خواص شیر و زردچوبه

شیر طلایی که به عنوان ترکیب شیر و زردچوبه نیز شناخته می شود یک نوشیدنی هندی است که در فرهنگ های غربی محبوبیت فراوانی یافته است. این نوشیدنی زرد روشن به طور سنتی توسط شیر گاو گرم شده با گیاهی به نام زردچوبه و دیگر ادویه جات مانند دارچین و زنجبیل تهیه می شود.

این نوشیدنی به خاطر خواص زیادی که دارد، مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به عنوان یک درمان جایگزین برای تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری کاربرد دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ۱۰ خاصیت این نوشیدنی را مطرح خواهیم کرد.

۱۰ خاصیت ترکیب شیر و زردچوبه

عناصر کلیدی آن با آنتی اکسیدان ها غنی شده اند

عنصر کلیدی در شیر طلایی زردچوبه، ادویه زرد محبوب در غذاهای آسیایی است که باعث زرد رنگ شدن نوشیدنی می شود. کورکومین، مولکولی فعال در زردچوبه است که در قرن هاست به خاطر خواص آنتی اکسیدانی قوی اش در طب آیورودا استفاده می شود.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به سلول ها آسیب می رسانند و بدن شما را از استرس اکسیداتیو محافظت می کند. این ترکیبات برای عملکرد سلول ها ضروری هستند. مطالعات  نشان داده اند که رژیم های حاوی آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عفونت ها و بیماری ها کمک کنند.

بیشتر دستورالعمل های تهیه ترکیب شیر و زردچوبه شامل دارچین و زنجبیل نیز هستند که هر دو دارای خواص آنتی اکسیدانی چشمگیری می باشند.

می تواند التهاب و درد مفاصل را کاهش دهد

مواد تشکیل دهنده در شیر و زردچوبه خواص ضد التهابی قوی دارند. تصور می شود التهاب مزمن نقش مهمی در ایجاد بیماری های مزمن، از جمله سرطان، سندرم متابولیک، بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی ایفا می کند. به همین علت، رژیم های حاوی ترکیبات ضد التهابی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

تحقیقات نشان می دهند که زنجبیل، دارچین و کورکومین (ماده فعال در زردچوبه) دارای خواص ضد التهابی قوی هستند. مطالعات حتی نشان داده اند که اثرات ضد التهابی کورکومین قابل مقایسه با برخی از داروها است و هیچ عارضه جانبی ندارد. این اثرات ضد التهابی ممکن است درد مفصلی ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی ۴۵ نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد که مصرف ۵۰۰ گرم کورکومین در روز بیش از مصرف ۵۰ گرم دارو آرتریت معمولی یا ترکیبی از کورکومین و دارو، باعث کاهش درد مفصلی می شود.

به طور مشابه، در یک مطالعه ۶ هفته ای بر روی ۲۴۷ بیمار مبتلا به استئوآرتریت، افرادی که عصاره زنجبیل دریافت کرده بودند، درد کمتری داشته و داروهای مسکن کمتری نسبت به گروه مصرف کننده دارونما دریافت کردند.

می تواند حافظه و عملکرد مغز را بهبود بخشد

ترکیب شیر و زردچوبه ممکن است برای مغز شما نیز مفید باشد. مطالعات نشان داده اند که کورکومین ممکن است سطح فاکتور نوروتروفیک (BDNF) حاصل از مغز را افزایش دهد. BDNF ترکیبی است که به مغز شما کمک می کند تا ارتباطات جدیدی را ایجاد کرده و باعث رشد سلول های مغزی شود.

کاهش سطح BDNF ممکن است با اختلالات مغزی، از جمله بیماری آلزایمر، مرتبط باشد. سایر مواد در این نوشیدنی نیز ممکن است منافع دیگری را به همراه داشته باشند.

به عنوان مثال، یکی از نشانه های آلزایمر، تجمع یک پروتئین خاص در مغز است که پروتئین تئو نامیده می شود. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که ترکیبات دارچین ممکن است مانع از این رشد شوند. در مطالعات حیوانی مشخص شده است که دارچین باعث کاهش علائم بیماری پارکینسون و بهبود عملکرد مغز می شود.

زنجبیل با افزایش زمان واکنش و حافظه می تواند عملکرد مغز را بهبود دهد. علاوه بر این، در مطالعات حیوانی، زنجبیل توانست از بدن در برابر آسیب وارده به عملکرد مغز مرتبط با سن محافظت کند.

به گفته این محققان، برای درک کامل اثرات این مواد در حافظه و عملکرد مغز به مطالعات انسانی بیشتر نیاز می باشد.

کورکومین در زردچوبه می تواند خلق و خوی را بهبود بخشد

به نظر می رسد که زردچوبه (به ویژه کورکومین فعال آن) می تواند خلق و خوی را بهبود داده و علائم افسردگی را کاهش دهد.

