شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر اعتیاد آور

داستان ها و افسانه های مضحکی در مورد تغذیه وجود دارد. این داستان که کاهش وزن فقط مرتبط با میزان کالری دریافتی و اراده است، یکی از بدترین فرضیه های موجود در علم تغذیه است. حقیقت این است که تنقلات بسیار شبیه به مواد مخدر هستند و می توانند اعتیاد آور باشند. این مواد نه تنها نشانه های رفتاری مشابه ای دارند، بلکه از نظر زیست شناسی نیز با هم اشتراک دارند. در ادامه ۹ شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر اعتیاد آور را مطرح کرده ایم.

شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر

تنقلات دوپامین را در مغز افزایش می دهند

مغز ما سخت گیر است و می خواهد رفتارهای خاصی را انجام دهد. اغلب این رفتارها، رفتارهایی هستند که برای زنده ماندن ضروری اند مانند غذا خوردن. هنگامی که ما غذا می خوریم، یک هورمونی در مغز به نام دوپامین در ناحیه ای به نام سیستم پاداش آزاد می شود. ما این سیگنال دوپامین را به عنوان “لذت” تفسیر می کنیم و برنامه ریزی را در مغز تغییر می دهیم.

این فرایند یکی از راه هایی است که باعث می شود انگیزه کافی برای انجام کارها داشته باشیم.

اما مشکل این است که برخی از عوامل مدرن می توانند بیشتر از آنچه در طول تکامل در معرض آن قرار گرفته ایم، دوپامین در مغز تولید کنند. این افزایش دوپامین می تواند مسیرهای مغزی را توسط سیگنال شدید دوپامین مختل کند. مثلا هنگام مصرف کوکائین، میزان دوپامین مغز به شدت بالا می رود و  مغز طوری برنامه های خود را تغییر می دهد که باعث می شود میل دوباره به مصرف کوکائین در شما ایجاد شود. متاسفانه قند و تنقلاتی که به شدت پردازش شده اند، همانند مواد مخدر در بدن عمل می کنند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که این فرضیه درست است. تنقلات و قند، سیستم پاداش، به ویژه منطقه ای در مغز که به نام هسته accumbens شناخته شده و به شدت در ایجاد اعتیاد دخالت دارد را با سیل دوپامین مواجه می کنند.

قند مانند هروئین و مورفین، در مسیرهای مغزی تداخل به وجود می آورد. به همین دلیل است که مواد غذایی که به شدت پردازش می شوند، ممکن است اعتیاد آور باشند. آنها مسیرهای مغزی را مانند مواد مخدر تغییر می دهند.

شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر اعتیاد آور
شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر اعتیاد آور

مواد غذایی ناسالم می توانند منجر به میل شدید شوند

هوس احساس قدرتمندی است و ما اغلب آن را با گرسنگی اشتباه می گیریم. در حالی که این دو حس کاملا با هم متفاوت هستند. گرسنگی به وسیله سیگنال های پیچیده و مختلف فیزیولوژیک که نیاز بدن به انرژی و مواد مغذی را شامل می شود، ایجاد می شود.

این در حالی است که میل و هوس، به معنی نیاز بدن به انرژی نیست، بلکه نتیجه خواسته مغز می باشد. به عبارت دیگر، این احساس مغز را به سمت سیگنال دوپامین هدایت می کند. این نوع نیاز به تنقلات طبیعی نیست و هیچ ارتباطی با گرسنگی واقعی ندارد.

هوس مصرف تنقلات در واقع بسیار شبیه به میل به مصرف مواد مخدر، سیگار و سایر مواد اعتیاد آور است. در واقع فرایندهای طبیعی و فکری آن ها یکسان هستند.

تنقلات روی همان بخش هایی از مغز که مواد مخدر روی آن ها تاثیر دارد تاثیر می گذارند

مطالعات تصویربرداری نشان داده اند که تنقلات همان مناطقی از مغزی را تحت تاثیر قرار می دهند که مواد مخدر روی آن ها تاثیر می گذارد. پیگیری فعالیت ها در مغز دشوار است، اما غیر ممکن نیست. محققان اغلب از دستگاه هایی به نام اسکنرهای عملکردی MRI استفاده می کنند تا تغییر در جریان خون در مناطق خاصی از مغز را تشخیص دهند.

از آنجا که جریان خون به طور مستقیم به فعال شدن نورون ها وابسته است، می توان از این دستگاه ها برای اندازه گیری مناطق فعال در مغز استفاده کرد. مطالعات با استفاده از چنین دستگاه هایی نشان داده اند که تنقلات و مواد مخدر، مناطق یکسانی از مغز را فعال می کنند.

تنقلات تحمل مغز را افزایش می دهد

هنگامی که مغز در دوپامین غرق می شود، یک مکانیزم محافظتی ایجاد می شود. مغز شروع به کاهش تعداد گیرنده های دوپامین می کند تا همه جیز را متعادل سازد. این روند به عنوان روند مهار شناخته می شود و دلیل آن تحول است. روند کاهش تعداد گیرنده های دوپامین همان روندی است که با مصرف مواد مخدر در مغز ایجاد می شود. به این ترتیب چون تعداد گیرنده های این هورمون در مغز کاهش پیدا می کند، روز به روز باید دوز مصرف مواد مخدر را افزایش دهید.

برخی شواهد نشان می دهد که تنقلات همین کار را در مغز انجام می دهند. افرادی که معتاد به مواد غذایی خاصی هستند لزوما هیچ لذتی از خوردن غذا نمی برند … زیرا مغز آنها در پاسخ به تکرار بیش از حد، تحریک نمی شود. تحمل یکی از نشانه های اعتیاد و شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر است.

