علائم آندومتریوز چیست؟

علائم آندومتریوز موضوع این مطلب مجله پیام سلامت است. اما پیش آز آنکه درباره علائم آن صحبت کنیم؛ بهتر است کمی با این بیماری آشنا شوید.

بیماری آندومتریوز بیماری مرتبط با رحم و دستگاه تناسلی زنان است. در بسیاری از زنان علائم آندومتریوز شامل درد شدید و مشکلات در باروری است. این در حالی است که در بعضی از زنان این بیماری نشانه خاصی ندارد.

علائم آندومتریوز معمولا در زنان ۳۰ تا ۴۰ خود را نشان می دهد. و معمولا چند سال پس از قاعدگی آغاز نشانه های آن است.

اندومتریوز که بافت آندومتر داخل رحم، در خارج از رحم شروع به رشد و تکثیر می کند. و در لگن و پایین شکم نیز دیده می شود. و در موارد نادر به سایر بخش های بدن نیز نفوذ می کند.

علت دقیق رخ دادن بیماری آندومتریوز مشخص نیست. برخی دانشمندان علت را برگشت خون قاعدگی به داخل رحم می دانند. همچنین انتقال سلول های صفاقی به سلول های آندومتر، تحول سلول جنینی به ایمپلنت سلول های آندومتر در دوران بلوغ، اتصال سلول های اندومتر به برش های ناشی از جراحی، انتقال سلول های آندومتر توسط خون و لنف به بخش های دیگر بند و اختلالات سیستم ایمنی بدن را نیزف از دیگر علل احتمالی بیماری آندومتریوز می دانند.

همچنین عوامل زیر می توانند شما را در اخطر ابتلا به بیماری آندومتریوز قرار دهند:

  • نداشتن سابقه زایمان
  • شروع زودتر از موعد دوران قاعدگی و بلوغ
  • یائسگی در سنین بالاتر
  • چرخه قاعدگی کوتاه
  • شاخص توده بدن کم
  • مصرف زیاد الکل
  • بستگان دارای این بیماری (سابقه خانوادگی)
  • هر شرایطی که مانع از انجام شرایط طبیعی قاعدگی شود
  • اختلالات رحم

به عنوان یک زن لازم است اطلاعات دقیقی درباره علائم آندومتریوز بدانید. تا بتوانید به سرعت شروع احتمالی بیماری را تشخیص داده و برای درمان مناسب آن برنامه ریزی کنید.

علائم آندومتریوز چیست؟
علائم آندومتریوز چیست؟

علائم آندومتریوز

در ادامه شایع ترین علائم آندومتریوز را با هم بررسی می کنیم.

شکم درد

بیشتر زنان مبتلا به آندومتریوز، شکم درد مزمن و دائمی را تجربه خواهند کرد. این شکم درد معمولا با انتقال درد به لگن و کمر همراه است. علت علت شکم درد خونریزی خارج از رحم بافت اندومتر است؛ که در مکان هایی که خون نتواند از بدن خارج شود، موجب خونریزی داخلی و تورم و درد شدید می شود.

شکم درد
شکم درد

معمولا این نوع شکم درد درست قبل از دوره قاعدگی آغاز و تا پایان آن ادامه دارد. البته این درد از نظر شدت و نوع متفاوت با درد قاعدگی است. به شکلی که بیمار حتی نمی تواند به درستی بایستد.

در موارد خیلی شدید درد ممکن است بعضی از زنان دچار آندومتریوم توسعه یافته کیست خونی باشند. که در صورت احتمال پاره شدن کیست خونی، باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

درد در هنگام رابطه جنسی و پس از آن

درد هنگام رابطه جنسی و مقاربت، یکی دیگر از علائم آندومتریوز است. این نوع از درد به طور معمول احساسی دردناک و عمیق در داخل بدن است. این درد می تواند در هنگام رابطه جنسی یا بلافاصله پس از بوجود می آیند. و می تواند برای چندین ساعت و حتی تا روز بعد ادامه داشته باشد.

درد در هنگام رابطه جنسی و پس از آن
درد در هنگام رابطه جنسی و پس از آن

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ توسط بنیاد تحقیقات آندومتریوز جهانی، انجام شد. طی این مطالعه ۹۳۱ زن که به این بیماری مبتلا شده بودنند و مورد درمان قرار گرفته بودند مورد بررسی و پرسش قرار گرفتند. نیمی از این زنان اعلام کردند که بیماری در رباطه جنسی آن ها اثرات منفی گذاشته بود. ۵۶ درصد آن تماس جنسی دردناک داشتند. و ۶۰ درصد آن ها درد در ناحیه لگن را گزارش دادند.

شرم زنان از صحبت کردن در این مورد با شریک جنسی خود و نیز پزشک معالج، مشکلی است که تشخیص و درمان بیماری را به تاخییر می اندازد. پس اگر دچار مقاربت دردناک هستید؛ این شمکل را هرچه زودتر با پزشک متخصص زنان در میان بگذارید.

دوره های قاعدگی سنگین و نامنظم

 خونریزی شدید، همراه با یا بدون لخته شدن، در دوران قاعدگی، یکی دیگر از علائم آندومتریوز است. هنگام قاعدگی اندومتر نسبت به هورمون های دوره قاعدگی واکنش نشان داده و بزرگ تر می شود. در نتیجه خونریزی قاعدگی افزایش می یابد.

علاوه بر خونریزی شدید در دوران قاعدگیف خونریزی های نامنظم، خونریزی قبل از شروع قاعدگی و لکه بینی در بین دوره های قاعدگی، نیز علائم آندومتریوز هستند.