در یک مطالعه ۶ هفته ای، ۶۰ فرد مبتلا به اختلالات افسردگی شدید، کورکومین، داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از هر دو را مصرف کردند. افرادی که فقط کورکومین مصرف کرده بودند، پیشرفت مشابه ای را نسبت به داروهای ضد افسردگی شاهد بودند. در حالی که گروه مصرف کننده ترکیبی از بیشترین مزایا برخوردار شدند.

افسردگی ممکن است با کاهش سطح فاکتور نوروئرتفیک مغز (BDNF) مرتبط باشد. به نظر می رسد که کورکومین سطح BDNF را افزایش می دهد. بنابراین ممکن است شانس کاهش علائم افسردگی وجود داشته باشد.

گفتنی است که مطالعات اندکی در این زمینه انجام شده است و قبل از نتیجه گیری قوی می بایست مطالعات بیشتری انجام شود.

ممکن است علیه بیماری های قلبی از بدن محافظت کند

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.  دارچین، زنجبیل و زردچوبه (عناصر کلیدی در ترکیب شیر و زردچوبه) همه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارند.

به عنوان مثال، بررسی ۱۰ مطالعه نشان داد که مصرف ۱۲۰ میلی گرم دارچین در روز ممکن است کلسترول، تری گلیسیرید و LDL (کلسترول بد) را کاهش و سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش دهد.

در یک مطالعه دیگر ۴۱ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ هر روز ۲ گرم پودر زنجبیل دریافت کردند. در پایان ۱۲ هفته مطالعه، عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن ها اندازه گیری شده و ۲۳ الی ۲۸٪ کاهش را نشان داد.

علاوه بر این، کورکومین ممکن است عملکرد واشر رگ ها خونی را که به عنوان عملکرد اندوتلیال شناخته می شود، بهبود بخشد. عملکرد مناسب اندوتلیال برای داشتن قلبی سالم مهم است.

در یک مطالعه، افراد تحت عمل جراحی قلب، چند روز قبل و بعد از جراحی، ۴ گرم کورکومین یا پلاسبو دریافت کردند. درافرادی که کورکومین مصرف کرده بودند، احتمال ابتلا به حمله قلبی در طول مدت اقامتشان در بیمارستان ۶۵ درصد نسبت به افراد مصرف کننده دارونما کاهش داشت. این خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی همچنین ممکن است در برابر بیماری های قلبی از بدن محافظت کند.

خواص شیر و زردچوبه
خواص شیر و زردچوبه

ممکن است سطح قند خون را پایین بیاورد

مواد تشکیل دهنده در شیر و زردچوبه به ویژه زنجبیل و دارچین، ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کنند. به عنوان مثال، مصرف ۱ الی ۶ گرم دارچین در روز ممکن است میزان قند خون ناشتا را تا ۲۹٪ کاهش دهد. علاوه بر این، دارچین ممکن است مقاومت به انسولین را بهبود دهد. سلول های مقاوم به انسولین قادر به جذب قند از خون شما نیستند، بنابراین کاهش مقاومت به انسولین به طور کلی باعث کاهش سطح قند خون می شود.

به نظر می رسد دارچین نیز میزان گلوکزی را پس از خوردن غذا در روده جذب می شود را کاهش داده و می تواند بیشتر قند خون را بهبود بخشد. به طور مشابه، اضافه کردن مقدار کمی زنجبیل به رژیم غذایی ممکن است میزان قند خون ناشتا را تا ۱۲٪ کاهش دهد. مصرف دوز کوچکی از زنجبیل در روز ممکن است سطح هموگلوبین A1C را تا ۱۰٪ کاهش دهد. این موضوع نشان دهنده کنترل طولانی مدت قند خون است.

شایان ذکر است که بیشتر دستور العمل های تهیه نوشیدنی شیر و زردچوبه حاوی عسل هستند. بنابراین در صورت نوشیدنزیاد، احتمال کاهش مزایای کنترل کننده قند خون وجود دارد.

ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

سرطان بیماری است که با رشد کنترل نشده سلول ها مشخص می شود. علاوه بر درمان های معمول، داروهای ضد سرطان جایگزین زیادی تا به حال گشف شده است. نکته جالب توجه این است که برخی تحقیقات نشان داده اند که ادویه جاتی که در شیر و زردچوبه استفاده می شود، مزایایی در این زمینه ارائه می دهند.

به عنوان مثال، برخی از مطالعات آزمایشگاهی خواص ضد سرطان ۶-gingerol (ماده ای که به مقدار زیادی در زنجبیل خام وجود دارد) را تایید کرده اند. به همین ترتیب، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که ترکیبات دارچین ممکن است به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کند.

کورکومین، ماده فعال در زردچوبه، نیز ممکن است سلول های سرطانی را از بین ببرد، از رشد عروق خونی جدید در تومور جلوگیری کند و توانایی گسترش آن را محدود کند.

