سندرم مالوری ویس ؛ علل، نشانه ها و روش های تشخیص و درمان

استفراغ شدید و طولانی مدت می تواند در جدار مری پارگی ایجاد کند. مری لوله ای است که گلو را به معده وصل می کند. سندرم مالوری ویس (MWS) بیماری است که با پاره شدن غشای مخاطی، یا پوشش داخلی مری و درست جایی که مری به معده متصل می شود، مشخص می شود. اکثر پارگی ها در طی ۷ تا ۱۰ روز بدون درمان بهبود می یابد. اما پارگی هایی که در سندرم مالوری ویس رخ می دهد می توانند خونریزی قابل توجهی ایجاد کنند. بسته به شدت پارگی، جراحی ممکن است برای ترمیم آسیب لازم باشد.

در ادامه این مقاله مجله پیام سلامت به علل، نشانه ها و روش های تشخیص و درمان سندرم مالوری ویس اشاره می کنیم.

علل ایجاد سندرم مالوری ویس

شایعترین علت MWS استفراغ شدید یا طولانی مدت است. این نوع استفراغ ها معمولا با بیماری معده اتفاق می افتد. اما گاهی به دلیل سوء مصرف الکل یا پرخوری عصبی مزمن نیز رخ می دهد.

شرایط دیگری که می توانند منجر به پاره شدن مری شوند عبارتند از:

  • وارد آمدن آسیب به قفسه سینه یا شکم
  • سکسکه شدید یا طولانی مدت
  • سرفه شدید
  • بلند کردن اجسام سنگین یا زور زدن
  • گاستریت (ورم معده)، که منجر به التهاب پوشش داخلی معده می شود.
  • فتق هیاتال، که هنگامی رخ می دهد که بخشی از شکم از دیافراگم بیرون زده است.
  • تشنج
  • احیاء قلب و عروقی (CPR) نیز می تواند منجر به پارگی مری شود.

MWS در مردان بیشتر از زنان شیوع دارد. این سندرم اغلب در افرادی که زیاد از الکل استفاده می کنند رخ می دهد. با توجه به گزارش National Organization for Rare Disorders، افرادی که بین ۴۰ تا ۶۰ سال سن دارند بیشتر احتمال دارد به این سندرم مبتلا شوند. با این حال، پارگی های مری ایجاد شده در مالوری ویس می تواند در کودکان و نوجوانان نیز رخ دهد.

علائم سندرم مالوری ویس

MWS همیشه علایم ایجاد نمی کند. وقوع این سندرم معمولا به صورت خفیف رخ می دهد. در این حالت پارگی مری فقط مقدار کمی خونریزی ایجاد کرده و بدون درمان به سرعت بهبود می یابند.

با این حال، در اکثر موارد علائم پیشرفت خواهند کرد. علائم نوع شدید این بیماری عبارتند از:

  • درد شکم
  • استفراغ خونی
  • آروغ زدن غیر ارادی
  • مدفوع خونی یا سیاه

خون در استفراغ معمولا سیاه و لخته ای است و ممکن است شبیه قهوه باشد. گاهی اوقات این خون قرمز است که نشان دهنده تازه بودن خونریزی است. خونی که در مدفوع ظاهر می شود نیز معمولا تیره است. البته اگر خونریزی شدید باشد این خون می تواند قرمز نیز باشد. اگر این علائم را دارید، با اورژانس تماس بگیرید. در برخی موارد، خونریزی ناشی از MWS می تواند شدید و تهدید کننده باشد.

مشکلات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است علائم مشابه ای ایجاد کنند. علائم مرتبط با MWS نیز گاهی با اختلالات زیر رخ می دهند:

  • سندرم زولینجر-الیسون، که یک بیماری نادر است که در آن تومورهای کوچک، تولید اسید معده را زیاد می کنند. اسید بیش از حد در معده منجر به زخم های مزمن می شود.
  • گاستریت مزمن فرسایشی که نوعی التهاب معده است که باعث ایجاد ضایعات زخمی می شود.
  • سوراخ شدن مری
  • زخم گوارشی
  • سندرم Boerhaave، که یک نوع پارگی مری است که به علت استفراغ رخ می دهد.

