ضعف حافظه کوتاه مدت در کودکان

با توجه به گفته متخصصان مرکز یادگیری و توسعه آمریکا، که یک سازمان غیر انتفاعی است که به آموزش و یادگیری اختصاص داده شده است، کودکانی که به سن مدرسه می رسند اغلب با اطلاعات جدید روز افزون زیادی به طور روزانه مواجه می شوند. در بسیاری از این موارد، حافظه کارآمد می تواند برای پیشرفت و موفقیت اجتماعی و تحصیلی کودک حیاتی باشد. کودکان مبتلا به ضعف حافظه کوتاه مدت ممکن است با اداره و حل مسائل موجود در محیط مدرسه و خانه درگیر باشند. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم تا در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد ضعف حافظه کوتاه مدت در کودکان صحبت کنیم.

اهمیت ضعف حافظه کوتاه مدت در کودکان

مرکز یادگیری و توسعه یادآورمی شود که کودکان مبتلا به ضعف حافظه کوتاه مدت اغلب در یادآوری اطلاعات در طی سخنرانی هایی که در کلاس دارند، خواندن مطالب و حل مسائل مشکل دارند. این کودک ممکن است درک درستی از آنچه که می بیند یا می شنود داشته باشد، اما ممکن است به سرعت اطلاعات و یا دستورالعمل ها را فراموش کند، و قادر به انجام وظایف خود به طور کامل و صحیح نباشد. در محیط خانه کودک ممکن است دستورالعمل ها یا پیشنهادات را فراموش کند و در یادآوری مراحل برنامه های روزمره، مانند سازمان دهی کردن وسایل شخصی خود و تکمیل تکالیف مدریه، دچار مشکل شود.

ملاحظات

با توجه به گفته مرکز ملی ناتوانی یادگیری، ضعف حافظه کوتاه مدت در کودکان ممکن است با انواع اختلالات یادگیری و ناتوانایی مرتبط باشد. اختلالات پردازش تصویری و شنیداری می توانند ناشی از ضعف حافظه کوتاه مدت باشند. این کودکان ممکن است دشواری خاصی در یاداوری چیزی که می بینند یا می شنوند داشته باشند. علاوه بر این، اختلال کمبود توجه و بیش فعالی می تواند به مشکلات حافظه کوتاه مدت کمک کند، زیرا کودک ممکن است برای تمرکز بر روی مواد یا دستورالعمل ها مشکل داشته باشد، و این موضوع باعث می شود او اطلاعات را فراموش کند.

درک نادرست

محققان مرکز ملی ناتوانی یادگیری معتقد هستند که بسیاری از معلمان یا والدین ممکن است در تشخیص علائم ضعف حافظه کوتاه مدت در کودکان دچار اشتباه شوند. بزرگسالان ممکن است فرض کنند که کودک عمدا دستورالعمل ها را نادیده می گیرد یا در یادگیری کند است. بدون ارزیابی مناسب، این تصورات غلط ممکن است به عملکرد ضعیف تحصیلی و حتی مسایل مربوط به رفتار در مدرسه یا در خانه منجر شود.

پیشگیری و راه حل ضعف حافظه کوتاه مدت در کودکان

محققان این مرکز یادآوری می کنند که طیف وسیعی از راهکارها و ابزارهایی وجود دارد که کودکان می توانند برای کمک به ضعف حافظه کوتاه مدت خود از آن ها استفاده کنند. معلم باید تشویق شود که مطالب را به شکل های تصویری و گفتاری ارایه دهد و کودکان باید اطلاعات را با صدای بلند تکرار کنند. راهکارهای خواندن فعال، مانند پر رنگ کردن و خط کشیدن زیر کلمات کلیدی یا مفاهیم، نیز می توانند به کودکان کمک کنند که اطلاعات مهم را به یاد داشته باشند. در طول آموزش ریاضیات، از دانش آموزان باید خواسته شود تمامی مراحل را بنویسند و از محاسبات ذهنی اجتناب کنند.

بینش کارشناس

منابع ارائه شده توسط این مرکز، آموزگاران و والدین را تشویق می کنند تا در مورد پیشرفت دانش آموزان حساس باشند. اگر به نظر می رسد کودک با مشکلات توجه یا حافظه کوتاه مدت درگیر است و مداخلات حمایتی موفق به درمان آن نیست، ممکن است لازم باشد برای کنار گذاشتن نقص یادگیری، درخواست ارزیابی بیشتری را نزد مشاور ارائه کنیم. والدین و معلمان می توانند با نظارت بر پیشرفت فرزند و اشاره به پیشرفت ها یا مسائلی که می تواند حل کند، حمایت خود را زا او نشان دهند.