به گفته این محققان، شواهد موجود در مورد مزایای ضد سرطانی زنجبیل، دارچین و کورکومین محدود است. علاوه بر این، نتایج مطالعات متناقض است و معلوم نیست چه مقدار از هر عنصر باید مصرف شود تا احتمالا به این مزایا دست پیدا کنیم.

این نوشیدنی ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است و می تواند سیستم ایمنی را تقویت کند

در هند، شیر و زردچوبه اغلب به عنوان درمان خانگی برای سرماخوردگی استفاده می شود. در واقع، این نوشیدنی زرد خواص تقویت کننده سیستم ایمنی دارد و ممکن است این خاصیت به مواد تشکیل دهنده در آن بازگردد.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده اند که کورکومین دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی است و می تواند به پیشگیری و مبارزه با عفونت کمک کند.

علاوه بر این، ترکیبات در زنجبیل تازه نیز ممکن است رشد برخی از باکتری ها را مهار کند. عصاره زنجبیل با یک ویروس سونسیتیال تنفسی انسانی (HRSV) که علت شایع عفونت های تنفسی است مبارزه می کند.

به همین ترتیب، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که سینامالدئید، ترکیب فعال در دارچین، ممکن است از رشد باکتری جلوگیری کند. علاوه بر این، ممکن است به عفونت های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ نیز کمک کند.

مواد تشکیل دهنده در شیر و زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی است و ممکن است به همین خاطر سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

زنجبیل و زردچوبه می توانند فرایند گوارشی را بهبود بخشند

اختلال مزمن دستگاه گوارش که به عنوان دیسپپسی نیز شناخته می شود، با درد و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم مشخص می شود. تخلیه با تاخیر معده نیز علت بالقوه سوء هاضمه است. زنجبیل، یکی از مواد تشکیل دهنده ای است که در شیر و زدچوبه استفاده می شود و می تواند این بیماری را با افزایش سرعت تخلیه معده در افراد مبتلا به دیسپپسی، کاهش دهد.

تحقیقات بیشتر نشان می دهند که زردچوبه نیز ممکن است به کاهش علائم هشدار دهنده این بیماری کمک کند. زردچوبه همچنین می تواند هضم چربی را با افزایش تولید آنزیم های گوارشی تا ۶۲٪ افزایش دهد.

در نهایت، مطالعات نشان داده اند که زردچوبه می تواند به هضم مناسب و جلوگیری از علائم بیماری در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو کمک کند.

کلسیم و ویتامین D در استخوان ها را افزایش می دهد

شیر و زردچوبه می تواند سیستم اسکلتی را قوی کند. هم شیر و هم گیاهان مورد استفاده در این نوشیدنی عموما غنی از کلسیم و ویتامین D هستند. این دو ماده، دو ماده غذایی ضروری برای ساخت و نگهداری از استخوان ها می باشند.

اگر رژیم غذایی شما کم کلسیم باشد، بدن شما شروع به از بین بردن کلسیم در استخوان ها می کند تا سطح کلسیم طبیعی خود را حفظ کند. با گذشت زمان، این روند باعث می شود که استخوان ضعیف و شکننده شده و خطر بیماری های استخوانی مانند استئوپنی و پوکی استخوان افزایش پیدا کند.

ویتامین D به بهبود استخوان ها کمک کرده و توانایی روده را برای جذب کلسیم از رژیم غذایی بهبود می بخشد. سطح پایین ویتامین D در بدن ممکن است به ضعیف و شکننده شدن استخوان ها منجر شود حتی اگر رژیم غذایی شما غنی از کلسیم باشد.

گرچه شیر گاو به طور طبیعی حاوی کلسیم است و غالبا با ویتامین D غنی شده است، اما تمام شیرهای گیاهی غنی از این مواد مغذی نیستند. بنابراین شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین D را برای افزایش مزایای این نوشیدنی استفاده کنید.

روش تهیه نوشیدنی شیر و زردچوبه

مواد لازم:

  • ۱/۲ فنجان (۱۲۰ میلی لیتر) شیر شیرین نشده
  • ۱ قاشق چای خوری زردچوبه
  • ۱ قطعه کوچک زنجبیل رنده شده و یا ۱/۲ قاشق چای خوری پودر زنجبیل
  • ۱/۲ قاشق چای خوری پودر دارچین
  • ۱ قاشق چای خوری فلفل سیاه
  • ۱ قاشق چای خوری عسل (اختیاری)

روش تهیه:

  • تمام مواد را در شیر جوش ریخته و بجوشانید.
  • سپس حرارت را پایین بیاورید و بگذارید حدود ۱۰ دقیقه بجوشد.
  • سپس آن را صاف کرده و میل کنید.
  • این نوشیدنی را می توانید تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. فقط کافی است که قبل از مصرف آن را گرم کنید.