۹ دلیل برای بهینه کردن سطح ویتامین D در بدن

ویتامین D در بدن بیش از یک ویتامین کاربرد دارد. این ماده به معنای واقعی کلمه به عنوان یک هورمون استروئیدی در بدن عمل می کند. اگر در طول سال کمتر از حد معمول پوست را در معرض نور خورشید قرار می دهید یا از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنید، باید برای بهینه کردن سطح ویتامین D در بدن از مکمل استفاده کنید.

کمبود این ویتامین در کشورهای غربی شایع است و ممکن است پیامدهای فاجعه آمیزی در بلند مدت داشته باشد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ۹ دلیل برای بررسی سطح ویتامین D ارائه کرده و به شما خواهیم گفت که چه زمانی باید مکمل استفاده کنید.

۹ دلیل علمی برای بهینه کردن سطح ویتامین D

دریافت این ماده از طریق رژیم غذایی دشوار است

هنگامی که اشعه هایی نور خورشید به پوست ما برخورد می کنند، ویتامین D3 از کلسترول تولید می شود. از لحاظ تاریخی ویتامین D3 منبع اصلی ویتامین D برای انسان ها است.

امروزه، چون مردم از کرم های ضد آفتاب بیشتری استفاده می کنند و از برخورد نور خورشید با پوست جلوگیری می کنند یا در مکان هایی زندگی می کنند که به معنای واقعی کلمه خورشید کافی در آن جا وجود ندارد، کمبود این ویتامین بسیار معمول است.

دو نوع اصلی از ویتامین D در رژیم غذایی عبارتند از:

  • ویتامین D3: کوله کلسیفرول – فرم حیوانی
  • ویتامین D2: ارگکلکیفرل – فرم گیاهی

فرم حیوانی (D3) بسیار موثرتر از D2 می تواند سطح ویتامین D بدن را بالا ببرد. متاسفانه، تنها یک منبع برای تامین D3 بدن در رژیم غذایی وجود دارد. مصرف دو بار در روز و هر روز یک قاشق غذاخوری روغن کبد ماهی حدود ۱۳۵۰ IU ویتامین دی وارد بدن می کند.

دیگر منابع نیمه مناسب برای تامین این ویتامین عبارتند از:

  • ماهی های چرب
  • غذاهای حاوی ویتامین D (مانند شیر غنی شده)

یادتان نرود که بهترین منبع تامین این ویتامین برای بدن، منابع طبیعی هستند.

می تواند خطر مرگ را کاهش دهد

دو متاآنالیز جداگانه ای از کارآزمایی های کنترل شده تصادفی نشان داد که مکمل ویتامین D می تواند مرگ و میر کلی را در حدود ۶ الی ۷ درصد کاهش دهد.

این نکته اساسا بدان معنی است که اگر ویتامین D را از نور خورشید یا رژیم غذایی به اندازه کافی دریافت می کنید، احتمالا شانس مرگ و میرتان کمتر است.

ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

انواع مختلفی از سرطان وجود دارد که با رشد غیر قابل کنترل سلول های بدن ایجاد می شوند.

ویتامین D یک هورمون استروئیدی است که می تواند به عنوان یک عامل رونویسی عمل کرده، به سلول های هسته ای منتقل شود تا ژن ها را روشن یا خاموش کند. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد کمبود این ویتامین با افزایش خطر ابتلا به سرطان های مختلف ارتباط دارد.

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی ۴ ساله که بر روی ۱۱۷۹ خانم سالم پس از یائسگی انجام شد مشخص گردید که مصرف ۱۱۰۰ واحد ویتامین D3 (همراه با کلسیم) خطر ابتلا به سرطان های ایجاد شده به دلایل مختلف را ۶۰٪ کاهش می دهد.

این یافته ها بسیار مهم هستند زیرا سرطان یکی از شایعترین علل مرگ و میر در سراسر جهان است. البته محققان معتقدند که برای تایید این ادعا به آزمایش های بالینی بیشتری نیاز داریم.

با این حال، مطالعات متعددی نیز وجود دارد که نشان دهنده رابطه معکوس بین ویتامین D و سرطان هستند.

از بیماری های قلبی پیشگیری می کند

بیماری های قلبی اولین علت مرگ و میر در سراسر جهان هستند و شایعترین علت مرگ زودرس می باشند.

چندین مطالعه مشاهداتی نشان داده اند که کاهش سطح ویتامین D می تواند منجر به افزایش عوامل خطر ابتلا به حملات قلبی شود، اما آزمایش های کنترل شده تا کنون این رابطه را نشان نداده اند.

ممکن است به جلوگیری و درمان مولتیپل اسکلروز کمک کند

مولتیپل اسکلروز (MS) یک بیماری خود ایمنی است که بر مغز، نخاع و اعصاب بینایی در چشم تاثیر می گذارد.

برخی مطالعات نشان داده اند که سطح کافی ویتامین D در بدن ممکن است خطر ابتلا به MS را کاهش دهد. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد این ویتامین ممکن است باعث کند شدن پیشرفت بیماری شود.

