سرطان لنفوسیتی مزمن در سگ ها ؛ علائم علل، تشخیص و درمان

لوسمی لنفوسیتی مزمن یک نوع نادر از سرطان است که شامل لنفوسیت های غیر طبیعی و بدخیم در خون می شود. لنفوسیت ها جزء جدایی ناپذیر در سیستم ایمنی بدن هستند که می توانند در صورت آسیب دیدگی بر روی بسیاری از سیستم های بدن تاثیر بگذارند. در پی مجموعه مطالب ارائه شده در مورد نگهداری از حیوانات خانگی در این پست مجله پیام سلامت به معرفی علل، علائم و درمان سرطان لنفوسیتی مزمن در سگ ها می پردازیم.

این نوع لوسمی در سگ ها نادر است. اما سگ ها نر را بیش از ماده ها مبتلا می کند.

علائم سرطان لنفوسیتی مزمن در سگ ها

علائم لوسمی لنفوسیتی مزمن معمولا غیر اختصاصی هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • افزایش تشنگی (پولدیپسیا) و مصرف آب زیاد توسط حیوان
  • افزایش ادرار (polyuria)
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • تب
  • لنگش
  • کبودی

علل سرطان لنفوسیتی مزمن در سگ ها

موارد زیر مشکوک به ایجاد این بیماری هستند اما هنوز ثابت نشده است که این عوامل می توانند جزء عوامل خطر برای ابتلای سگ ها به سرطان باشند:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه یونیزاسیون
  • ویروس های عامل سرطان
  • عوامل شیمیایی

تشخیص

شما باید تاریخچه کامل وضعیت سلامت سگ را از جمله شروع و ماهیت علائم، به دامپزشک خود بدهید. سپس او معاینه فیزیکی کامل، و همچنین آزمایش شیمی خون، ادرار و شمارش کامل خون (CBC) را انجام خواهد داد. آزمایش خون ممکن است نشان دهنده کم خونی، تعداد غیرعادی پلاکت ها (سلول های دخیل در لخته شدن خون) و افزایش غیر طبیعی تعداد لنفوسیت ها را زیر میکروسکوپ نشان دهد. گاهی نیز از حیوان  بیوپسی مغز استخوان انجام خواهد شد تا تصویری دقیق تری از ناهنجاری های تولید لنفوسیت ها به وجود آید.

درمان سرطان لنفوسیتی مزمن در سگ ها

اگر سگ نشانه ای در بدن نداشته باشد، دامپزشک ممکن است، درمان ضد سرطان را انجام دهد. در غیر این صورت، شیمی درمانی هنوز محبوب ترین شکل درمان است. یک انکولوژیست دامپزشکی قادر خواهد بود طرح درمان را بر اساس نژاد سگ و مرحله بیماری برنامه ریزی کند. برای جلوگیری از عوارض ممکن است در بعضی از بیماران نیاز به برداشتن طحال باشد.

زندگی و مدیریت بیماری

نظارت و بررسی منظم برای ارزیابی پاسخ بدن حیوان به درمان و پیشرفت بیماری ضروری است. علاوه بر این، اگر سگ تحت شیمی درمانی قرار بگیرد، آزمایش خون، آزمایش قلب و سیستم ایمنی بدن نیز باید به طور منظم انجام شود. این به این دلیل است که سگ ها هنگام مصرف داروهای شیمی درمانی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. در صورت وجود عوارض جدی، دامپزشک دوز دارو را کاهش داده یا درمان را متوقف می کند.

در صورت نیاز به مدیریت داروها، ممکن است پزشک دوز و تعداد دفعات مصرف دارو را در اختیار شما قرار دهد. اما در این صورت هم قبل از مشاوره با دامپزشک دوز دارو را افزایش یا کاهش ندهید. داروهای شیمی درمانی  تقریبا سمی هستند و باید تحت دستورالعمل های دقیق تجویز شده استفاده شوند.