ترکیب سیر و عسل

ترکیب سیر و عسل فواید زیادی برای بدن دارد. شما می توانید با استفاده از این دو ماده به تنهایی یا با هم، از خواص مفید آنها بهره مند شوید. این ترکیب را می توان به عنوان مکمل دارویی استفاده کرد و یا به شکل طبیعی به غذاهای مختلف افزود.

توصیه می کنیم که به خواندن این مقاله مجله پیام سلامت ادامه دهید تا با موارد استفاده، فواید و عوارض جانبی مصرف ترکیب سیر و عسل برای بدن آشنا شوید.

خواص سیر و عسل

در سراسر دنیا از سیر و عسل در طب سنتی استفاده می شود. ماده اصلی که بیشتر خواص سیر به آن مربوط می شود؛ آلیسین است. این ماده حاوی اکسیژن، گوگرد و سایر مواد شیمیایی است که خاصیت ضد باکتری و ضد بیماری به سیر می دهند.

یک منبع پزشکی معتبر خاطر نشان می کند که خرد کردن یا له کردن حبه های سیر تازه باعث آزاد شدن آلیسین می شود. پس بهتر است که سیر را قبل از مصرف خرد کنید. اما این نکته را نیز فراموش نکنید که سطح آلیسین سیر خرد شده به سرعت پایین می آید. برای بهره مندی حداکثری از این ماده باید آن را در اسرع وقت استفاده کنید.

عسل نیز به طور طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و پلی فنول ها است. این مواد شیمیایی به مبارزه با التهاب (قرمزی و تورم) در بدن کمک می کنند. عسل می تواند به تعادل سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های خاص کمک کند. بر اساس اعلام منابع معتبر این ماده دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی نیز می باشد.

فواید مصرف ترکیب سیر و عسل برای بدن

تحقیقات پزشکی مختلفی تا کنون خواص سیر و عسل را به تنهایی و به صورت ترکیبی بررسی کرده اند. برخی از تحقیقات بر اساس ادعاهای مطرح شده معتقدند که این ترکیب یک داروی خانگی است که بشر صدها سال است از آن استفاده می کند.

در طب سنتی اتیوپی، از نوعی عسل محلی برای درمان مشکلات تنفسی، عفونت های پوستی و حتی اسهال استفاده می شود.

سیر نیز به صورت سنتی برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود. همچنین گزارش شده است که این ماده سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث کاهش علائم آسم می شود. متخصصان طب سنتی عرب مصرف سیر را برای کمک به درمان بیماری های زیر توصیه می کنند:

آنتی باکتریال

یک منبع پزشکی معتبر، پس از انجام تحقیقات آزمایشگاهی مختلف دریافت که ترکیب سیر و نوعی عسل به نام عسل تازما قادر به جلوگیری از رشد برخی از باکتری هاست. این مطالعه خواص آنتی باکتریال این ترکیب را به صورت جداگانه و ترکیبی، آزمایش کرد. محققان دریافتند که سیر و عسل هر دو به تنهایی قادر به از بین بردن باکتری ها هستند. اما ترکیبی از سیر و عسل بهتر عمل می کند.

ترکیب سیر و عسل رشد باکتری های ایجاد کننده بیماری و عفونت از جمله ذات الریه و نوعی مسمومیت غذایی را کند یا متوقف خواهد کرد. این باکتری ها عبارتند از:

  • استرپتوکوک پنومونی
  • استافیلوکوکوس اورئوس
  • سالمونلا

یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر نیز نشان داد که ترکیبی از آب سیر و عسل حتی قادر به متوقف کردن انواع عفونت های باکتریایی است که توسط داروهای آنتی بیوتیکی قابل درمان نیستند.

البته به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا دریابیم که آیا عسل و سیر همین تاثیر را بر روی بدن در برابر عفونت های باکتریایی دارد یا خیر؟

ضد ویروسی

برخی از انواع عسل دارای خواص ضد ویروسی قدرتمندی هستند. این خواص ممکن است به درمان یا جلوگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های ناشی از ویروس ها کمک کنند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عسل مانوکا قادر به جلوگیری از رشد ویروس آنفولانزا است. محققان به این نتیجه رسیدند که عسل، به ویژه عسل مانوکا، تقریباً همان تاثیر داروهای ضد ویروسی را بر روی این ویروس ها دارد.

بهبود سلامت قلب

چندین مطالعه بالینی و آزمایشگاهی مختلف به بررسی خواص سیر برای قلب پرداخته اند. متخصصان Mayo Clinic خاطر نشان کرده اند که آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است به شما در محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی کمک کنند.