با این حال، برای تأیید این فرضیه، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۹ دلیل برای بهینه کردن سطح ویتامین D در بدن
۹ دلیل برای بهینه کردن سطح ویتامین D در بدن

خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در کودکان را کاهش می دهد

دیابت نوع I یک اختلال خودایمنی ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن است که به سلول های بتا تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می کند. این بیماری معمولا در سن نوجوانی تشخیص داده می شود.

مطالعه ای بر روی ۱۰،۹۲۱ نوزاد که از روز تولد بررسی می شدند، نشان می دهد که افرادی که با مقدار ۲۰۰۰ واحد IU در روز ویتامین D تغذیه می شدند نسبت به دیگران ۷۸ درصد کمتر با خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ مواجه بودند.

یک تجزیه و تحلیل که بر روی مطالعات تجربی انجام شد این نتیجه را تایید کرده است. این تجریه و تحلیل نشان دهنده کاهش خطر ۳۹ درصدی ابتلا به دیابت نوع ۱ بود. محققان معقدند که این رابطه با دوز مصرف ویتامین D ارتباط دارد.

علاوه بر این، تعداد زیادی از اطلاعات نشان می دهند که مصرف مکمل ویتامین D به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع II در بزرگسالان می انجامد.

خطر زمین خوردن افراد سالمند را کاهش می دهد

افراد مسنی که در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند، قعطا زمان کافی را در معرض نور خورشید نمی گذرانند. جالب است بدانید که در آزمایش های کنترل شده تصادفی سالمندانی که از مکمل ویتامین D استفاده می کنند با کاهش خطر زمین خوردن و شکستگی استخوان مواجه می شوند.

در این تحقیقات مشخص شد که مصرف دوز ۸۰۰ تا ۴۰۰ IU اثری ندارد.

ممکن است از بدن در برابر آنفولانزای و حملات آسم محافظت کند

یک مطالعه تصادفی کنترل شده نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D باعث کاهش ۴۲ درصدی خطر ابتلا به آنفلوانزای A می شود. علاوه بر این، این کار میزان حملات آسم را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

به نظر می رسد کاهش سطح ویتامین D در بدن با افزایش عفونت های تنفسی ارتباط دارد. این ارتباط نشان می دهد که سطح ویتامین D نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

میزان مصرف توصیه شده (RDA) از این ماده خیلی کم است

بسیاری از کارشناسان معتقدند که RDA تعیین شده برای ویتامین D بسیار کم است، مخصوصا برای افرادی که در معرض آفتاب قرار نمی گیرند. به طور عمده قبل از این، اعتقاد متخصصان این بود که کمبود این ویتامین باعث نرمی استخوان در کودکان می شود. اما امروزه مشخص شده است  که سطح ویتامین D در ایجاد برخی از بیماری ها دخیل است. جالب است بدانید که بعضی از این بیماری ها سالانه میلیون ها نفر را می کشند.

بنابراین به طور کلی می توان گفت که بهینه سازی سطح ویتامین D می تواند به شما کمک کند که زندگی طولانی تری داشته باشید.

توجه داشته باشید که تمام تحقیقاتی که در این مطلب ارائه شده است تاثیر دوزهای کم ویتامین D را سنجیده اند. بنابراین دوزهای زیاد این ویتامین ممکن است تاثیرات قوی تری بر روی بدن داشته باشند.

سطح ویتامین D بدن خود را بررسی کنید!

اگر زیاد در معرض نور خورشید نیستید و فکر می کنید کمبود ویتامین دی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات لازم برایتان تجویز شود. در این آزمایش سطح ۲۵ هیدروکسی ویتامین D (شکل ذخیره سازی ویتامین) در بدن اندازه گیری می شود.

بر طبق گزارشات سطح متعادل ویتامین D در خون که برای پیشگیری از بیماری های مختلف مناسب است ۵۰ تا ۸۰ نانوگرم در میلی لیتر (۱۲۵ تا ۲۰۰ نانو مول / لیتر) است.

اگر کمبود این ویتامین را دارید و افزایش نور خورشید گزینه مناسبی برای درمانتان نیست، باید شروع به مصرف مکمل ویتامین D3 کنید. یک نام تجاری معتبر را انتخاب کنید که حاوی کپسول های پر شده با روغن هستند. زیرا این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است.

دوز مورد نیاز بدن هر فرد به عوامل مختلفی بستگی دارد. خطر مسمومیت با مصرف این مکمل بسیار کم است. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید مقدار زیادی از این ویتامین را به مدت طولانی استفاده کنید.

اگر می خواهید کمبود این ویتامین را از طریق تماس با نور خورشید جبران کنید مراقبت آفتاب سوختگی باشید. در طول فصول گرم کافی است روزی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بدون استفاده از کرم ضد آفتاب پوست کف دست خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. برای فصول زمستان نیز می توانید روزانه یک قاشق غذا خوری روغن کبد ماهی مصرف کنید. این مقدار معادل ۱۳۰۰ IU ویتامین D3 در روز است.

البته همان طور که گفته شد نیاز بدن هر کسی به این ویتامین متفاوت است. بنابراین بهتر است قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید.