سرطان جزو شایع ترین علل مرگ و میر در مردان بزرگسال آمریکایی است. در حالی که رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد اما عوامل دیگری مانند ژن ها می توانند نقش بیشتری در ابتلا به آن بازی کنند. هنگامی که سرطان گسترش می یابد متاسفانه درمان سختی دارد. بنابراین شناسایی به موقع علائم آن نه تنها می تواند درد را کاهش دهد بلکه می تواند شانس بهبود را نیز افزایش دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علائم اولیه سرطان در مردان صحبت خواهیم کرد.

علائم اولیه سرطان در مردان

دانستن علائم اولیه سرطان می تواند به شما کمک کند که درمان را هر چه زودتر انجام داده و شانس بهبودی خود را افزایش دهید. علائم اولیه سرطان در مردان عبارتند از:

  • تغییرات در روده
  • خونریزی از رکتوم
  • تغییرات ادراری
  • خون در ادرار
  • کمر درد مداوم
  • سرفه های غیر معمول
  • وجود توده در بیضه
  • خستگی بیش از حد
  • کاهش وزن بدون علت
  • توده در پستان

تغییرات در روده

ایجاد مشکل در روده، گاه به گاه طبیعی است. اما تغییرات در روده ممکن است یا سرطان کولون یا رکتال را نشان دهد. به این سرطان ها در مجموع سرطان روده بزرگ گفته می شود. سرطان روده بزرگ می تواند در هر بخشی از روده بزرگ رشد کند. در حالی که سرطان رکتوم تنها رکتوم، یعنی قسمتی از روده بزرگ که به مقعد وصل شده است را تحت تاثیر قرار می دهد.

اسهال و یبوست ممکن است نشانه سرطان باشد. به خصوص اگر این تغییرات در روده به طور ناگهانی پیش آمده باشد. این مشکلات با تجمع مکرر گاز و درد شکم همراه هستند. تغییر در گنجایش و یا اندازه حرکت روده نیز می تواند علامتی از سرطان باشد.

خونریزی از رکتوم

خونریزی از رکتوم ممکن است نشانه اولیه سرطان رکتوم باشد. اگر خونریزی ادامه پیدا کند به طوری که فرد دچار کم خونی فقر آهن به علت از دست دادن خون شود، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان وجود دارد.  اگر چه خونریزی مقعدی علل شایع دیگری مانند بواسیر نیز دارد، اما بواسیر نشانه هایی دارد که با نشانه های سرطان یکسان نیست. به همین منظور به مردان بالای ۵۰ سال توصیه می شود که منظم آزمایشات لازم برای تشخیص سرطان روده را انجام دهند.

تغییرات ادراری

بی اختیاری ادراری و دیگر تغییرات ادراری ممکن است به علت بالا رفتن سن ایجاد شود. با این حال، برخی علائم این بیماری ممکن است به سرطان پروستات ربط داشته باشد. سرطان پروستات در مردان بالای ۶۰ سال شایع تر است. علائم ادراری شایع عبارتند از:

  • چکه کردن ادرار
  • بی اختیاری
  • ناتوانی در ادرار کردن با وجود پر بودن مثانه
  • تاخیر در ادرار کردن
  • زور زدن در هنگام دفع ادرار

خون در ادرار

اگر خون در ادرار مشاهده کردید، نباید آن را نادیده بگیرد. این علامت یکی از علائم شایع سرطان مثانه است. این نوع سرطان در افراد سیگاری، نسبت به افراد غیر سیگاری، شایع تر است. پروستاتیت، سرطان پروستات، و عفونت دستگاه ادراری نیز می تواند موجب ایجاد خون در ادرار شود. در زمان ابتلا به سرطان پروستات اولیه،  خون در مایع منی نیز وجود دارد.

کمر درد مداوم

کمر درد یکی از علل شایع ناتوانی است. اما تعداد کمی می دانند که کمر درد یکی از علائم اولیه سرطان در مردان است. علائم سرطان گاهی ممکن است خود را در جای دیگری از بدن مانند استخوان های ستون فقرات نشان دهند. به عنوان مثال، سرطان پروستات بسیار مستعد گسترش به استخوان ها است و می تواند علائمی در استخوان ران و کمر ایجاد کند. بر خلاف درد عضلانی گاه به گاه، سرطان استخوان باعث حساسیت و ناراحتی در استخوان می شود.

سرفه های غیر معمول

سرفه منحصر به افراد سیگاری و یا افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آلرژی نیست. سرفه مداوم از نشانه های اولیه سرطان ریه است. اگر علائم مربوط دیگر، مانند گرفتگی بینی یا تب ندارید، سرفه احتمالا به علت وجود ویروس و یا عفونت نیست. سرفه با خلط خونین نیز با سرطان ریه در مردان همراه است.

وجود توده در بیضه

شیوع سرطان بیضه در مردان کمتر از سرطان های پروستات، ریه و روده بزرگ است. اما باید علائم اولیه آن را جدی گرفت. وجود توده در بیضه ها از علائم سرطان بیضه است.

خستگی بیش از حد

خستگی معمولا از بیماری های مزمن و اختلالات مرتبط به آن ها ناشی می شود. خستگی بیش از حد در بدن به شما می گوید که چیزی در بدن شما درست کار نمی کند. به عنوان مثال رشد و تولید مثل سلول های سرطانی می تواند خستگی مفرط ایجاد کند. خستگی یکی از علائم شایع سرطان های مختلف است. اگر همواره بعد از یک شب خواب راحت هنوز هم خسته هستید به پزشک مراجعه کنید.

علائم اولیه سرطان در مردان
علائم اولیه سرطان در مردان

کاهش وزن بدون دلیل

با بالا رفتن سن، حفظ وزن دشوار می شود. بنابراین ممکن است شما کاهش وزن را موضوعی مثبت قلمداد کنید. اما کاهش وزن ناگهانی و غیر قابل توضیح می تواند یک مشکل بهداشتی جدی، از جمله سرطان را نشان دهد. اگر بدون تغییر در رژیم غذایی یا افزایش فعالیت بدنی وزن کم می کنید، این موضوع را با پزشک مطرح کنید.

توده در پستان

سرطان پستان منحصر به زنان نیست. مردان نیز برای توده های مشکوک در ناحیه سینه نیاز به بررسی دارند. این اولین نشانه قابل تشخیص سرطان پستان در مردان است. ژن ها می توانند نقش مهمی در سرطان پستان در مردان بازی کنند. قرار گرفتن در معرض تابش اشعه های مختلف یا بالا رفتن استروژن می تواند موجب ایجاد توده در پستان مردان شود. توده های پستانی معمولا در مردان بالای ۶۰ سال مشاهده می شود.