سبزیجاتی، از جمله سیب زمینی، نقش حیاتی در رژیم غذایی ما دارند. زیرا ویتامین های ضروری و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. با این حال، مصرف سیب زمینی خام می تواند موجب ورود بعضی از باکتری ها به بدن یا ایجاد برخی از بیماری های ناشی از غذایی شود. در واقع مصرف سیب زمینی به صورت خام می تواند به سلامت بدن آسیب برساند. درک خطرات ناشی از مصرف سیب زمینی خام به شما کمک می کند تا اهمیت پخت و پز مواد غذایی را به طور کامل درک کنید.

عوارض احتمالی ناشی از مصرف سیب زمینی خام

مسمومیت

به طور کلی مصرف سیب زمینی خام بی ضرر نیست. جوانه ها و ریشه های رشد کرده روی سیب زمینی حاوی آلکالوئیدهای متمرکزی هستند که می توانند باعث ایجاد علائم زیر شوند:

  • بی نظمی در ریتم قلب
  • توهم
  • تشنج
  • اسهال
  • گرفتگی عضلات شکم
  • استفراغ
  • سردرد
  • مشکلات تنفسی
  • مرگ

سیب زمینی خام دارای غلظت پایین تری از این آلکالوئیدها است. بنابراین با مصرف سیب زمینی پخته، خطر ابتلا به مسمومیت کم می شود. اما مصرف سیب زمینی سبز یا ریشه های در آمده روی سیب زمینی این خطر را افزایش می دهد. به طور کلی، هر چه سیب زمینی سبز تر باشد، آلکالوئیدهای انباشته شده در آن بیشتر است. این عامل باعث ایجاد مسمومیت می شود. مصرف سیب زمینی خام به طور منظم خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می دهد. زیرا اثر سمی آلکالوئیدها، پس از مصرف سیب زمینی خام سبز، در سیستم بدن ادامه می یابد.

قرار گرفتن در معرض باکتری

سیب زمینی ممکن است با لیستریا، E. coli یا سالمونلا آلوده باشد. این باکتری ها در خاک یا آبی که سیب زمینی در آن رشد کرده است وجود دارد. پس از برداشت، این ماده غذایی می تواند با توجه به جایی که نگهداری می شود نیز در معرض این باکتری ها قرار بگیرد. دمای بالا مورد نیاز برای پختن سیب زمینی، این باکتری ها را از بین می برد و باعث می شود که سیب زمینی، ماده غذایی امن تری باشد. با مصرف سیب زمینی پخته شما دیگر در معرض خطر ابتلا به عفونت نیستید. مصرف این باکتری ها می تواند موجب ایجاد علائم زیر در بدن شود:

  • گرفتگی عضلات شکم
  • تب
  • اسهال
  • استفراغ

مشکلات گوارشی

هضم سیب زمینی خام برای بدن شما سخت تر است. زیرا هضم آن نیاز به این دارد که ابتدا دیواره سلولی سیب زمینی، برای دسترسی به نشاسته تجزیه شود. این موضوع سبب می شود که سیب زمینی که به صورت خام مصرف شده است، در سیستم گوارش به درستی هضم نشود. به همین دلیل ممکن است هنگام دفع متوجه تکه های سیب زمینی خام در مدفوع خود شوید. هضم نادرست این ماده باعث ایجاد علائم زیر در بدن می شود:

  • تهوع
  • ناراحتی شکم
  • درد
  • نفخ

مشکلات کبدی

مصرف منظم سیب زمینی خام تاثیر شدیدی روی کبد شما دارد. سیب زمینی نشاسته زیادی دارد و دارای مقدار زیادی کربوهیدرات است. جذب کربوهیدارت ها برای بدن شما آسان است و این موضوع باعث می شود که بدن انسولین بیشتری را برای کنترل مصرف این کربوهیدرات ها در اختیار شما قرار دهد. وقتی این اتفاق می افتد، بدن دستورالعملی برای تولید یک لایه اضافی چربی، جهت محافظت از خود دریافت خواهد کرد. این چربی اغلب در اطراف کبد تجمع پیدا می کند و می تواند باعث ایجاد کبد چرب شود. وقتی کبد چرب می شود، ممکن است درد شکم، خستگی و کاهش وزن را تجربه کنید.

