سطح تستوسترون بدن

تستوسترون اصلی ترین هورمون جنسی در بدن مردان است. این هورمون در رشد بدن و شکل گیری صفات مردانه نقش اساسی دارد و کاهش سطح آن می تواند بر روی عملکرد جنسی، خلق و خو، سطح انرژی، رشد مو، سلامت استخوان ها و ده ها مورد دیگر تأثیر بگذارد. سطح تستوسترون بدن به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. مطالعات نشان داده اند که کمبود این هورمون بسیار شایع است. این کمبود در شرایطی ایجاد می شود که بدن تستوسترون کافی تولید نمی کند. طبق نتایج تحقیقات مختلف، ۳۹ درصد از مردان بالای ۴۵ سال در ایالات متحده تحت تاثیر این کمبود هستند.

اگرچه جایگزینی هورمون به کمک روشی به نام هورمون درمانی (HRT) رایج ترین شیوه برای درمان کاهش سطح تستوسترون در بدن است؛ اما بسیاری از مردان مبتلا برای حل این مشکل خود به دنبال مکمل های طبیعی یا غذاهایی هستند. این مکمل ها می توانند سطح تستوسترون را افزایش دهند.

اخیراً تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از مردان مبتلا، مصرف فندق برزیلی را برای جبران کمبود سطح تستوسترون در بدن ترجیح می دهند. همانطور که در خلاصه این تحقیقات نیز ذکر شده است، مصرف این فندق به افزایش سطح تستوسترون بدن و افزایش قدرت باروری در مردان کمک می کند.

در این مقاله مجله پیام سلامت به بررسی تأثیر فندق برزیلی بر روی سطح تستوسترون بدن می پردازیم.

ارتباط مصرف فندق برزیلی و سطح تستوسترون بدن

نظر علم پزشکی در مورد این ارتباط

گفته می شود فندق برزیلی به دلیل دارا بودن سلنیوم زیاد، باعث افزایش سطح تستوسترون بدن می شود. هر وعده ۱ اونسی (۲۸ گرم) از این فندق می تواند ۹۸۸٪ از نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را تامین کند. مطالعات متعددی نشان داده اند که مصرف مکمل سلنیوم ممکن است سطح تستوسترون را بهبود بخشد یا با افزایش کیفیت مایع منی به باروری مردان کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه آزمایشگاهی که بر روی سلول های بدن گوسفندان انجام شد نشان داد که مصرف مکمل حاوی ژن های فعال شده سلنیوم باعث افزایش تولید تستوسترون می شود.

به طور مشابه یک مطالعه ۲۶ هفته ای دیگر که بر روی ۴۶۸ مرد مبتلا به ناباروری انجام شد خاطر نشان کرد که مصرف ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم به همراه ۶۰۰ میلی گرم N-استیل سیستئین به صورت روزانه باعث افزایش تولید تستوسترون، تعداد اسپرم و کیفیت اسپرم در مقایسه با دارونما می شود.

دیگر تحقیقات انجام شده در این زمینه

یک مطالعه دیگر که بر روی ۶۹۰ مرد مبتلا به ناباروری انجام شد نیز نشان داد که مصرف ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم به همراه ۴۰۰ واحد ویتامین E به مدت ۱۰۰ روز باعث افزایش تحرک و ظاهر اسپرم در ۵۳٪ از شرکت کنندگان می شود. به علاوه ۱۱٪ از مردانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند توانستند شریک زندگی خود را باردار کنند.

با این حال در برخی از مطالعات نیز مشخص شده است که مصرف زیاد سلنیوم از طریق غذا یا مکمل یا تاثیری روی سطح تستوسترون نداشته یا بر روی تحرک اسپرم تاثیر منفی دارد.

