هر مرحله ای از زندگی شما دارای چالش های مختلفی است که بر رو روی سلامت روان تاثیر می گذارند. حوادثی که قبل از ۲۰ سالگی ما را نگران می کنند، احتمالا همان حوادثی نیستند که شما را در ۵۰ سالگی دچار استرس می کنند. خوردن غذاهای سالم، فعالیت جسمی، خواب کافی و داشتن روابط سالم کمک خواهد کرد که از سلامت روانی خود در طول زندگی مراقبت کنید. در هر  صورت اگر در مورد سلامت ذهن و روان خود نگران هستید، با یک مشاور صحبت کنید.

مراقبت از سلامت ذهن و روان در سنین مختلف

سلامت ذهن و روان در نوجوانان و افراد زیر ۳۰ سال

محققان بر این باورند که بسیاری از بیماری های روحی در اوایل زندگی و معمولا در ۲۵ سالگی شروع می شوند. بنابراین بیماری های روانی در جوانان رایج است، اما برخی از این بیماری ها جدی تر و یا طولانی تر از برخی دیگر هستند. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که از هر ۴ زن جوان ۱۸ تا ۲۵ ساله ۱ نفر ادعا می کند که دچار مشکلات روانی در یک سال اخیر شده است. از طرفی از هر ۱۲ زن جوان ۱ نفر دارای یک بیماری روانی جدی است که بر فعالیت های روزانه او مانند کار کردن یا رفتن به مدرسه تأثیر می گذارد.

در اوایل دهۀ ۲۰ ممکن است با شرایط استرس زا مانند موارد زیر مواجه شوید:

  • پیدا کردن شغل
  • اتمام دانشگاه
  • ترک والدین و نیاز به استقلال مالی

این عوامل می تواند برای هر کسی استرس زا باشد. اما اگر بیماری روانی داشته باشید می توانید تغییرات شدیدی در زندگی ایجاد کند.

روش های کنترل

آنچه می توانید برای بهبود سلامت روانی خود تا قبل از ۳۰ سالگی انجام دهید به شرح زیر است:

  • درک علائم و مراقبت بیشتر از خود.
  • کمک گرفتن از دیگران. اگر احساس نا امیدی می کنید یا افکار و اعمالتان از کنترل خارج شده است، بهتر است از کسی کمک بگیرید. ممکن است بیماری داشته باشید که نیاز به دارو یا مشاوره درمانی داشته باشد.
  • مشاوره. با متخصص اعصاب و روان یا مشاوره صحبت کنید. هر چه زودتر بیماری شما تشخیص داده شود، درمان موفق تر می باشد.
  • عادات سالم. برای حمایت از سلامت روانی خود، مهارت ها و عادات سالم را فرا بگیرید.

سلامت ذهن و روان در افراد ۳۰ الی ۴۰ ساله

در ۳۰ تا ۴۰ سالگی؛ ممکن است شغل حرفه ای، خانواده یا مسئولیت های مختلفی داشته باشید. این تغییرات می توانند خسته کننده و استرس زا باشند و سلامت روانی شما را به خطر بیاندازند. چرخه قاعدگی یا حاملگی در زنان نیز می تواند بر روی سلامت ذهنی شما تأثیر بگذارد، از تغییرات خلقی در طول دوره قاعدگی گرفته تا مشکلات حاملگی، همگی بر روی ذهن وران شما اثر گذارند.

پیش از یائسگی که دوره قبل از وقوع یائسگی کامل است، اغلب در اواخر دهه ۴۰ شروع می شود. پیش یائسگی می تواند باعث افزایش یا کاهش ناگهانی هورمون ها شده و سلامت جسمی و روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

روش های کنترل

آنچه شما می توانید برای سلامت ذهن و روان در این سنین انجام دهید به شرح زیر است:

  • سلامت خود فراموش نکنید. پزشکان گزارش داده اند که اکثر افراد ۴۰ ساله ای که چکاپ سالانه انجام می دهند، در خلال معاینات از مشکلات روانی خود نیز صحبت می کنند.
  • به مشاوره مراجعه کنید. اگر قبلا سابقه ابتلا به بیماری روانی را داشته اید، توصیه های پزشک خود را در مورد مصرف دارو و اقداماتی که می توانید در خانه برای ایجاد احساس بهتر انجام دهید، دنبال کنید.
  • از عادت های سالم پیروی کنید. خوردن غذاهای سالم، ورزش کردن، داشتن خواب کافی و ارتباط با دیگران، می تواند بسیاری از تنش های ۳۰ تا ۴۰ سالگی را خنثی کند. داشتن عادات سالم می تواند انرژی شما را برای مقابله با مشکلات ذهنی بیشتر کند.
مراقبت از سلامت ذهن و روان در تمام سنین
مراقبت از سلامت ذهن و روان در تمام سنین

سلامت ذهن و روان در افراد ۵۰ الی ۶۰ ساله

زنان در اوایل ۵۰ سالگی، احتمالا یائسگی را تجربه خواهند کرد. این اتفاق می تواند بر سلامت روانی یا سطح استرس شما تأثیر بگذارد. اگر متاهل هستید، ممکن است متوجه شوید که انتظارات و نقش های شما به مرور زمان تغییر کرده است. با ورود به ۶۰ سالگی ممکن است با بازنشستگی روبرو یا با بیماری مزمن مواجه شوید. ممکن است به یک باره متوجه شوید که فرزندانتان ازدواج کرده اند و شما در خانه تنها شده اید. چنین تغییراتی در زندگی می تواند اثرات احساسی و حتی فیزیکی داشته باشد.

