شوره و خشکی پوست سر تفاوتها و بهترین درمان ها

بسیاری از مردم تصور می کنند که شوره و خشکی پوست سر یکی است. در واقع این طور نیست. احتمالا چون هم شوره و هم خشکی باعث می شود پوست سر دچار خارش و پوسته پوسته شود، اکثرا شوره و خشکی پوست سر را با یکدیگر اشتباه می گیرند. یکی از علائم مشترک شوره و خشکی پوست سر مشاهده دانه ها ریز سفید بر روی لباس و علی الخصوص شانه ها، در زمان برس کشیدن مو هاست. علل این شرایط تا حد زیادی متفاوت است، و موفقیت در درمان خشکی یا شوره بستگی به شناخت علت ریشه ای دارد. شما می توانید بسیاری از داروهای خانگی مختلف را برای درمان بیماری شوره و خشکی پوست سر استفاده کنید. در این مقاله، من می خواهم به تفاوت بین علل خشکی پوست سر و شوره سر اشاره کرده و نگاهی به بهترین درمان های ساده خانگی برای کاهش خارش و توقف ایجاد پوست های مرده داشته باشم. با ما همراه شوید.

تفاوت های شوره و خشکی پوست سر

گاهی اوقات سخت است که تفاوت بین شوره و خشکی پوست سر را تشخیص دهیم. معمولا خشکی پوست سر به دلیل شستشوی بیش از حد موها ایجاد می شود اما شوره می تواند دلایل متفاوتی از جمله عفونت پوست سر، چربی پوست و یا تحریک آن داشته باشد.

علل شوره سر

  • شوره سر از پوسته پوسته شدن سلول های مرده پوست ایجاد می شود. به گفته پزشکان در کلینیک مایو، دلایل زیادی وجود دارد که می تواند موجب شود که فرد دچار شوره سر شود اما تنها یکی از این دلایل خشکی پوست سر است. اگر متوجه شدید که تکه های پوست مرده، سفید یا زرد هستند و تکه های چرب و قرمز بر روی پوست سر دارید، علت شوره سر می تواند درماتیت سبورئیک باشد.
  • دلیل دیگر، پوسته پوسته شدن پوست سر می تواند وجود شبه مخمری به نام مالاسزیا باشد. هنگامی که این قارچ شروع به رشد می کند، باعث می شود سلول های پوست بیشتر رشد کنند و در پی آن خارش پوست سر ایجاد می شود. سپس تکه های اضافه پوست به شکل شوره از روی سر می ریزند.
  • بهداشت فردی ضعیف همچنین می تواند شوره سر را برای برخی از افراد ایجاد کند. نتایج شامپو نزدن مرتب، تجمع سلول های مرده پوست و چربی در پوست سر است. این می تواند باعث شود عفونت رخ دهد و قارچ در پوست سر تغذیه شود.
  • دکتر هانزا D. بارگاوا معتقد است که اگزما می تواند باعث ایجاد شوره سر و خارش فلس دار قرمز بر روی پوست سر که منجر به پوسته پوسته شدن پوست می شود، شود.
  • پسوریازیس پوست سر نیز یکی دیگر از علل ایجاد شوره سر است که اغلب پوسته پوسته شدن پوست را به همراه دارد.

علل خشکی پوست سر

خشکی پوست سر معمولا به دلیل عدم وجود رطوبت در پوست ایجاد می شود. این باعث می شود تکه های سفید کوچکی از پوست را در موهای خود مشاهده کنید. گاهی اوقات سر ممکن است خارش نیز داشته باشد. در این شرایط شما احتمالا پوست خشک را در بخش های دیگر بدن خود نیز خواهید داشت. می توان گفت شوره سر یکی از دلایل خشکی پوست سر است. در این حالت شوره ها کوچکتر هستند و وقتی به آن ها دست می زنیم چربی کمی دارند.

درمان های خانگی شوره سر

بسیاری از داروهای خانگی موثر برای درمان علائم شوره سر وجود دارد، و برخی از آنها به درمان خشکی پوست سر نیز کمک می کند. در ادامه برخی از بهترین ها را به شما خواهیم گفت.

روغن درخت چای برای درمان شوره

روغن درخت چای یکی از بهترین روغن های همه کاره است. این روغن برای سلامت مو و پوست سر شما بسیار مفید می باشد و یک درمان خانگی عالی برای شوره سر است. روغن درخت چای می تواند به طور موثر عفونت های باکتریایی، پسوریازیس پوست سر، چربی پوست و عفونت قارچی که باعث شوره می شود را درمان کند.