همچنین شایان ذکر است که در بیشتر این مطالعات به جای مصرف مواد غذایی پر از سلنیوم مانند فندق برزیلی از مکمل های سلنیوم استفاده شده است. به همین دلیل نیز برای اثبات این موضوع که مصرف این دانه خوراکی باعث افزایش سطح تستوسترون بدن می شود؛ باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

دیگر خواص فندق برزیلی

فندق برزیلی به غیر از افزایش سطح تستوسترون بدن و کمک به درمان ناباروری در مردان، خواص چشمگیر دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست. فندق برزیلی دارای آنتی اکسیدان هایی مانند سلنیوم، ویتامین E و فنل هایی مانند اسید الاجیک است. سلنیوم می تواند سطح گلوتاتیون پراکسیداز را در بدن افزایش دهد. این ماده آنزیمی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند.
  • به پشتیبانی از عملکرد تیروئید کمک می کند. فندق برزیلی از نظر سلنیوم غنی است. به همین دلیل از تولید هورمون های تیروئید در بدن حمایت می کند. این ماده مغذی همچنین برای تولید پروتئین هایی که از غده تیروئید در برابر آسیب محافظت می کنند؛ ضروری است.
  • برای قلب عالی است. این نوع فندق از نظر چربی های سالم، مانند چربی های اشباع نشده، بسیار غنی است و به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) و افزایش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) کمک می کند.
  • ممکن است عملکرد مغز را بهبود دهد. برخی از آنتی اکسیدان هایی که در این فندق یافت می شوند، مانند اسید الاجیک و سلنیوم، اثرات محافظت کننده بر روی مغز دارند. ضمن این که اسید الاجیک ممکن است خلق و خو را نیز بهبود دهد.
  • ممکن است قند خون را کاهش دهد. برخی از مطالعات حاکی از آن هستند که رژیم های غذایی غنی از فندق برزیلی یا غنی از سلنیوم ممکن است قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود بخشند.
  • ممکن است التهاب را کاهش دهد. رژیم های غذایی غنی از فندق برزیلی و سلنیوم، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی که دارند؛ با کاهش نشانگرهای التهابی در بدن مرتبطند.

درست است که این یافته ها امیدوار کننده هستند؛ اما برای تایید کاملشان به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

سطح تستوسترون بدن
سطح تستوسترون بدن

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد فندق برزیلی

اگرچه فندق برزیلی دارای خواص زیادی برای بدن است، اما خوردن زیاد آن می تواند مضر باشد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیش از ۵،۰۰۰ میکروگرم سلنیوم در روز یا تقریبا ۵۰ عدد فندق برزیلی می تواند باعث مسمومیت با سلنیوم شود.

علائم این مسمومیت عبارتند از:

  • مشکلات گوارشی
  • ریزش مو
  • شکنندگی ناخن ها
  • خستگی
  • ضایعات پوستی یا بثورات پوستی
  • درد عضلات و مفاصل

در موارد شدید نیز مسمومیت با سلنیوم ممکن است باعث نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، سندرم تنفسی حاد و حتی مرگ شود. با این حال رسیدن به این حد از مسمومیت از طریق رژیم غذایی بسیار بعید است.

مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف بیش از حد سلنیوم، به ویژه از طریق مکمل باعث می شود کنترل قند خون از دستتان خارج شده و خطر ابتلا به دیابت و سرطان پروستات شما را تهدید کند.

حد بالایی که بدن می تواند آن را تحمل کند؛ ۴۰۰ میکروگرم در روز است. این مقدار سلنیوم در ۴ دانه فندق برزیلی وجود دارد. بنابراین می توانید با خیال راحت و بدون ترس از مسمومیت هر روز ۴ دانه از این فندق استفاده کنید.

راه های طبیعی برای افزایش سطح تستوسترون بدن

اگرچه فندق برزیلی ممکن است به افزایش سطح تستوسترون در بدن کمک کند؛ اما تحقیقات بیشتری لازم است تا این ادعا ثابت شود. خوشبختانه استراتژی های دیگر نیز برای افزایش سطح تستوسترون در بدن وجود دارد که همگی توسط تحقیقات علمی اثبات شده اند. برخی از این استراتژی ها عبارتند از:

  • ورزش کردن. ورزش به ویژه وزنه برداری و تمرین با فواصل پر فشار (HIIT) موجب افزایش سطح تستوسترون در بدن مردان میانسال و پیر می شود.
  • خواب کافی. کمبود خواب با پایین آمدن سطح تستوسترون در بدن مردان جوان و مسن ارتباط دارد. ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه باید هدف هر روزه شما باشد.
  • کاهش استرس. استرس طولانی مدت ممکن است سطح کورتیزول را در بدن افزایش دهد. همانطور که می دانید ترشح این هورمون در بدن با پایین آمدن تستوسترون ارتباط دارد. ورزش منظم، خوابیدن، خندیدن و رعایت یک رژیم غذایی سالم همگی می توانند به کاهش استرس کمک کنند.
  • کاهش چربی اضافه بدن. تحقیقات نشان داده اند که چاقی با پایین آمدن سطح تستوسترون بدن مرتبط است. بنابراین کاهش وزن می تواند به مبارزه با این پدیده کمک کند.
  • رعایت رژیم غذایی متنوع و سالم. رعایت یک رژیم غذایی متعادل که شامل پروتئین، چربی، میوه و سبزیجات سالم است و اجتناب از مصرف غذاهای تصفیه شده ممکن است به افزایش سطح تستوسترون کمک کند.

در بعضی موارد کمبود تستوسترون در بدن با برخی از بیماری ها ارتباط دارد. بنابراین اگر فکر می کنید تستوسترون بدنتان پایین است؛ حتما با متخصص داخلی مشورت کنید. علائم شایعی که با کمبود تستوسترون در بدن اتفاق می افتند عبارتند از:

  • خستگی
  • کم تحرکی جنسی
  • اختلال نعوظ
  • افسردگی
  • ریزش مو
  • کاهش حجم عضلات

نکته آخر

تحقیقات فعلی در مورد ارتباط بین مصرف فندق برزیلی و سطح تستوسترون بدن و قدرت باروری در مردان نتایج متناقضی را نشان داده اند. در حالی که برخی از مطالعات می گویند که مصرف زیاد سلنیوم به افزایش سطح تستوسترون و بهبود تحرک و کیفیت اسپرم کمک می کند؛ برخی از آنها هنوز نتوانسته اند این رابطه را اثبات کنند.

بنابراین اثبات این فرضیه نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه دارد. به خصوص در مورد ارتباط بین مصرف مواد غذایی سرشار از سلنیوم مانند فندق برزیلی و تستوسترون.

اگر تصور می کنید سطح تستوسترون بدنتان پایین است، بهتر است قبل از امتحان درمان های طبیعی ذکر شده در این مطلب با یک متخصص صحبت کنید. زیرا گاهی کاهش سطح تستوسترون در بدن می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد.

منابع:

  1. ?Revisiting the role of testosterone: Are we missing something
  2. The many faces of testosterone
  3. Diagnosing and managing low serum testosterone
  4. Improvement of Sperm Motility Within One Month Under Selenium and Vitamin E Supplementation in Four Infertile Dogs with Low Selenium Status
  5. Effects of selenium on the proliferation, apoptosis and testosterone production of sheep Leydig cells in vitro
  6. Efficacy of selenium and/or N-acetyl-cysteine for improving semen parameters in infertile men: a double-blind, placebo controlled, randomized study
  7. Effects of dietary selenium on sperm motility in healthy men
  8. Selenium supplementation does not affect testicular selenium status or semen quality in North American men
  9. Brazil nuts: Nutritional composition, health benefits and safety aspects
  10. Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment
  11. The Effects of Ellagic Acid upon Brain Cells: A Mechanistic View and Future Directions
  12. Brazil nut (Bertholletia excelsa, H.B.K.) improves oxidative stress and inflammation biomarkers in hemodialysis patients
  13. A review of dietary selenium intake and selenium status in Europe and the Middle East
  14. Selenium and human health
  15. Physically active men show better semen parameters and hormone values than sedentary men
  16. Effect of 1 week of sleep restriction on testosterone levels in young healthy men
  17. Acute suppression of circulating testosterone levels by cortisol in men
  18. Lowered testosterone in male obesity: mechanisms, morbidity and management
  19. Testosterone-Associated Dietary Pattern Predicts Low Testosterone Levels and Hypogonadism