مطابق یافته های یک بررسی پزشکی معتبر، سیر از طرق زیر، برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی مفید است:

  • کاهش فشار خون بالا
  • کاهش کلسترول بالا
  • جلوگیری از لخته شدن بیش از حد خون (رقیق شدن خون)
  • جلوگیری از سفت شدن رگ های خونی

یک منبع معتبر دیگر نیز معتقد است که مولکول های گوگرد موجود در سیر ممکن است به محافظت از عضلات قلب کمک کرده و رگ های خونی را ارتجاعی تر کند. این خاصیت به جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، لخته شدن خون و سکته کمک می کند.

نوعی کلسترول به نام LDL در بدن وجود دارد که عامل اصلی سفت شدن رگ هاست. این نوع کلسترول می تواند منجر به ایجاد بیماری قلبی و سکته مغزی شود.

مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد نشان داد که سیر به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می کند. موش ها در این آزمایش با پودر سیر یا عصاره سیر خام تغذیه شدند. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا این ماده موجب کاهش کلسترول در بدن انسان نیز می شود یا خیر؟

بهبود قدرت حافظه و سلامت مغز

سیر و عسل هر دو از نظر ترکیبات آنتی اکسیدانی سرشار هستند. این مواد شیمیایی سالم به تعادل در سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری ها کمک می کنند. علاوه بر این ممکن است از مغز در برابر بیماری های شایع مانند زوال عقل و آلزایمر محافظت کنند.

برای نتیجه گیری در مورد چگونگی جلوگیری از بیماری های مرتبط با سن به کمک سیر، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

مطالعات نشان داده اند که عصاره سیر حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدانی به نام اسید کیولیک ​​است. این آنتی اکسیدان قدرتمند در محافظت از مغز در برابر آسیبی که به دلیل پیری و بیماری ایجاد می شود، موفق است. این خاصیت ممکن است به بهبود حافظه و افزایش قدرت تمرکز در برخی از افراد منجر شود.

ترکیب سیر و عسل
ترکیب سیر و عسل

روش استفاده از سیر و عسل

می توانید با استفاده از عسل و سیر در طبخ غذا یا مصرف آنها به صورت مکمل های خوراکی از فواید این دو ماده بهره مند شوید.

سیر تازه خرد شده یا له شده بیشترین مزایای را برای بدن دارد. در پودر سیر و عصاره سیر نیز ترکیبات سالم زیادی وجود دارد. البته روغن سیر دارای خواص کمتری است، اما هنوز هم می توان از آن برای افزودن عطر و بو به غذاهای مختلف استفاده کرد.

مکمل های سیر معمولاً حاوی پودر سیر هستند. البته دوز مشخصی برای مصرف این مکمل ها وجود دارد. برخی از مطالعات بالینی معتبر نشان داده اند که می توان روزانه ۱۵۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم پودر سیر استفاده کرد.

از عسل خالص و خام نیز می توان به عنوان داروی طبیعی ضد سرفه، ضد سرماخوردگی و ضد گلودرد استفاده کرد. متخصصان Mayo Clinic استفاده از عسل مرکبات، عسل اکالیپتوس و عسل labiatae را برای درمان سرفه توصیه می کنند. در صورت لزوم یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید یا عسل را به چای اضافه کنید تا علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در بدنتان کمتر شود.

از عسل می توان برای کمک به تسکین بثورات آلرژیک، برافروختگی آکنه و سایر تحریکات پوستی نیز به صورت موضعی استفاده کرد. این ماده برای بهبود زخم، سوختگی و خراشیدگی پوست بسیار عالی است. ابتدا پوست را تمیز کرده و مقداری از عسل دارویی را مستقیماً روی ناحیه بمالید.

ترکیبی از عسل و سیر می تواند باعث بهبود طعم غذاهایی شود که به صورت روزانه از آنها استفاده می کنید. از این ترکیب به شیوه های زیر استفاده کنید:

سس سالاد

با مخلوط کردن روغن زیتون، سرکه بالزامیک و گیاهان معطر خشک شده می توانید سس سالاد بسیار خوش طعمی تهیه کنید. سیر تازه خرد شده و عسل خالص را نیز با این مواد مخلوط کنید.

عسل و سیر تخمیر شده

سیر تخمیر شده و عسل نوعی سیر ترشی است. این ترکیب را می توان تا یک ماه در دمای اتاق نگهداری کرد.

  • حبه های خرد شده سیر را در یک ظرف شیشه ای تمیز و استریل بریزید. برای استریل کردن ظرف کافی است که آن را ده دقیقه در آب بجوشانید.
  • سپس عسل را روی سیر بریزید و هم بزنید تا ترکیب شود. اطمینان حاصل کنید که سیر کاملاً با عسل پوشانده شده است.
  • در ظرف را ببندید و اجازه دهید ظرف ۳ روز روی اپن آشپزخانه و در دمای طبیعی خانه استراحت کند.
  • بعد از ۳ روز در ظرف را باز کنید تا گاز ترکیب بیرون بیاید.
  • سپس سیر و عسل را هم بزنید. اگر حباب های ریزی در عسل وجود داشت یعنی سیر شروع به تخمیر کرده است.
  • حداقل یک هفته دیگر نیز به ترکیب استراحت دهید و سپس آن را استفاده کنید.

