شیوه زندگی مناسب برای کمردرد

انتخاب شیوه زندگی مناسب که می تواند باعث بهبود کمردرد شود ممکن است عنوانی گمراه کننده باشد. چراکه اینترنت پر از توصیه های “رایج” برای بهبود کمردرد است. اما هیچ کدام از یان توصیه ها بر مبنای بررسی علمی نیستند و تنها بر تجربه و شواهد افراد تکیه دارند. به طوری که تنها به عنوان توصیه های عام ارزشمند هستند.

اما به طور کلی شکی نیست که با عمل کردن به این توصیه ها، بسیاری از افراد دچار کمردرد از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار شده اند. در این مطلب پیام سلامت کوشیده ایم چند مورد مهم و پر تکرار از این موارد را با شما در میان بگزاریم.

مسئولیت درمان درد خود را بر عهده بگیرید

شاید بزرگترین اشتباه این باشد که فردی که دچار درد شدید است، به دنبال فرد دیگری برای از بین بردن درد باشد. در واقع استراتژی بهتر این است که با وجود درد به بهترین نحو زندگی کنید و سعی در کنترل بدن و در نتیجه کنترل درد خود داشته باشید. سعی کنید به فعالیت های زندگی روزانه بازگردید. اغلب دردهای کمر بدون هیچ درمان خاصی بهتر می شود. اگر درد شدید است به دنبال این توصیه، از کمک های پزشکی نیز غافل نشوید. اما به طور کلی ایده اصلی این است که خودتان مسئولیت بدن تان را بر عهده بگیرید و سعی در بهبود آن داشته باشید.

اجازه ندهید که درد راهنمای شما باشد

به طور معمول، در بیماران درد راهنمای عمل فرد قرار می گیرد؛ و این می تواند باعث ایجاد عملکرد غلط در فرد شده و به طرز عجیبی باعث افزایش درد گردد. در واقع پذیرش اینکه شما بدشانس بوده ایده و دچار کمردرد شده اید، فقط موجب انفعال جسمی و روحی می شود؛ زیرا فقط یک توجیه است. یک اصل مناسب تر می تواند “تحمل درد و روش شناختن عملکرد آن” باشد.

شغل خود را به خاطر کمردرد سرزنش نکنید

تا اواسط قرن بیستم ناتوانی طولانی مدت از کمردرد وجود نداشت. اما در ۶۰ سال گذشته، با وجود کاهش همزمان کارهایی که واقعا نیاز به کار سنگین دارند، کمردرد افزایش چشمگیری داشته است. به عبارت دیگر، کار ما به لحاظ فیزیکی ساده تر شده است، و به دلیل عدم فعالیت فیزیکی بیشتر احتمال دارد که ما دوره هایی داشته باشیم که به دلیل درد کمر نمی توانیم کار کنیم.

اکثر مردم تصور می کنند که فتق و پارگی دیسک ناشی از وضعیت شغلی شان است. اما این فرض، همانطور که شما هم اکنون ممکن است حدس بزنید، اشتباه است. در واقع، تغییرات سایش و پاره شدن در دیسک های ما به دلایل عمده و متعدد ایجاد می شود. علاوه بر این، سایش و پاره شدن در محل کار حتی در صورت درستی، تنها می تواند یک تصور منفی ایجاد کند. در نهایت، معمولا کمردردها ارتباط کمی با ظاهر دیسک دارند.

عضلات کمر خود را تقویت کنید

آخرین چیزی که هرکس با کمردرد و دردهای پشت، باید انجام دهد، ورزش تقویت عضلات پشت است. متاسفانه اکثر مردم اعتقاد عمیقی دارند که چنین رفتاری باعث درد بیشتری خواهد شد. در بیشتر موارد، تقویت عضلات پشت، همراه با تقویت بقیه نقاط بدن (بخصوص هسته مرکزی بدن)، باعث کاهش تعداد دفعات رخ دادن کمردرد و شدت و طول زمان درد خواهد شد. برای تقویت پشت لازم نیست منتظر بمانید تا درد به طور کامل فروکش کند؛ ولی در حالت درد شدید نیز تمرین نکنید. معمولا درد می تواند به راحتی شروع شود.

یاد بگیرید چگونه خم شوید

قطعا خم شدن مهمترین چالش برای افراد دچار کمردرد است. بهتر است یاد بگیرید که بهترین راه خم شدن که کمترین فشار را به مهره های کمر وارد می کند چیست. معمولا خم شدن از لولای لگن عادت همگی ماست. طبیعتا شما نمی توانید این عادت را ترک کنید؛ اما بهتر است خم شدن را بین لولای زانو و لگن تقسیم کنید، تا فشار کمتری به کمر وارد شود.