عدم تعادل هورمونی در نوجوانان

سال های نوجوانی زمانی استرس زا برای اکثر افراد است. زیرا در این سن بدن دچار تغییرات متعددی می شود. در این دوره هورمون های بدن شما شروع به تولید می کنند و این امر ظاهر و جسم و رفتار شما را تغییر می دهد.

اما عدم تعادل هورمونی در نوجوانان زمانی اتفاق می افتد که ترشحات هورمونی بدن شما مختل شود. در اغلب موارد عدم تعادل هورمونی در نوجوانان منجر به افسردگی، اضطراب، سردرد و سایر مشکلات می شود. این مسئله می تواند برای والدین بسیار ناخوشایند باشد. اگر فرزند شما نیز علائم عدم تعادل هورمونی را نشان می دهد، بهتر است این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کرده و با پزشک نیز مشورت کنید.

تغییرات

دوره نوجوان در بر دارنده فشارهای زیادی است؛ که منجر به عدم تعادل هورمونی می شود. هورمون های بدن شما توسط غده های غده فوق کلیه کنترل می شوند و هنگامی که تحت فشار قرار می گیرید، آدرنال های خود را کاهش داده و شروع به تولید کورتیزول می کنند. کورتیزول استروئیدی است که منجر به عدم تعادل هورمونی در نوجوانان می شود. در نهایت این وضعیت منجر به افزایش وزن چربی بدن می شود.

علل عدم تعادل هورمونی در نوجوانان

امتحانات، دوستیابی، رفتن به کالج، مرگ نسبی، بی ثباتی خانواده، فشارهای اجتماعی و… تنها برخی از دلایل استرس است که منجر به عدم تعادل هورمونی در نوجوانان می شود. در سطحی بالاتر وجود مواد شیمیایی و آلودگی در هوا و در غذای نوجوان، به اندازه کافی برای ایجاد عدم تعادل هورمونی کافی است.

همچنین مصرف ماهی های پرورشی و محصولات لبنی هورمون ها را افزایش می دهد و غذاهای فراوری شده و تنقلات و نوشیدنی ها نیز در این زمینه نقش دارند. محصولات زیبایی، کرم های آکنه، آفت کش های موجود در هوا، پلاستیک ها و محصولات بهداشتی نیز به ایجاد عدم تعادل هورمونی در نوجوانان کمک می کند.

علائم عدم تعادل هورمونی در نوجوانان

علائم و اثرات جانبی اختلال هورمونی در نوجوانان شامل تغییرات خلقی، افسردگی، بی خوابی، پرخاشگری، سردرگمی، افزایش رشد، خستگی، بی ثباتی عاطفی و تحریک پذیری است.

همچنین علائم جسمی اختلال هورمونی شامل آکنه، تهوع، سردرد منظم یا میگرن، درد پشت، آسم، تورم پستان، تشنج، گلودرد، مشکلات سینوسی و مشکلات ادراری، است. این علائم ممکن است با خروج از دوران بلوغ از بین برود؛ اما اگر آنها همچنان ادامه یابد، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS، وضعیتی است که در زنان با عدم تعادل هورمونی اتفاق می افتد. بر مبنای گفته مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا، این بیماری در زنان ۲۰ ساله شایع تر است؛ اما ممکن است بر دختران نوجوان نیز تأثیر بگذارد.

طبق گزارش مرکز سلامت جوانان، حدود ۵ تا ۱۰ درصد از نوجوانان و زنان جوان این سندرم را تجربه می کنند. هنگامی که اختلال در هورمون جنسی زن وجود دارد، کیست های کوچک ممکن است در تخمدان های شما ظاهر شوند، و این می تواند به داشتن دوره عادت ماهیانه نامنظم، آکنه، رشد مو و پوست تیره منجر شود.

هورمون های بیش از حد مردانه نیز در زنان موجب بم تر شدن صدا، ایجاد مو در قفسه سینه، کاهش حجم سینه ها و توسعه سایر خصوصیات مردانه می شود. پس اگر هر کدام از این علائم را دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان عدم تعادل هورمونی در نوجوانان

آزمایش بزاق روشی برای تشخیص عدم تعادل هورمونی و نارسایی هورمونی است. برای درمان نیز مکمل های هورمون یا پیش سازهای موجود برای بازگرداندن تعادل در بدن شما در دسترس هستند.

همچنین اگر اختلال هورمونی ناشی از یک تومور است؛ که هورمون های ترشح کننده را ایجاد می کند، جراحی می تواند بدن شما را به حالت عادی بازگرداند. در نهایت با مشورت پزشک می توانید بهترین مسیر را برای درمان انتخاب کنید.

نکات مهم

اقدامات ساده تر برای مقابله با عدم تعادل هورمونی در نوجوانان شامل مواردی ساده مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و خواب خوب است.همچنین انتخاب محصولات زیبایی طبیعی بجای نمونه های شیمیایی، مصرف نکردن آب آشامیدنی در ظروف پلاستیکی، اجتناب از مصرف الکل، تنباکو، نوشابه و غذاهای بی کیفیت سایر موارد کمک کننده است. استفاده کنید. در نهایت نیز ورزش منظم و سبک سزندگی سالم را فراموش نکنید.