بسیاری از افراد برای خوش گذرانی تنقلات استفاده می کنند

وقتی معتادان اثرات یک ماده مخدر را تحمل می کنند، شروع به افزایش دوز مصرفی خود می کنند. از آنجا که با مصرف تنقلات و مواد مخدر گیرنده های کمتری در مغز وجود دارد، برای رسیدن به همان اثر، دوز مصرفی باید بیشتر شود.

به همین دلیل است که برخی افراد به تنقلات معتاد می شوند. افزایش نیاز بدن به مواد غذایی یکی از ویژگی های شناخته شده معتادان به مواد غذایی است. این علامت در واقع شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر اعتیاد آور را نشان می دهد.

حیوانات آزمایشگاهی می توانند از شکر به عنوان مواد مخدر استفاده کنند

حساس سازی متقاطع یکی از ویژگی های مواد مخدر اعتیاد آور است. این حساسیت به معنی توانایی ایجاد تغییر در ماده مصرفی است. مطالعات نشان داده اند که حیوانات آزمایشگاهی که به قند معتاد شده اند می توانند به راحتی به جای قند از آمفتامین یا کوکائین استفاده کنند.

این واقعیت تلخ، شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر اعتیاد آور را نشان می دهد.

شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر اعتیاد آور
شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر اعتیاد آور

گاهی داروهای مبارزه کننده با اعتیاد برای کاهش وزن استفاده می شوند

استدلال دیگری که برای ماهیت اعتیاد آور مواد غذایی ناسالم ارائه می شود این است که داروهای مبارزه کننده با اعتیاد، گاهی برای کاهش وزن تجویز می شوند. مثال بارز این داروها، دارو Contrave است که به تازگی به عنوان داروی کاهش دهنده وزن توسط FDA تایید شده است.

این دارو در واقع ترکیبی از دو داروی زیر است:

  • بوپروپیون که یک داروی ضد افسردگی است و در برابر اعتیاد به نیکوتین موثر است.
  • نالترکسون که غالبا برای درمان اعتیاد به الکل و مواد مخدری از جمله مورفین و هروئین استفاده می شود.

واقعیت این است که این داروها می توانند به افراد کمک کنند تا کالری کمتری مصرف کنند و وزن خود را پایین بیاورند. این به این معنی است که مسیرهای بیولوژیکی که مواد مخدر و تنقلات در بدن طی می کنند، یکسان است.

پرهیز از مصرف می تواند مانند ترک اعتباد منجر به ایجاد علائم ترک تنقلات شود

بروز علائم ترک، یکی دیگر از نشانه های اعتیاد است. مثلا ترک کافئین باعث می شود علائمی مانند سردرد ایجاد شود. بسیاری از افرادی که به کافئین معتاد می شوند، اگر به مدت طولانی قهوه استفاده نکنند دچار سردرد، احساس خستگی و تحریک پذیری می شوند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بروز علائم ترک، شباهت قند و تنقلات با مواد مخدر اعتیاد آور را توجیح می کند. موش هایی آزمایشگاهی که به قند وابسته شده اند، زمانی که دیگر قند نمی خورند یا زمانی که دارویی مصرف می کنند که اثرات قند را در مغز متوقف می کند، دچار علائم ترک می شوند.

این علائم شامل تکان دادن دندان ها، تکان خوردن سر و لرزش پیشانی است که شبیه به علائم ترک مواد مخدر است.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

تاثیر تنقلات ناسالم بر روی وزن و انرژی

ترک اعتیاد به قند و شکر به روش های ساده و موثر

[/quote]

مصرف تنقلات به طور جدی برای سلامت بدن مضر است

شکی وجود ندارد که تنقلات ناسالم برای بدن مضر هستند. آن ها حاوی مواد ناسالمی مانند شکر، گندم تصفیه شده و روغن های تصفیه شده هستند. در عین حال، حاوی مواد سالمی مانند فیبر، پروتئین و مواد مغذی نیستند. موادی مانند شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده به شدت با ایجاد بیماری های قلبی، سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ ارتباط دارند. در مورد مواد مخدر نیز این قانون صادق است.

منابع:

  1. Food reward and cocaine increase extracellular dopamine in the nucleus accumbens as measured by microdialysis
  2. Natural Rewards, Neuroplasticity, and Non-Drug Addictions
  3. Dopamine, addiction and reward
  4. Sucrose sham feeding on a binge schedule releases accumbens dopamine repeatedly and eliminates the acetylcholine satiety response
  5. Activation of hypothalamic beta-endorphin pools by reward induced by highly palatable food
  6. Evidence for sugar addiction: Behavioral and neurochemical effects of intermittent, excessive sugar intake
  7. Food cravings, endogenous opioid peptides, and food intake
  8. Imaging of Brain Dopamine Pathways
  9. Brain dopamine and obesity
  10. Repeated sucrose access influences dopamine D2 receptor density in the striatum
  11. mu-Opioid receptor downregulation contributes to opioid tolerance in vivo
  12. Sugar, opioids and binge eating
  13. Food-Induced Behavioral Sensitization, Its Cross-Sensitization to Cocaine and Morphine, Pharmacological Blockade, and Effect on Food Intake
  14. Use of Naltrexone to Treat Opioid Addiction in a Country in Which Methadone and Buprenorphine Are Not Available
  15. Implications of an animal model of sugar addiction, withdrawal and relapse for human health
  16. Sugar-Sweetened Beverages, Weight Gain, and Incidence of Type 2 Diabetes in Young and Middle-Aged Women