اقدامات لازم برای مبتلایان به صرع قبل از بارداری

در این مطلب می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم. مبتلایان به صرع قبل از بارداری چه نکاتی را باید بدانند و رعایت کنند؟

اگر شما مبتلا به صرع هستید، و تصمیم دارید که باردار شوید، حداقل شش ماه قبل از اقدام به بارداری پزشک خانوادگی خود را دیده و موضوع را با او در میان بگذارید. در واقع، بهتر است تا زمانی که شما داروهای صرع خود را با یک متخصص بررسی نکرده اید هم چنان به روشهای پیشگیری از بارداری ادامه دهید. پزشک خانوادگی شما را به یک متخصص صرع رجوع می دهد به طوری که شما می توانید در مورد بهترین راه برای مدیریت یک بارداری سالم با متخصص صحبت کنید. نه نفر از ده نفری که داروهای ضد صرع را مصرف می کنند یک حاملگی طبیعی دارند و نوزادان سالمی به دنیا می آورند. با این همه، صرع و داروهای ضد صرع برخی از خطرات در دوران بارداری را در پی دارند. مشکلات ناشی از داروها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • در پسران، نقص جزیی از پوست ختنه گاه و یا نقص در پیشابراه آلت تناسلی مرد ( هیپوسپادیاس )
  • نقص قلبی
  • شکاف لب یا شکاف کام
اقدامات لازم برای مبتلایان به صرع قبل از بارداری
اقدامات لازم برای مبتلایان به صرع قبل از بارداری

صرع قبل از بارداری و نکاتی پیرامون آن

با وجود این مشکلات بالقوه، اولویت برای کنترل تشنج خود از طریق دارو می باشد. اگر شما دوران بارداری دچار تشنج شوید، این موضوع از مصرف داروهای ضد صرع برای جنین شما خطرناک تر می باشد. متخصص شما دقت خواهد کرد که دارویی تجویز کند که به بهترین شکل از شما در برابر تشنج محافظت می کند. در حالی که کودک شما را تا حد ممکن به دور از اثرات داروها نگه می دارد. این امر مهم است که یک تعادل دارویی مناسبی را حفظ کنید. متخصص شما تلاش خواهد کرد که تا سطح ممکن دوز داروهای ضد صرع را کاهش دهد. بدن شما نیاز به فرصتی دارد تا قبل از بارداری به سطح جدید داروها عادت کند. مطمئن باشید که با برنامه ریزی دقیق، شما و تیم پزشکی تان می توانید هر گونه خطر را در پایین ترین حد نگه دارید. اگر شما داروهای ضد صرع مصرف می کنید،  به شما توصیه می شود که هنگامی که روش های پیشگیری از بارداری را متوقف کردید از دوز بالاتری از اسید فولیک استفاده کنید. داروهای ضد صرع توانایی بدن شما، برای جذب اسید فولیک را تحت تاثیر قرار می دهد. سطح مناسبی از اسید فولیک به جلوگیری از نقص سیستم عصبی، مانند اسپینا بیفیدا، در کودک در حال رشد شما، کمک خواهد کرد. شما نیاز دارید روزانه ۵ میلی گرم اسید فولیک استفاده کنید، که پزشک عمومی یا متخصص می تواند آن را برای شما تجویز کند.

سیستم عصبی کودک شما در هفته های اول پس از لقاح توسعه پیدا می کند. در این مرحله، شما حتی ممکن است هنوز ندانید که باردار هستید. شما باید مصرف اسید فولیک را به محض اینکه شروع به اقدام برای بارداری می کنید شروع کنید. هنگامی که شما باردار هستید، تیم پزشکی از نزدیک شما را تحت نظارت قرار خواهد داد، تا مطمئن شوند که شما و کودکتان مشکلی نداشته باشید. شما ممکن است نیاز به سونوگرافی بیشتری پیدا کنید تا قلب و مراحل رشد جنین بررسی شود. مطمئن باشید که باردار شدن حتما احتمال تشنج را بالاتر نمی برد. شما ممکن است مایل به کمک برای بهبود سلامت دیگر مادران مبتلا به صرع و نوزادان آن ها باشید. برای این کار نیاز است تا در مراکز صرع و بارداری ثبت نام کنید.