مطالعات مختلف در رابطه با اثرات روغن درخت چای در درمان علل ریشه ای شوره سر نشان داده اند که این روغن یک درمان طبیعی موثر است که عفونت های مختلف را از بین می برد. به عنوان مثال، مجله Skin Pharmacology Society یک مطالعه را منتشر کرده که نشان می دهد روغن درخت چای در درمان شوره سر ناشی از درماتیت سبورئیک و از بین بردن دیگر عفونت های قارچی در پوست سر موثر است. مطالعات دیگر نشان داده اند که شامپو حاوی ۵% روغن درخت چای، عامل عفونت قارچی شوره سر را از بین می برد.

برای مبارزه با شوره سر با استفاده از شامپو روغن درخت چای می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ۸ الی ۱۰ قطره روغن درخت چای را به ۸ اونس شامپو عادی اضافه کنید.
  • موهای خود را به طور منظم با این شامپو بشویید.
  • با این کار از شر شوره سر و خارش پوست خلاص می شوید و از ایجاد عفونت های قارچی که پوست سر را تحریک می کنند، جلوگیری کنید.

سرکه سیب (ACV) برای درمان شوره و خشکی پوست سر

شما همچنین می توانید سرکه سیب خام را به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن استفاده کنید. علاوه بر این سرکه سیب خارش را نیز درمان می کند. بسیاری از شامپو ها و صابون ها حاوی مواد شیمیایی سخت هستند که می توانند تعادل pH پوست سر شما را بر هم بزنند. سرکه سیب می تواند به بازگرداندن تعادل pH سالم برای کاهش خارش روی پوست سر کمک کند همچنین، محتوای اسیدی بالای آن کمک می کند تا عفونت های باکتریایی و قارچی از بین برود.

محققان دانشگاه بیرمنگام در یک مطالعه نشان دادند که اسید استیک در سرکه می تواند به طور موثر مانع از رشد عفونت های باکتریایی شود. برای استفاده از سرکه سیب جهت خلاص شدن از شوره سر و کمک به درمان خارش و خشکی پوست، شما می توانید از این ماده برای شستشو به روش زیر استفاده کنید.

  • موهای خود را به طور معمول با شامپو بشویید.
  • به میزان مساوی از سرکه سیب و آب را مخلوط کرده و با یک تکه پنبه آن را به پوست بمالید.
  • موهای خود را در یک کلاه قرار داده و با یک حوله بپوشانید.
  • پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، موها را با آب گرم و به صورت عادی بشویید.
  • از این روش یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.
شوره و خشکی پوست سر تفاوتها و بهترین درمان ها
شوره و خشکی پوست سر تفاوتها و بهترین درمان ها

روغن نارگیل

روغن نارگیل خواص ضد باکتری و ضد قارچی دارد که می تواند به از بین بردن شوره سر و درمان خارش و خشکی پوست سر ایجاد شده توسط درماتیت یا یک عفونت قارچی، کمک کند. همچنین، محتوای اسید چرب روغن نارگیل یک مرطوب کننده پوست سر است و در براق و سالم نگه داشتن پوست موثر است. با توجه به فعالیت های ضد قارچ، روغن نارگیل بر روی گونه های قارچ مالاسزیا موثر است. تحقیقات مجله Indian Journal of Medical Research گزارش داد که روغن نارگیل می تواند از شوره سری که توسط یک عفونت قارچی ایجاد شده جلوگیری کند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۸ منتشر شده است که نشان می دهد روغن نارگیل برای کاهش علائم درماتیت، از جمله خشکی و خارش پوست کمک کننده است.

یک ماسک مو حاوی روغن نارگیل برای تغذیه پوست سر و کمک به از بین رفتن خشکی آن ضروری است. برای این درمان خانگی ضد شوره سر، شما فقط نیاز به مالیدن روغن نارگیل به پوست سر دارید:

  • موهای خود را با شامپو طبیعی مورد علاقه خود بشویید.
  • ۱ الی ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر را به پوست سر بمالید (شما می توانید روغن نارگیل را گرم کنید، اما دقت کنید که دمای آن نباید بیشتر از دمای بدن شود)
  • مو خود را با یک کلاه دوش پوشش داده و با یک حوله بسته بندی کنید.
  • برای ۱ الی ۲ ساعت در همین حالت بمانید سپس برای گرفتن چربی اضافه مو آن ها را با شامپو ملایم بشویید.

استفاده از روش درمان شوره و خشکی پوست سر با استفاده از روغن نارگیل را ۱ الی ۲ بار در هفته انجام دهید. این روغن علاوه بر درمان شوره و خشکی پوست سر درخشش طبیعی به موها می بخشد.

آلوئه ورا برای درمان شوره و خشکی پوست سر

آلوئه ورا یک درمان خانگی بسیار عالی برای کمک به درمان شوره و خشکی پوست سر است و همچنین در تسکین خارش نیز موثر است. این یک واقعیت شناخته شده است که آلوئه ورا یک عامل عالی برای التیام بخشی به پوست های خشک و آسیب دیده است. شما می توانید آلوئه ورا را به طور مستقیم به پوست سر خود بمالید.

