علائمی که نشان دهنده مصرف بیش از حد قند است

بیماری های مرتبط با مصرف بیش از حد قند رو به افزایش است. دیابت ، مشکلات قلبی عروقی، سرطان و حتی خستگی آدرنال تنها برخی از بیماری های مزمن جدی مرتبط با افراط در مصرف این سم سفید شیرین می باشد. بسیاری از افراد با توجه به ولع مصرف مواد شیرین در طول روز و احساس لذت ناشی از آن متوجه می شوند که به قند معتاد هستند. آیا شما به یک فرد معتاد به قند تبدیل شده اید؟ آیا شما بیش از حد قند مصرف می کنید؟ در قسمت زیر علائم هشدار دهنده ای که نشان می دهد شما به مصرف بیش از حد قند معتاد شده اید، آورده شده است.

۱۰ نشانه مصرف بیش از حد قند

  1. خستگی و کمبود انرژی

یک احساس ثابت از خستگی یکی از بزرگ ترین نشانه های این است که نشان می دهد شما در رژیم غذایی خود بیش از حد قند مصرف می کنید. اگر چه مواد غذایی با قند بالا می تواند باعث افزایش بالای کربوهیدرات گردد و به طور موقت این احساس را به شما بدهد که انرژی شما افزایش یافته است، اما سقوطی انرژی که پس از آن به وجود می آید یک مشکل جدی است. احساس خستگی ممکن است نشانه آن باشد که زمان بازنگری رژیم غذایی برای فهمیدن این موضوع که آیا شما در حال خوردن (یا آشامیدن) قند بیش از حد هستید یا خیر، فرا رسیده است.

  1. هوس شکر / کربوهیدرات

اگر شما متوجه شدید که ولع زیادی به طعم شیرین تنقلات شیرین به صورت روزانه دارید، شانس تبدیل شدن به یک معتاد به قند را دارید. مصرف بیش از حد قند می تواند یک واکنش زنجیره ای از هوس قند ایجاد کند چرا که این اعتیاد بسیار شیرین است. اگر متوجه شدید که با هر قدمتان، شیرینی جات شما را به سمت خود می خوانند، می توانید در میانه عمیق تلاطم اعتیاد به شیرینی جات باشید.

  1. سرماخوردگی های مکرر و آنفولانزا

اگر متوجه شدید که بیشتر از قبل بیمار می شوید، این موضوع  می تواند مربوط به مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی شما باشد. اگر هر ویروسی در اطراف شما را بیمار می کند، این موضوع ممکن است به خاطر میل شدید شما در برابر شیرینی جات باشد. مصرف بیش از حد شکر می تواند سیستم ایمنی شما را تضعیف کند، و توانایی طبیعی بدن شما را در مبارزه با سرماخوردگی، ویروس آنفلوانزا و حتی بیماری مزمن ضعیف تر از آن را کاهش دهد.

  1. اضطراب یا افسردگی

تنها این گونه نیست که مصرف مقادیر بالای شکر می تواند باعث شود شما از نظر فیزیکی از پا بی افتید بلکه این موضوع می تواند از نظر عاطفی نیز بر روی شما تاثیر بگذارد. هنگامی که اثرات تقویت انرژی قند از بین بروند، خستگی فیزیکی ناشی از “سقوط شکر” ممکن است با خستگی روانی همراه شود. احساسات مرتبط با افسردگی مانند بی حالی، غم و اندوه، و گوشه گیری اجتماعی، ممکن است توسط معتادان شکر تجربه گردد. احساس اضطراب، مانند عصبانیت، احساس نابودی و نگرانی دائمی، هم چنین ممکن است نشانه آن باشد که رژیم غذایی شیرین شما نیاز به تنظیم دارد. اگر شما از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، می توانید از روغن های ضروری برای رفع اضطراب و افسردگی استفاده کنید.

  1. مشکلات پوست و پا (ایجاد حلقه های تیره زیر چشم)

مصرف شکر دارای اثر التهابی بر روی بدن می باشد. بنابراین می تواند به مشکلات التهابی پوست کمک کند. اگر شما از آکنه، روزاسه ، اگزما ، و یا حتی چربی و یا خشکی بیش از حد، رنج می برید مقصر آن می تواند مصرف بیش از حد قند باشد. برخی از افراد دریافتند که حذف شکر از رژیم غذایی شان تا حد زیادی مشکلات پوستی آن ها را بهبود بخشید. بر طبق نظر دکتر شری گرین، یک پزشک پا در شهر نیویورک، شکر هم چنین می تواند یک اثر التهابی بر روی پا داشته باشد. این التهاب می تواند در پای شما به عنوان التهاب پلانتار فاسیا ظاهر گردد، که باعث درد در بخش ضخیم بافتی که در سراسر پایین پا، پاشنه پا، و یا در هر جای دیگر ادامه دارد، گردد.

علائمی که نشان دهنده مصرف بیش از حد قند است
علائمی که نشان دهنده مصرف بیش از حد قند است
  1. مشکلات وزن

بدن انسان به گونه ای تنظیم شده است تا مقدار محدودی از شکر را در خود جا دهد. هنگامی که ظرفیت نگهداری شکر بدن پر شود و مصرف شکر هم چنان ادامه داشته باشد، کالری شکر به عنوان چربی ذخیره می شود. این موضوع می تواند به سرعت منجر به مشکلات وزن شود و مشکلاتی مانند چاقی و وزن بالا، خطری برای میزبان از بیماری های دیگر می باشد. بیماری هایی از قبیل مشکلات بهداشتی، مانند کلسترول بالا خون، مشکلات قلبی، آپنه خواب و دیگر بیماری ها.

  1. فشار خون بالا

مشکلات فشار خون ممکن است به دلیل سدیم در رژیم غذایی شما نباشد، بلکه در عوض، به دلیل مصرف بیش از حد قند باشد. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ توسط محققان در دانشگاه کلرادو دنور انجام شد، بیش از ۴۵۰۰ بزرگسال مورد بررسی قرار گرفتند و داده های جمع آوری شده نشان داد که ارتباطی بین فشار خون (فشار خون بالا) و مصرف بیش از حد قند وجود دارد. بنابراین، اگر شما دارای فشار خون بالا می باشید، تنها نمک را بدون در نظر گرفتن میزان مصرف شکر خود مقصر این بیماری ندانید.

  1. مسائل دندانپزشکی

تقریبا همه شنیده اند که قند برای دندان خوب نیست، و این موضوع حقیقت دارد. اگر شما دائما خود را به دلیل پوسیدگی دندان در صندلی دندان پزشک در حال پرکردن دندان یا درمان ریشه می یابید، شکر مصرفی شما می تواند عامل این امر باشد. شکر دوست دارد خود را به گوشه و کنار و مخفیگاه های دندان برساند، جایی که در آن می تواند سبب پوسیدگی مینای دندان و نفوذ در دندان گردد، و باعث مشکلات دردناک دندان شود.

  1. دیابت

خوردن قند بیش از حد و یا غذاهای شیرین می تواند باعث افزایش وزن شود و افزایش وزن می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش دهد. حتی اگر شما تا به حال به عنوان دیابتی کامل تشخیص داده نشده اید. بسیاری از افراد” پیش دیابت ” می باشند و حتی آن را درک نمی کنند. اگر شما به رغم  غذا خوردن و آب خوردن به طور منظم به طور مداوم احساس تشنگی یا گرسنگی می کنید، شما ممکن است مایل به صحبت کردن با دکتر خود در مورد خطر ابتلا به دیابت خود باشید.

  1. مشکلات قلبی

یک رژیم غذایی شیرین پتانسیل بیمار کردن قلب را دارد. در یک مطالعه که بر روی موش در دانشگاه کیس وسترن رزرو انجام شده، رژیم غذایی پر ساکارز به تسریع مرگ و افزایش خطر مسائل قلبی بیش از فروکتوز بالا، چربی بالا، و یا رژیم های غذایی با نشاسته بالا، منجر شد. این یافته ها نمی تواند به طور مستقیم بر روی افراد اعمال شود، زیرا افراد مورد بررسی در مطالعه جوندگان بودند اما از آن جایی که پرخوری شکر خطر ابتلا به بیماری هایی که بر سلامت قلب در انسان تاثیر منفی می گذارند را افزایش می دهد، خیلی هم از یافته های تحقیق بالا دور نیست.

چگونه از مصرف بیش از حد قند دوری کنیم؟

اگر شما از نزدیک نگاهی به آن چه مصرف می کنید بیاندازید و دریابید که چیزهای شیرین بخش عادی از موارد مصرفی شما می باشد، زمان آن رسیده است که به خودتان قول دهید که شکر بیش از حد را پاک سازی کرده و کنار بگذارید. بسیاری از غذاهای سالم مثل میوه جات و سیب زمینی شیرین، به طور طبیعی شیرین هستند و هنگامی که شما قند فرآوری شده مانند آب نبات و نوشابه را محدود کنید، جوانه های چشایی شما بیشتر از همیشه قادر به درک یک سطح سالم از شیرینی خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ مصرف شکر اضافی را کنار گذاشته و مطمئن باشید که به راهی قدم گذاشته اید که زندگی سالم تر داشته و شادی بیش تر را برای شما به ارمغان می آورد.