مرینید سیر عسل

از مرینید سیر و عسل می توان برای طعم دار کردن مرغ، ماهی و سبزیجات استفاده کرد.

  • سیر تازه خرد شده (یا پودر سیر)، عسل، سس سویا کم سدیم و روغن زیتون را با هم ترکیب کنید.
  • در صورت تمایل می توانید از سایر گیاهان تازه یا خشک نیز اضافه کنید.
  • مرغ یا ماهی را در این ترکیب بریزید و بگذارید حداقل یک ساعت در یخچال بمانند.
  • اگر شاغل هستید و وقت این کار را ندارید همان موقع که مرغ و ماهی را بسته بندی می کنید و در فریزر می گذارید با این ترکیب مرینید کرده و فریز کنید.

عوارض جانبی احتمالی

ترکیبات مختلف و خواص موجود در سیر و عسل ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی یا واکنش ایجاد کند. قبل از مصرف مکمل سیر یا عسل با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی سیر

سیر می تواند در بعضی از افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. مصرف مکمل سیر یا خوردن بیش از حد سیر تازه می تواند خون شما را رقیق کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد. به همین دلیل این ماده خوشبو با داروهایی که خون را رقیق می کنند؛ تداخل دارد. این داروها عبارتند از:

  • سالیسیلات (آسپرین)
  • وارفارین (کومدین)
  • کلوپیدوگرل (Plavix)

سیر همچنین ممکن است با داروی ضد ویروسی به نام سابیناویر که برای درمان HIV تجویز می شود، اختلال داشته باشد.

تداخلات دارویی عسل

مصرف عسل ممکن است قند خون را در مبتلایان به دیابت افزایش دهد. قبل از افزودن عسل به رژیم غذایی‌تان با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

هنوز معلوم نیست که آیا عسل می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد یا خیر؟ اما مصرف این ماده در بعضی از افراد واکنش های آلرژیک ایجاد می کند. اگر به گرده زنبور عسل حساسیت دارید، از پزشک بپرسید که آیا خوردن عسل برای بدن شما بی خطر است یا خیر؟ عسل ممکن است حاوی گرده باشد و موجب ایجاد علائم زیر شود:

  • خس خس سینه
  • سرفه
  • ورم صورت یا گلو
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ضعف
  • غش
  • تعریق
  • واکنش های پوستی
  • نامنظم شدن ضربان قلب

هشدار

به نوزادان زیر یک سال نیز نباید عسل داده شود. عسل می تواند یک بیماری نادر اما جدی به نام بوتولیسم در نوزادان ایجاد کند. این بیماری ناشی از حضور اسپورهای باکتریایی است که ممکن است در عسل یافت شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عسل دارویی با داروساز مشورت کنید. این نوع عسل استریل شده و برای استفاده روی پوست یا به عنوان مکمل غذایی بی خطر است.

نکته آخر

سیر و عسل به دلیل خواص زیادی که برای بدن دارند در طب سنتی زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات پزشکی اخیر توانسته اند برخی از خواص این مواد را اثبات کنند. البته برای یافتن فواید دقیق تر سیر و عسل به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. با این وجود استفاده از این دو ماده در پخت و پز و به صورت روزانه خواص درمانی و دارویی زیادی را وارد بدن می کند.

برای اطلاع از این که آیا مصرف مکمل سیر یا عسل برای شما بی ضرر است یا خیر؟ با پزشک یا متخصص تغذیه  مشورت کنید.

منابع:

  1. Garlic: a review of potential therapeutic effects
  2. Identification and quantification of antioxidant components of honeys from various floral sources
  3. Honey: its medicinal property and antibacterial activity
  4. Proteomic and genomic analysis of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) exposed to manuka honey in vitro demonstrated down-regulation of virulence markers
  5. Antimicrobial properties of honey
  6. Combined antibacterial activity of stingless bee (Apis mellipodae) honey and garlic (Allium sativum) extracts against standard and clinical pathogenic bacteria
  7. Antimicrobial Activity Of Garlic Juice (Allium Sativum), Honey, And Garlic -Honey Mixture On Some Sensetive And Multiresistant Microorganisms
  8. Anti-influenza Viral Effects of Honey In Vitro: Potent High Activity of Manuka Honey
  9. Garlic-Derived Organic Polysulfides and Myocardial Protection
  10. Study of garlic extracts and fractions on cholesterol plasma levels and vascular reactivity in cholesterol-fed rats
  11. Neuroprotective Effects of Aged Garlic Extract on Cognitive Dysfunction and Neuroinflammation Induced by β-Amyloid in Rats