علائم اضطراب شدید

کمی اضطراب برای بدن مفید است. این اضطراب بدن را آماده می کند تا با شرایط مختلف مواجه شود. اضطراب شدید می تواند نگرانی زیادی ایجاد کند. این احساسات در کار، روابط یا فعالیت های روزمره تداخل ایجاد می کنند و به نام اختلال اضطرابی شناخته می شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به صورت اختصاصی در مورد علائم اضطراب شدید صحبت می کنیم.

اختلالات اضطرابی قابل درمان هستند. با این حال، بسیاری از افراد هرگز به دنبال درمان این عارضه نمی روند. افراد مبتلا گاها شدت علائم را درک نکرده و به همین دلیل هم لزوم مراجعه به پزشک را احساس نمی کنند

علائم اضطراب شدید

افکار مضر

همه افراد ممکن است گاهی افکار منفی و مضر داشته باشند. اما اضطراب شدید زمانی اتفاق می افتد که شما بیش از حد نگران هستید. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی وقتی متوجه می شوند که نمی توانند اضطراب خود را کنترل کنند نگران می شوند.

افکار بیش از حد اضطرابی ممکن است باعث ایجاد علائم زیر در بدن شود:

  • احساس تحریک پذیری یا خستگی
  • ناآرامی
  • مشکلات خواب
  • ناتوانی در انجام وظایف و شروع کارها
علائم اضطراب شدید

علائم اضطراب شدید

افکار مضطرب می تواند بر روی بدن و زندگی شما تأثیر بگذارد. اضطراب می تواند علائم فیزیکی زیر را به وجود آورد:

  • تکرر ادرار
  • سردرد، درد عضلانی، یا حالت تهوع
  • گرگرفتگی
  • سردرد ناشی از نور و سر و صدا
  • مشکل تنفسی یا بلع
  • لرز یا عرق کردن

افراد مبتلا به اضطراب شدید گاها باید زمان زیادی را برای انجام وظایف روزانه در اختیار داشته باشند. آنها ممکن است به دلیل ترس یا نگرانی کاملا فلج شوند. این افراد نمی توانند از شرایطی که باعث اضطراب می شوند جلوگیری کنند. یا ممکن است در کار کردن، رفتن به مدرسه یا اجتماعی شدن مشکل داشته باشند.

اگر هر کدام از این علائم را دارید، به روانپزشک مراجعه کنید. درمان می تواند به کم شدن افکار اضطرابی کمک کند. همچنین پزشک می تواند به شما آموزش دهد که چگونه با اضطراب خود مقابله کنید.

علائم اختلالات اضطرابی خاص

انواع مختلفی از اختلالات اضطرابی وجود دارد. هر یک از این اختلالات، علائم و رفتارهای مشخص خود را دارند. در ادامه به علائم اضطراب شدید که با اختلالات اضطراب خاص ارتباط دارند، اشاره می کنیم:

وسواس عملی: در این علامت فرد یک عمل را به اجبار بارها و بارها انجام می دهد. افراد مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری از اجبار برای کنترل افکار اضطرابی خود استفاده می کنند.

فلش بک: فکر کردن به تجربیات تهاجمی، فلش بک نامیده می شود. افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه دارای افکاری تکرار از حوادث تروماتیک هستند.

حملات هراس: حمله ناگهانی است که در ان فرد احساس ترس شدید دارد. این نشانه اغلب همراه با علائم جسمی مانند افزایش ضربان قلب و سرگیجه است. حملات هراس نشانه اصلی اختلال هراس است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که به صورت ناگهان علائم اضطراب شدید را تجربه می کنید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. برای بررسی بیماری های فیزیکی ممکن است به تتس و آزمایش نیاز داشته باشید.