سیب زمینی بنفش یک ماده چند منظوره غنی از آنتی اکسیدان و کربوهیدرات های سالم

اگر عاشق سیب زمینی هستید اما به دلیل شهرت این ماده در افزایش وزن مصرف آن را متوقف کردید، با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید. مطالعات نشان داده اند که این ویژگی سیب زمینی به شدت به نوع و نحوه پخت این ماده مرتبط است. به عنوان مثال اگر شما سیب زمینی معمولی را به صورت سرخ شده استفاده کنید، شانس افزایش وزن خود را ۶ برابر کرده اید. در عوض انتخاب سیب زمینی بنفش آبپز شده می تواند شما را از این خطر دور کند.

سیب زمینی بنفش غذاهایی غنی از آنتی اکسیدان است که هم پوست و هم گوشتش بنفش می باشد. اما این ماده تنها از نظر رنگ جذابیت ندارد. این ماده غذایی یک ماده سالم برای کمک به تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد ورزشی بدون و چندین ویژگی دیگر است.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ضمن آشنا کردن شما با خواص سیب زمینی بنفش در مورد ارزش غذایی این ماده پر خاصیت نیز صحبت خواهیم کرد.

خواص سیب زمینی بنفش

جایگزین مناسب برای رنگ های مصنوعی

سیب زمینی، هویج و سایر سبزیجات ریشه ای برای رنگ آمیزی غذاها و مخصوصا برای صنایع تهیه رنگ های خوراکی طبیعی کاربردهای زیادی دارند. این خبر خوبی است، زیرا این سبزیجات کاملا طبیعی هستند و در مقایسه با مواد شیمیایی متعدد که برای تهیه رنگ های خوراکی استفاده می شوند و سرطان زا می باشند، برای بدن سالم تر می باشند.

American Chemical Society تحقیقاتی را در رابطه با استفاده از این مواد غذایی انجام داده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که سیب زمینی بنفش، پر از آنتوسیانین ها است که مزایای آن را نمی توانید در رنگ های خوراکی مصنوعی پیدا کنید. آنتوسیانین های سیب زمینی بنفش برای رنگ کردن غذاها و نوشیدنی ها عالی هستند و در محصولات غذایی مانند نوشیدنی های میوه ای، ویتامینه ها، بستنی و ماست استفاده می شود. آنچه آنها را منحصر به فرد می کند فراتر از رنگ آنهاست. این مواد گزینه های با ثبات تری هستند. زیرا به راحتی تجزیه نمی شوند و علاوه بر طعم و مزه فوق العاده رنگ پایدار تری دارند.

اگرچه استخراج این رنگ ها کمی دشوار است، اما انتخاب مناسب تری نسبت به نسخه های مصنوعی رنگ ها می باشند.

کمک به کاهش و تنظیم فشار خون

یک مطالعه کوچک که توسط American Chemical Society ارائه شد، دریافت که مصرف سیب زمینی بنفش ممکن است فشار خون را کاهش دهد. این ویژگی می تواند به دلیل تاثیر این ماده بر روی مویرگ ها و رگ های خونی همراه با غلظت بالایی از یک فیتوشیمیایی مانند اسید کلرژنیک باشد که در برخی از مطالعات تاثیرش بر کاهش فشار خون اثبات شده است. این تحقیق نشان می دهد که مصرف سیب زمینی بنفش پخته شده در مایکروویو، فشار خون افراد را بدون هیچ گونه افزایش وزن بین ۳ الی ۴ درصد کاهش می دهد. محققان معتقدند که این ویژگی احتمالا به رفتار آنتی اکسیدانی و تراکم مواد مغذی گیاهی در این ماده مرتبط است.

خواص سیب زمینی بنفش شبیه به خواص مواد غذایی غنی از مواد مغذی مانند بروکلی، اسفناج و کلم بروکسل است. اجازه دهید فراموش نکنیم که پتاسیم موجود در این سیزیجات دارای خواص زیادی برای کنترل فشار خون هستند. گنجاندن این سبزیجات بنفش و سایر غذاهای مشابه باعث می شود که بتوانید پرفشاری خون را تحت کنترل درآورید.

جلوگیری از لخته شدن خون

ترومبوز، نام رسمی برای لخته شدن خون است که یکی از علل مرگ و میر در سراسر جهان می باشد. اما ممکن است با اضافه کردن کمی سیب زمینی بنفش به رژیم غذایی تان بتوانید از این عارضه جلوگیری کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، سیب زمینی بنفش دارای اسید کلروژنیک است. در تحقیقات مختلف اثبات شده است که این اسید برای تخریب لخته های خون و مهار فعالیت آنزیمی پروتئین ها و پپتیدهای پروکوآگولانت مفید است.

تحقیقات منتشر شده در مجله Biochemical and Molecular Toxicology نشان داد که اسید کلروژنیک باعث ایجاد تاخیر در تشکیل لخته خون در موش ها می شود و اثرات ضد ترومبوتیک خود را به اثبات رسانده است. بنابراین این مواد عامل مهمی برای درمان لخته خون و احتمالا پیشگیری از این عارضه است.

غنی شده با آنتی اکسیدان ها و فیتونوتیتین ها

سیب زمینی بنفش یک ماده چند منظوره غنی از آنتی اکسیدان و کربوهیدرات های سالم
سیب زمینی بنفش یک ماده چند منظوره غنی از آنتی اکسیدان و کربوهیدرات های سالم

سیب زمینی بنفش با آنتی اکسیدان هایی که دارد از ایجاد امراض مختلف با کاهش التهاب جلوگیری می کنند. یکی از عناصر موجود در این ماده غذایی قدرتمند، آنتوسیانین است. این ماده همان ماده ای است که به سیب زمینی رنگ بنفش می دهد. اما به نظر پزشکان ایجاد رنگ بنفش در سیب زمینی ویژگی فوق العاده آنتوسیانین ها نیست. این قابلیت های ضد رادیکال های آزاد رنگدانه های آنتوسیانین است که نظر بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است.

