علائم آتروفی مغز (کوچک شدن مغز) چیست؟

به گفته پزشکان موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، آتروفی مغز یک بیماری نورولوژیک است که منجر به از دست دادن بافت مغزی می شود، آتروفی مغزی می تواند در قسمت های کوچک مغز رخ دهد یا بر روی نیمکره های مغز تاثیر بگذارد. بیماران مبتلا به آتروفی مغزی ممکن است در عملکردهای شناختی مانند زبان و حافظه مشکل داشته باشند. از آنجا که بیماران دچار تخریب بافت مغزی شده اند، متاسفانه تغییرات آن ها دائمی می باشد. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با علائم آتروفی مغز یا همان کوچک شدن مغز آشنا شوید.

علائم آتروفی مغز

آفازی (زبان پریشی)

آفازی بر مهارت های زبانی بیمار تاثیر می گذارد. پزشکان موسسه ملی ناشنوایان و سایر اختلالات ارتباطی بیان می کنند که سه نوع آفازی ممکن است رخ دهد:

  • آفازی ورنیکه (دریافتی)
  • آفازی بروکا (بیانی)
  • آفازی گلوبال (کلی)

آفازی دریافتی زمانی رخ می دهد که بیماران دچار آسیب به لوب گیجگاهى، بخشی از مغز که مسئول شنیدن است، می گردند. از آنجا که در آفازی دریافتی بیماران هنوز می توانند صحبت کنند، درک گفتاری بیمار تحت تأثیر قرار نمی گیرد. هنگامی که یک بیمار مبتلا به آفازی ورنیکه (دریافتی) صحبت می کند، جملاتی که بیان می کند غیر منطقی هستند و معمولا از جملات بلند در صحبت های خود استفاده می کند.

از سوی دیگر، آفازی بروکا (بیانی) منجر به گفتار بی منطقی می شود که در آن بیماران نمی توانند به راحتی کلمات واقعی را بیان کنند. آفازی بیانی ناشی از آسیب به لوب پیشانی یا قدامی، که جلویی ترین قسمت مغز است، می باشد. بیماران مبتلا به آفازی بیانی با عبارات کوتاه صحبت می کنند و برای صحبت کردن دچار مشکل می شوند.

آسیب به هر دو ناحیه می تواند باعث آفازی گلوبال یا کلی شود، که باعث ایجاد مشکلات جدی در صحبت کردن و درک گفتار می شود.

زوال عقل

پزشکان موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی بیان می کنند که در حالی که زوال عقل باعث ایجاد آتروفی مغزی می شود، اما می تواند جزو علائم آتروفی مغز (کوچک شدن مغز) نیز باشد. زوال عقل باعث می شود که بیماران مشکلات حافظه، زبان و شخصیت داشته باشند. به عنوان مثال، بیماران می توانند در یادآوری خاطرات و ایجاد خاطرات جدید دچار مشکل باشند که بر توانایی یادگیری آن ها تاثیر می گذارد. زوال عقل همچنین باعث قضاوت ضعیف می شود.

پزشکان موسسه ملی سلامت خاطر نشان می کنند که زوال عقل باعث ایجاد مشکلات زبانی می شود. خواندن و نوشتن می تواند برای بیماران مشکل باشد که منجر به این می شود که بیماران از این پس درک زبانی درستی نداشته باشند. در آخرین مرحله از زوال عقل بیمار در مراقبت از خود نیز دچار مشکل می شود.

تشنج

تشنج نیز می تواند ناشی از آتروفی مغز باشد. مؤسسات ملی بهداشت اشاره می کند که تشنج، که زمانی رخ می دهد که فعالیت الکتریکی در مغز مختل شود، به ندرت ۱۵ دقیقه طول می کشد. بعضی از افراد ممکن است درست قبل از شروع تشنج طعم فلزی را در دهان خود مزه کنند. در طی تشنج، بیمار می تواند دچار تغییر در سطح آگاهی گردد. این تغییرات از خیره ماندن تا از دست رفتن کامل هوشیاری متغییر هستند.

اگر بیمار هوشیاری خود را از دست بدهد، ممکن است سردرگمی یا از دست دادن حافظه موقت رخ دهد. همچنین ممکن است بیماران کنترل عضلات خود را نیز از دست بدهند، و برخی از بیماران ممکن است در طی تشنج دچار تکان های ناگهانی شوند. تغییرات در احساسات، مانند ترس یا شادی ناگهانی نیز ممکن است با تشنج رخ دهد.