیزیکی: برای مشاهده قرمزی، تورم و یافتن دیگر نشانه های این نوع سرطان، معمولا اولین اقدام تشخیصی، معاینه فیزیکی پستان مبتلا است.

آزمایشات تصویر برداری: اگر پوست پستان ضخیم شده باشد و سایر نشانه های ظاهری بر روی پوست مشاهده شود، برای بررسی بافت داخل پستان معمولا از عکس اشعه X سینه (ماموگرافی) و یا سونوگرافی پستان استفاده می شود. آزمایش های اضافی تصویر برداری مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، نیز ممکن است در شرایط خاص توصیه شود.

نمونه برداری از بافت برای آزمایش: بیوپسی روشی است که در آن یک نمونه کوچک از بافت پستان مشکوک برای تست و آزمایش برداشته می شود. بافت در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته به نشانه های سرطان در آن یافت می شود. نمونه برداری پوست نیز ممکن است مفید باشد. نمونه برداری از پوست همزمان با نمونه برداری از بافت سینه انجام می شود.

مرحله بندی سرطان التهابی سینه

تعیین مرحله ای از سرطان که بیمار در آن قرار دارد مرحله بندی سرطان نامیده می شود. مرحله بندی سرطان با کمک آزمایشاتی خاص انجام می شود. آزمون های اضافی که ممکن است به مرحله بندی سرطان کمک کنند عبارتند از:

  • سی تی اسکن (CTاسکن)
  • توموگرافی تابش پوزیترون (PET)
  • اسکن استخوان

پزشک با توجه به وضعیت خاص هر بیمار، می تواند از هر یک از آزمایشات مطرح شده استفاده کند.

به این ترتیب مراحل سرطان التهابی سینه عبارتند از:

  • مرحله III: در این مرحله، سرطان ها جزء سرطان های موضعی پیشرفته دسته بندی می شوند. این مرحله به این معنی است که سرطان به غدد لنفاوی مجاور و بافت پیوندی رشته ای داخل پستان گسترش یافته است.
  • مرحله IV: در این مرحله، سرطان به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یافته است.

درمان سرطان التهابی پستان

درمان سرطان التهابی سینه اغلب با شیمی درمانی آغاز می شود. پس از آن جراحی و پرتودرمانی نیز استفاده می شود. اگر تست سلول های سرطانی انجام شوند ممکن است از روش های درمانی اضافی مانند هورمون درمانی نیز استفاده شود.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی پزشک با استفاده از مواد شیمیایی، سلول های سرطان را از بین می برد. داروهای شیمی درمانی از طریق ورید (به صورت داخل وریدی)، به شکل قرص و یا هر دو، وارد بدن می شوند.

شیمی درمانی برای درمان سرطان التهابی سینه، معمولا  قبل از عمل جراحی استفاده می شود. هدف از بهره مندی از شیمی درمانی قبل از جراحی، کوچک کردن سرطان می باشد. به این ترتیب هر چقدر تجمع سلول های سرطان کوچکتر باشد، شانس موفقیت آمیز بودن عمل برای برداشتن آن ها نیز بیشتر می شود. شیمی درمانی گاهی نیز بعد از عمل جراحی استفاده می شود.

عمل جراحی

پس از شیمی درمانی، زنان مبتلا به سرطان التهابی پستان، برای برداشتن پستان مبتلا (ماستکتومی) باید از عمل جراحی استفاده کنند. بسیاری از زنان مبتلا به سرطان التهابی سینه، باید ماستکتومی رادیکال اصلاح شده، که شامل برداشتن کل پستان و چند غدد لنفاوی مجاور است را انجام دهند. در این شرایط قبل از عمل، غدد لنفاوی، در تست ها مختلف، نشانه سرطان را داشته اند.

پرتو درمانی

رادیوتراپی یا همان پرتودرمانی روشی است که در آن از پرتوهای با انرژی پرقدرت، مانند اشعه ایکس، برای کشتن سلول های سرطان استفاده می شود. در طول پرتودرمانی، در حالی که بیمار به پشت دراز کشیده است، یک ماشین بزرگ در اطراف بدن او حرکت می کند. این ماشین پرتوهای انرژی را به سمت سرطان هدایت می کند.

پرتو درمانی می تواند پس از شیمی درمانی و جراحی، برای کشتن سلول های سرطانی که ممکن است در اطراف پستان و زیر بازوی شما باقی مانده باشند، استفاده می شود.

هورمون درمانی

اگر سرطان التهابی پستان حساس به هورمون باشد پزشک می تواند برای درمان از هورمون درمانی نیز استفاده کند.

هورمون درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

داروهایی که از اتصال هورمون به سلول های سرطانی جلوگیری می کنند: تاموکسیفن یکی از داروهای انتخابی گیرنده استروژن (SERM) است. داروهای انتخابی گیرنده استروژن با مسدود کردن اتصال این هورمون به گیرنده های استروژن در سلول های سرطانی، موجب کاهش رشد تومور و کشتن سلول های تومور می شوند. تاموکسیفن می تواند در زنان قبل و پس از یائسگی استفاده شود.

داروهایی که بدن را از تولید استروژن پس از یائسگی باز می دارند: این داروها مهارکننده های آروماتاز ​​نیز نامیده می شوند. این داروها، عمل آنزیمی که آندروژن را در بدن به استروژن تبدیل می کند را مسدود می کنند. این داروها تنها در زنان یائسه موثر است. مهارکننده های آروماتاز ​​عبارتند از:

  • آناستروزول
  • لتروزول
  • اکسمستان

درمان هدفمند

درمانهای هدفمند با تمرکز بر آسیب پذیری سلول های سرطانی خاص به درمان می پردازد.

برای سلول های سرطان پستان التهابی که با یک جهش ژنتیکی خاص ایجاد شده اند، داروهای تراستوزوماب (هرسپتین) و پرتوزوماب ممکن است گزینه های درمانی خوبی باشند. این داروها یک پروتئین به نام HER2 که کمک می کند تا برخی از سلول های سرطان التهابی پستان رشد کرده و زنده بمانند را هدف قرار می دهند. اگر سلول های سرطان التهابی بیش از حد HER2 تولید کنند، تراستوزوماب و پرتوزوماب ممکن است پروتئینی که کمک می کند سلول های سرطانی بمیرند را تقویت کنند.

تراستوزوماب و پرتوزوماب را می توان با شیمی درمانی ترکیب کرد.