بسیاری از زنان تمایل به بی توجهی به خونریزی شدید دوره قاعدگی دارند. اما پیشنهاد می کنیم اگر دچار چنین وضعیتی هستید؛ مشورت با یک پزشک متخصص را در اولویت کارهای خود قرار دهید.

کاهش باروری

ابتلا به آندومتریوز می تواند شانس بارداری زنان را کمتر کند. دلیل این کاهش باروری نیز زخم های نشای از آندومتر است. این زخم ها از طریق تخمدان و لوله فالوپ، منجر به ایجاد مانح و جلوگیری از حرکت اسپرم ها می شوند.

کاهش باروری
کاهش باروری

همچنین در بعضی مواقع آندومتریوز منجر به اسیب یددن تخمک ها در تخمدان می شود. و کاهش کمیت و کیفیت تخمک ها دلیل کاهش باروری است.

متاسفانه، ناباروری در زنان به علت اندومتریوز معمولا به درمان با تحریک تخمدان و همچنین تلقیح داخل رحمی مقاوم است. همچنین اگر آندومتریوز به داخل لنگ کشیده شده باشد و باعث تحریف آن شده باشد؛ شانس موفقیت لقاح مصنوعی نیز بسیار پایین است؛ هرچند غیر ممکن نیست.

خستگی

یکی دیگر از علائم آندومتریوز که کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ خستگی است. علت دقیق ایجاد این خستگی دائم مشخص نیست. اما طبیعتا وجود یک بخش ملتهب در میانه بدن، خود می تواند انرژی فرد را تضعیف کند.

خستگی
خستگی

البته باید توجه کرد علائم آندومتریوز از جمله درد، التهاب دائم، افسردگی و سرخوردگی نشای از بیماری و… خود به قدر کافی می تواند منجر به خستگی بیمار شود.

خستگی مزمن جنبه ناتوان کننده این بیماری است. پس در صورت ابتلا به این بیماری سعی کنید با تقویت بدن و خوردن مواد غذایی مقوی و سالم، بخصوص مواد غنی از پروتئین و فیبر، خستگی و رخوت را از خود دور کنید. همچنین استراحت مناسب و ورزش های سبک (بخصوص یوگا)، می تواند رد بازیابی انرژی و تمدد اعصاب شما، در مقابله با آندومتریوز، بسیار موثر باشد.

مشکلات مثانه

آندومتریوز می تواند مشکلاتی را نیز برای مثانه ایجاد کند. اگر در طول دوره قاعدگی و هنگام اجابت مزاج (چه ادرار و چه مدفوع) احساس درد در ناحیه تحتانی شکم دارید. این مشکل ممکن است نشانه آندومتریوز باشد. همچنین تکرر ادرار و وجود خون در ادرار نیز ممکن است همزمان با این درد تکمیل کننده علائم این بیماری باشد.

مشکلات مثانه
مشکلات مثانه

نفوذ ضایعات آندومتر به مثانه، می تواند منجر به تکرر ادرار و همچنین احسا پری دائمی مثانه را در بیمار الا کند.

یک مطالعه رد سال ۲۰۱۲ در مجله Urologia Internationalis منتشر شد که مثانه شایع ترین بخش آلوده در اثر بیماری اندومتریوز در دستگاه ادراری است. و اغلب زنان به دلیل شکایت از تکرار ادرار به پزشک زنان و زایمان مراجعه می کنند. اما در نهایت با تشخیص بیماری آندومتریوز روبرو می شوند.

اما در نهایت علت تکرر ادرار و مشکلات مثانه هرچه باشد. درمان زود هنگام آن می تواند بسیار موثرتر باشد.

مشکلات روده

درست مثل مورد مثانه، یکی دیگر از علائم اندومتریوز مشکلات روده است. اسهال، یبوست، ردد در هنگام دفع مدفوع و خونریزیریال از علائمی است که می تواند ناشی از بیماری آندومتریوز باشد.

مشکلات روده
مشکلات روده

افزایش درد و نفخ شکم در دوران قاعدگیعادی است. اما خارج زا یان دوران می توان نشانه بیماری باشد. ضایعات آندومتر می تواند از دیوراه روده حمله کرد و مشکلات ذکر شده برای روده را ایجاد کند.

از آنجا که علائم اندومتریوز در روده با علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یکسان است. افراد اغلب آن ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند. و این موضوع تشخیص وجود آندومتریوز را پیچیده تر می کند.

درد در سایر نقاط بدن

اگرچه بسیار نادر است. اما آندومتریوز می تواند به سایر بخش های بدن نیز نفوذ کند. در نتیجه فرد احساس درد در سایر نقاط بدن خواهد داشت.

سابقه پیدا شدن بافت آندومتر در ران ها، بازوها و حتی دیافراگم، گزارش شده است.که این موضوع می تواند به ایجاد درد در سایر نقاط بدن منجر شود.

درد در سایر نقاط بدن
درد در سایر نقاط بدن

به عنوان مثال نفوذ آندومتر به دیافراگم م تواند تنفس دردناک را برای بیمار ایجاد کند. و همچنین خستگی های دردناک ناشی از وجود درد در نقاط مختلف بدن از سایر عوارض این حالت است.

نکات مهم درباره علائم آندومتریوز

  • اگر هرکدام از علائم گفته شده را دارید؛ بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • تشخیص آدومتریوز دشوار است و بیماری هایی نظیر بیماری التهابی لنگ (PID)، کیست تخمدان و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) اشتباه گرفته می شود.
  • مهمترین نکته در این بیماری تشخیص به موقع و زود هنگام آن است. چراکه این موضوع کمک شایانی به بالا رفتن شانس بهبودی فرد می کند. از سویی تشخیص دیر هنگام این بیماری می تواند منجر به سرطان تخمدان و اختلال باروری گردد.