رنگدانه های آنتوسیانین به عنوان دارو، بخشی از طب سنتی جهت درمان بیماری های مختلف است. این مواد به عنوان راه حلی برای درمان اختلال عملکرد کبد و فشار خون بالا، و بسیار شبیه به زغال اخته استفاده می شود، آنتوسیانین ها به کاهش خطرات ابتلا به بیماری های چشم و عفونت مرتبط است.

تامین فیبر مورد نیاز بدن

بر طبق گزارش های متعدد، اکثر افراد فیبر کافی دریافت نمی کنند. شاید مصرف روزانه یک سیب زمینی کوچک بنفش بتواند از این کمبود جلوگیری کند. چون سیب زمینی بنفش غذای سالم غنی از فیبر می باشد. چرا فیبر خیلی مهم است؟ یکی از بزرگترین دلایل این که باید روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر استفاده کنیم این است که این ماده حرکات روده را تنظیم می کند، باعث افزایش احساس سیری می شود و از یبوست جلوگیری می کند.

فیبری که به عنوان فیبر محلول در نظر گرفته می شود فیبری است که در آب قابل حل است. اما فیبر نامحلول چنین ویژگی هایی را ندارد. سیب زمینی مانند بسیاری از مواد دیگر مانند سبوس گندم، مغزها، لوبیا سبز و گل کلم حاوی فیبر به شکل نامحلول است. ضمن این که حاوی مقدار مناسبی از فیبر نامحلول نیز می باشد و می تواند نیاز بدن به این ماده را تا حدود زیادی مرتفع کند.

افزایش استقامت ورزشکاران

یکی دیگر از دلایل اینکه فیبر نامحلول برای بدن بسیار مفید است این است که می تواند بر روی زمان آزاد شدن انرژی تاثیر گذاشته و به ورزشکاران استقامتی کمک کند تا سطح انرژی شان به مدت طولانی تری بالا بماند. در حقیقت، این ماده انرژی ثابتی را در طول انجام فعالیت های بدنی استقامتی تامین می کند.

Runner’s World گزارش می دهد که درست است پاستای تهیه شده از آردهای سبوس دار موجب بهبود انرژی می شوند اما مصرف سیب زمینی بنفش موجب می شود سیل عظیمی از کربوهیدرات های پیچیده تر وارد بدن شده و عرضه انرژی پایدار تر شود. این ماده نه تنها پخت و پز آسانی دارد بلکه هضم آن نیز ساده بوده و مشکلاتی نظیر نفخ و ناراحتی گوارشی را برای ورزشکاران ایجاد نمی کند.

همچنین پتاسیم موجود در سیب زمینی بنفش برای همه ورزشکاران مفید است. سیب زمینی بنفش حاوی ۳۴۱ میلی گرم پتاسیم در هر فنجان است که این مقدار حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می کند. بنابراین این ماده یک کربوهیدارت بسیار ارزشمند برای تامین انرژی ورزشکاران بوده و برای جلوگیری از کمبود پتاسیم نیز مفید است.

ارزش غذایی سیب زمینی بنفش

نیم فنجان سیب زمینی بنفش خام شامل ارزش غذایی زیر است:

  • ۵۲ کالری
  • ۱۲ گرم کربوهیدرات
  • ۱٫۴ گرم پروتئین
  • ۰٫۱ گرم چربی
  • ۱٫۳ گرم فیبر
  • ۶٫۵ میلی گرم ویتامین C (حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۳۴۱ میلی گرم پتاسیم (حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۴۵٫۷ میلی گرم فسفر (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلیگرم مس (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلیگرم منگنز (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۱ میلی گرم تیامین (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۰٫۹ میلیگرم نیاسین (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۶٫۵ میلیگرم منیزیم (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)

تاریخچه سیب زمینی بنفش

سیب زمینی، علاوه بر گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان، بخشی از خانواده سولاناسه و یا سبزیجات تاجریزی است. این ماده غذایی طیف رنگی متفاوتی دارد و گاهی نیز به رنگ آبی در می آید. در منابع مختلف آمده است که سیب زمینی بنفش در اوایل سال ۱۸۱۷ برای اولین بار در بازار لس هالز به مردم عرضه شد.

اطلاعات منتشر شده در سال ۱۸۶۳ پنج رنگ ممکن را برای این ماده غذایی ذکر کرد:

  • بنفش
  • سفید
  • زرد
  • صورتی
  • قرمز

این نوع سیب زمینی در امریکای جنوبی، که از پرو تا بولیوی را تشکیل می دهند بیشتر استفاده می شود و محبوب است. اندازه این سیب زمینی به اندازه یک توپ گلف است. اما اگر برداشتش طول بکشد می تواند بزرگتر نیز شود. سیب زمینی بنفش عطر و طعم خاصی دارد و برای تزیین غذا بسیار پر کاربرد است.

در حالی که تمام انواع سیب زمینی، دارای کربوهیدرات زیادی هستند، اما نباید از میزان فیبر مفید، ویتامین ها و مواد معدنی آن ها به سادگی گذشت. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه گوشت این ماده رنگی تر باشد، مواد مغذی در آن بیشتر است.

عوارض ناشی از مصرف سیب زمینی بنفش

تا کنون هیچ خطر شناخته شده ای پس از مصرف سیب زمینی بنفش گزارش نشده است. اما اگر پس از مصرف آن شاهد واکنش منفی بودید، بلافاصله مصرف خود را قطع دهید.