فقط پزشک می تواند تعیین کند که آیا شما MWS دارید یا خیر؟

سندرم مالوری ویس چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ابتدا سوالاتی را در مورد مسائل پزشکی، از جمله مصرف روزانه الکل و بیماری هایی که اخیر داشته اید مطرح می کند. این سوالات علت اصلی علایم را شناسایی می کند.

اگر علائم نشان دهنده خونریزی فعال در مری باشد، پزشک ممکن است ازوفاگوگاسترودئودنوسکوپی (EGD) را تجویز کند. برای جلوگیری از ایجاد ناراحتی در این آزمایش بیمار باید آرام بخش استفاده کند. در این آزمایش پزشک یک لوله کوچک و انعطاف پذیر که دارای دوربین است (آندوسکوپ)، وارد مری می کند. این ابزار می تواند به پزشک شما کمک کند که مری را ببیند و محل پارگی را شناسایی کند.

پزشک احتمالا آزمایش شمارش کامل خون (CBC) را برای تایید تعداد گلبول های قرمز تجویز می کند. اگر خونریزی در مری وجود داشته باشد، تعداد گلبول های قرمز در خون کم می شود. دکتر قادر خواهد بود که بر اساس یافته های این آزمایشات MWS را تعیین کند.

روش های درمان سندرم مالوری ویس

به گفته پزشکان National Organization for Rare Disorders، خونریزی ناشی از پارگی در مری در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد MWS متوقف خواهد شد. بهبودی معمولا در عرض چند روز اتفاق می افتد و نیازی به درمان ندارد. اما اگر خونریزی متوقف نشود، ممکن است به یکی از درمان های زیر نیاز داشته باشید.

درمان آندوسکوپی

اگر خونریزی به خودی خود متوقف نشود ممکن است به درمان آندوسکوپی نیاز داشته باشید. دکتر ضمن انجام EGD می تواند این درمان را نیز انجام دهد. روش های انجام آندوسکوپی عبارتند از:

  • تزریق درمانی یا اسکلروتراپی، که دارو را به پارگی تزریق می کنند تا رگ خونی بسته شده و خونریزی متوقف شود.
  • درمان انعقادی، که برای بستن محل خونریزی از گرما استفاده می کند.

در صورتی که خونریزی گسترده باشد ممکن است بیمار به استفاده از انتقال خون برای جایگزینی خون از دست رفته نیاز داشته باشد.

جراحی و دیگر گزینه ها

بعضی اوقات، درمان آندوسکوپی برای متوقف کردن خونریزی کافی نیست. بنابراین باید روش های دیگری را برای متوقف کردن خونریزی استفاده کرد. عمل جراحی لاپاروسکوپی برای بستن محل پارگی یکی از عمل هایی است که به این منظور انجام می شود. اگر نتوانید عمل جراحی انجام دهید، پزشک ممکن است از آرتریوگرافی برای شناسایی عروق خونریزی استفاده کرده و خونریزی را متوقف کند.

دارو

داروهایی که برای کاهش تولید اسید معده استفاده می شوند مانند فاموتییدین (پپیدید) یا لانسوپرازول (پیشواکتیو) ممکن است برای درمان این سندرم به کار بروند. با این حال، اثربخشی این داروها هنوز تایید نشده است.

جلوگیری از سندرم مالوری ویس

برای جلوگیری از سندرم مالوری ویس، مهم است که از ابتلا به شرایطی که موجب استفراغ شدید می شوند، بپرهیزید. مصرف بیش از حد الکل یکی از علل اصلی ایجاد این سندرم است. اگر MWS دارید، از مصرف الکل زیاد خودداری کنید و با پزشک خود در مورد راه های مدیریت بیماری خود و پیشگیری از وقوع آن در آینده صحبت کنید.