نکاتی پیرامون مصرف سیب زمینی

عوارض ناشی از مصرف سیب زمینی خام
عوارض ناشی از مصرف سیب زمینی خام

برای کاهش عوارض آلکالوئیدها بر روی بدن، حتما سیب زمینی را بپزید

اگر قصد مصرف سیب زمینی را دارید، اولین قدم برای کاهش خطر ابتلا به عوارض ناشی از آلکالوئیدها این است که این ماده را به صورت کاملا پخته مصرف کنید. این کار به جلوگیری از مسومیت کمک می کند. همین مسمومیت است که باعث می شود مصرف سیب زمینی خام خطرناک باشد. به منظور کاهش میزان آلکالوئیدها که در سیب زمینی وجود دارند، باید تلاش کنید تا از مصرف این ماده به صورت خام خودداری کنید. پختن سیب زمینی نیاز به حرارت دادن دارد و این گرما کمک می کند که آلکالوئیدها تجزیه شوند. حرارت و سپس فرایند تجزیه، مقدار آلکالوئیدهای موجود در غذا را کاهش می دهد. به همین دلیل است که مصرف سیب زمینی پخته، احتمالا باعث ایجاد مسمومیت نمی شود.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

سیب زمینی بنفش یک ماده چند منظوره غنی از آنتی اکسیدان و کربوهیدرات های سالم

ارزش غذایی و خواص سیب زمینی شیرین برای بدن

[/quote]

به نشانه های وجود آلکالوئیدها در سیب زمینی توجه کنید

هنگام به کارگیری سیب زمینی برای تهیه یک وعده غذایی، باید به دقت آنها را بررسی کنید تا بتوانید متوجه وجود علائم آلکالوئیدها روی آن ها شوید. یادتان نرود که آلکالوئیدها در صورت مصرف ممکن است مسمومیت ایجاد کند. به طور کلی، مناطق سبز سیب زمینی حاوی آلکالوئیدهای بیشتری نسبت به مناطق سفید رنگ هستند. بنابراین هرگز قسمت هایی از سیب زمینی که سبز هستند را استفاده نکنید. این کار به شما کمک می کند که از افزایش میزان آلکالوئیدها در بدن و عوارض جانبی ناشی از آن ها جلوگیری کنید. اگر هنوز در مورد مسمومیت با این ماده نگران هستید، می توانید پوست سیب زمینی را ضخیم گرفته و آن را مصرف کنید. آلکالوئید ها تمایل دارند که در لایه های بیرونی سیب زمینی تجمع پیدا کنند. بنابراین برداشتن این لایه خطر ابتلا به عوارض جانبی ناشی از مصرف سیب زمینی را کاهش می دهد.

هرگز به صورت منظم سیب زمینی خام مصرف نکنید

مصرف گاه به گاه سیب زمینی خام احتمالا برای بدن خطر ندارد. با این حال، نباید به صورت منظم سیب زمینی خام، به خصوص سیب زمینی هایی که سبز هستند را استفاده کنید. زیرا آلکالوئید های موجود در سیب زمینی خام و سبز، می توانند به مرورز زمان در بدن شما جمع شوند و خطر ابتلا به عوارض جانبی بالقوه و مضر را افزایش دهند. اگر شنیده اید که مصرف سیب زمینی با پوست برای بدن مفیدتر است، سعی کنید سیب زمینی را انتخاب کنید که اصلا اثری از جوانه و سبز شدن رنگ، روی آن وجود نداشته باشد. پختن سیب زمینی برای بدن بسیار مفید است. اضافه کردن پوره سیب زمینی به کلم بروکلی یا مصرف آن با سس سالسا سالم نیز می تواند وعده غذایی خوشمزه ای باشد و مواد مغذی بیشتری را وارد بدن کند.

منابع:

Raw Potato