روش های کنترل

آنچه شما می توانید برای سلامت ذهن و روان در این سنین انجام دهید به شرح زیر است:

  • علائم یائسگی را درمان کنید. در صورت تمایل به علائم یائسگی، اگر این علائم شما را ناراحت یا اضطراب را به زندگیتان اضافه می کنند، با پزشک صحبت کنید. تغییر سطح هورمون در دوران یائسگی و پیش از یائسگی نیز می تواند احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهد. حتی بهتر است اطلاعاتتان را در مورد این موضوع که چگونه یائسگی بر سلامت روان شما تاثیر می گذارد؟ بیشتر کنید.
  • سلامت خود را اولویت بندی کنید. سعی کنید از سطح استرس و نیازهای فیزیکی خود آگاهی داشته باشید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. اگر بازنشسته شده اید، ذهن و بدن خود را فعال نگه دارید. بازنشستگی فرصتی است برای صرف وقت جهت انجام کارهایی، مانند یادگیری یک مهارت جدید یا سرگرمی، شرکت در فعالیت های داوطلبانه، یا ملاقات بیشتر با دوستان و خانواده که تا به حال انجام نداده اید. بی ترحکی و عدم فعالیت می تواند احساس تنهایی ایجاد کند.
  • چیزهای جدید را امتحان کنید. اگر به سندرم آشیانه خالی (اصطلاحی است که اغلب برای احساس غم، اندوه و تنهایی در والدینی که فرزندانشان خانه را ترک می کنند استفاده می شود) مبتلا هستید، چیزهای جدید را امتحان کنید. داوطلب انجام کارهای خیرخواهانه شوید، ورزش کنید، یا لیستی از مکان هایی را که می خواهید آنجا را ببینید تهیه کرده و به آن جا بروید.
  • با دیگران در تماس باشید. در صورت بروز مشکل در مقابله با عوارض جسمی یا عاطفی پیری، با دیگران بیشتر در تماس باشید. با دوستان یا عزیزان خود کنار بیایید و یا وقت خود را با مشاوره پر کنید.

سلامت ذهن و روان در افراد بالای ۷۰ سال

۷۰ سالگی و فراتر از آن می تواند زمان لذت بردن از بازنشستگی، شروع سرگرمی های جدید و ملاقات بیشتر دوستان و خانواده باشد. همچنین می تواند زمانی باشد که بسیاری از افراد با مشکلات جدی مانند بیماری قلبی یا سرطان مواجه می شوند. گاهی اوقات نیز با مرگ یکی از عزیزانتان برخورد می کنید.

بزرگسالان و سالمندانی که دارای بیماری های جسمی جدی هستند بیشتر احتمال دارد که افسردگی را تجربه کنند. ار هر ۸ سالمند، یک نفر معتقد است که در سال گذشته یک اختلال روانی داشته است. بزرگسالانی که بیش از ۶۵ سال سن دارند ممکن است بیشتر بخوابند و همین موضوع شرایط آن ها را تشدید کند.

اگر چه این چالش ها می توانند استرس زا و ناراحت کننده باشند، اما ابزارهایی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها از سلامت روانی خود در ۷۰ سالگی و فراتر از آن حمایت کنید.

روش های کنترل

آنچه شما می توانید برای سلامت ذهن و روان در این سنین انجام دهید به شرح زیر است:

روابط خود را بهبود دهید. حفظ روابط قوی با دیگران می تواند تاثیر مشکلات روانی را کاهش دهد. داشتن یک شبکه اجتماعی قوی از خانواده و دوستان نزدیک  می تواند به بهبود سلامت ذهنی و حتی فیزیکی شما کمک کند.

به دیگران کمک کنید. تحقیقات نشان داده اند که داوطلب شدن برای صرف وقت و استعدادهای خود به نفع دیگران می تواند به شما در برقراری ارتباط بیشتر و کاهش سطح استرس کمک کند

غذاهای سالم بخورید. زنان سالخورده به همان اندازه زنان جوان نیاز به مواد مغذی دارند، اما ممکن است کالری کمتری نیاز داشته باشند. تعداد کالری مورد نیاز روزانه به سن، قد، وزن و سطح فعالیت بستگی دارد. در مورد اینکه آیا ممکن است نیاز به مکمل داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید.

فعالیت بدنی داشته باشید. فعالیت فیزیکی می تواند به استخوان ها، قلب و خلق و خوی شما کمک کند. از پزشک خود بپرسید چه فعالیت هایی برای شما مناسب هستند. اکثر بزرگسالان نیاز به حداقل ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی هوازی متوسط ​​یا ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید یا ترکیبی از هر دو در هفته دارند. قبل از شروع برنامه ورزشی جدید با پزشک مشورت کنید. اکثر بزرگسالان برای تقویت استخوان ها و عضلات نیاز به ۲ روز تمرین قدرتی در هفته دارند.

این نکات می توانند به محافظت از سلامت جسمی و سلامت روان شما کمک کنند. در کنار این نکات باید علائم بیماری های روانی را بیاموزید و با پزشک خود درمورد آن ها صحبت کنید.