علائم حساسیت به بادام هندی

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در شماره ۲۰۱۲ “مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی”، یک درصد از جمعیت ایالات متحده دچار آلرژی به بادام هندی یا سایر آجیل های درختی را گزارش می دهند. علائم آلرژی به بادام هندی بر روی پوست، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی اثر می گذارد. در سال های اخیر، آلرژی به بادام هندی به عنوان یک بیماری جدی مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس یک مطالعه در اکتبر ۲۰۰۵ که در “مجله بیماری های دوران کودکی” منتشر شده، با وجودی که آلرژی های بادام هندی بیشتر شایع هستند، اما ممکن است بیمار را دچار شوک آنافیلاکتیک که یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی است، کند.

علائم آلرژی به بادام هندی روی پوست

هنگامی که بدن شما در معرض آلرژن قرار می گیرد (ماده ای که منجر به پاسخ حساسیت زا می شود.) مقدار زیادی هیستامین تولید می شود. در حالی که مقادیر کمی از هیستامین به پاسخ ایمنی بدن کمک می کند؛ مقادیر زیاد موجب بسیاری از واکنش های شدید به آلرژن ها و در نتیجه آلرژی می شود. علائم اولیه ممکن است خارش یا سوزن شدن در داخل یا اطراف دهان شما باشد؛ و این علائم ممکن است در عرض چند دقیقه غذا خوردن یا دست زدن به غذا و یا مواد غذایی حاوی بادام هندی ظاهر شود. ضایعات پوستی، از جمله کهیر و تورم معمول است. زخم، قرمزی، خارش بیش از اندازه و بثورات پوستی، از مواردی است که حساسیت به بادام هندی ایجاد می کند.

علائم تنفسی و دستگاه گوارش

واکنش آلرژیک به بادام هندی در صورتی که آلرژن های دانه های بادام زمینی در معرض استنشاق یا مصرف قرار گیرند، ممکن است باعث علائم تب یونجه یا آسم شود. آبریزش بینی، خارش چشم ها، خارش بینی، خارش سقف دهان و سرفه، از علائم تنفسی رایج است. خسس خس یا صورت زدن هنگام تنفس، علائم دیگر این آلرژی است که معمولا ناشی از ضعف تنفس، سفت شدن قفسه سینه و درد قفسه سینه می باشد. افراد مبتلا به حساسیت به بادام هندی همچنین ممکن است دچار گرفتگی معده یا استفراغ شوند. علائم شدید این حساسیت ممکن است شامل اسهال، استفراغ، مشکل بلع یا تهوع باشد. همچنین تورم زبان یا گلو ممکن است راه تنفس شما را مسدود کند یا ممکن است نشانه ای از تورم در داخل دستگاه گوارش شما باشد.

آنافیلاکسی

آلرژی به بادام هندی از همه بیشتر احتمال دارد باعث واکنش شدید آلرژیکی به نام آنافیلاکسی شود. بر اساس یک بررسی در شماره ژوئن ۲۰۱۴ مجله “آلرژی”، حتی تماس پوست و دهان ممکن است منجر به آنافیلاکسی شود. علائم این بحران بالقوه کشنده عبارتند از: ضربان قلب و نبض سریع، تورم گلو که مانع از تنفس می شود، تنگی مسیرهای هوایی، غش کردن، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری است. مصرف یا استنشاق حتی مقادیر کمی از بادام زمینی ممکن است شوک آنافیلاکتیک ایجاد کند. آنافیلاکسی به طور ناگهانی ایجاد می شود و به سرعت فرد را در معرض تهدید زندگی قرار می دهد. در نتیجه در هنگام رخ دادن آن باید فورا به اورژانس مراجعه کرد.

هشدارها و اقدامات احتیاطی

اگر علائم آلرژی به بادام هندی را دارید؛ ممکن است به پسته هم حساسیت داشته باشید. زیرا اینها از یک خانواده گیاهی هستند. علاوه بر این، افراد مبتلا به این آلرژی با احتمال بیشتری به نسبت سایرین به سایر آجیل های درختی مانند گردو یا بادام نیز حساسیت دارند. علائم آلرژی می تواند شدید و تهدید کننده حیات باشد، بنابراین برای ارزیابی و درمان خود و یا برای راهنمایی های دقیق که چه غذاهایی را نباید بخورید، با یک متخصص آلرژی مشورت کنید.