اگر شوره سر مانند تکه های زرد رنگ مرده پوست که ناشی از درماتیت سبورئیک است، می باشد، شما می توانید آلوئه ورا را بر روی پوست سر جهت کمک به التیام پوست استفاده کنید. یک گزارش در مجله Natural Medicine Journal منتشر شده که نشان می دهد که اگر شما آلوئه ورا را دوبار در روز استفاده کنید می تواند به درمان علائم درماتیت سبورئیک کمک کند. برخی مطالعات نیز نشان داده است که عصاره آلوئه ورا می تواند در درمان علائم پسوریازیس مانند پوسته پوسته شدن پوست و خارش آن موثر باشد.

برای کمک به خلاص شدن از شر شوره و خشکی پوست سر، ژل آلوئه ورا خالص را به طور مستقیم به پوست سر بمالید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کرده و سپس موها را بشویید. این برنامه را ۲ الی ۳ بار در هفته انجام دهید.

جوش شیرین

اگر شوره سر در نتیجه چربی و یا تجمع سلولهای مرده پوست است، شما می توانید جوش شیرین را امتحان کنید. بسیاری از مردم دریافته اند که جوش شیرین می تواند یک درمان طبیعی موثر برای کمک به حذف چربی اضافی از روی پوست سر باشد و عفونت هایی که می تواند شوره سر ایجاد کند را ریشه کن کند. کاهش احساس خارش پوست سر نیز یکی از خواص استفاده از جوش شیرین برای شوره و خشکی پوست سر است. برای بهره مندی از این خواص مراحل زیر را انجام دهید:

  • موهای خود را با آب گرم خیس کنید.
  • مقداری پودر جوش شیرین در کف دستتان ریخته و با قطره چکان حاوی آب، آن را به شکل خمیر در آورید.
  • خمیر جوش شیرین را به پوست سر ماساژ دهید.
  • پس از یک دقیقه موها را با شامپو بشویید.

درمان های خانگی خشکی پوست سر

به منظور درمان علائم خشکی پوست سر، مهم است که پوست سر مرطوب بماند. در اغلب موارد، درمان های خانگی برای خشکی پوست سر مستلزم استفاده از روغن های طیبعی است. بنابراین، برخی از درمان های خانگی شوره سر ممکن است در درمان شوره و خشکی پوست سر به طور همزمان موثر باشد.

عسل

به غیر از خوشمزه بودن به عنوان غذا، عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچ قوی است که یک درمان طبیعی بسیار عالی برای خشکی و خارش پوست سر است. عسل همچنین یک مرطوب کننده طبیعی است و شما می توانید آن را برای کمک به درمان شوره سر که توسط خشکی پوست ایجاد شده است، استفاده کنید. عسل خام و طبیعی در تسکین علائم خشکی پوست سر موثر است.

بسیاری از مردم تعجب می کنند وقتی می شوند که مطالعات علمی نشان داده است که عسل در درمان شوره سر، به خصوص شوره سر ایجاد شده توسط درماتیت سبورئیک مفید است. مجله The European Journal of Medical Research نتیجه مطالعه خود را بر روی عسل منتشر کرده. در این نتایج آمده است که عسل می تواند منجر به درمان شوره سر و جلوگیری از شیوع آن شود. این محققان عسل را با کمی آب رقیق کرده و بر روی پوست بیمارانی که پوست سرشان خارش و پوسته پوسته شده بود مالیدند. آنها دریافتند که در عرض یک هفته علائم خارش و پوسته پوسته شدن پوست مرده به طور قابل توجهی بهبود یافت.

شما می توانید درمان شوره و خشکی پوست سر را با استفاده از ماسک موی زیر تجربه کنید.

  • موهای خود را با شامپو طبیعی و یا با شامپو حاوی ۵ % روغن درخت چای یا شامپو ضد شوره سر بشویید و آن ها را مرطوب نگه دارید.
  • عسل خام را با آب گرم به نسبت ۹ به ۱ مخلوط کنید و به موها بمالید.
  • برای ۲ الی ۳ دقیقه اجازه دهید تا عسل به لایه های خشک و خارش دار پوست نفوذ کند.
  • با یک حوله گرم موها را بپوشانید و ۲ الی ۳ ساعت صبر کنید.
  • عسل را از روی موهای خود با آب گرم پاک کنید.
    برای بهترین نتیجه، از ماسک مو عسل یک بار در هفته استفاده کنید. در عرض چند هفته دیگر لازم نیست تکه های مرده پوست و علائم و نشانه های شوره و خشکی پوست سر را از روی لباستان پاک کنید چون که علائم به طور کامل از بین رفته اند.