شایع ترین نوع سرطان مثانه در سلول های داخل مثانه ایجاد می شود. در مراحل اولیه، سرطان در بستر مثانه یا فقط در لایه زیر آن محدود می شود. حدود نیمی از موارد سرطان مثانه در این مراحل اولیه خود را نشان می دهند. همه ما می دانیم که برای درمان موفقیت آمیزی سرطان، یکی از مهمترین نکات، زمان تشخیص بیماری است. از طرفی برای تشخیص زودهنگام بیماری شناسایی علائم اولیه آن بسیار مهم است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت قصد داریم تا شما را با علائم اولیه سرطان مثانه در بدن آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

نشانه ها و علائم اولیه سرطان مثانه

بر خلاف بسیاری از سرطان های دیگر، علائم سرطان مثانه اغلب در اوایل بیماری رخ می دهند. این عامل در بسیاری از موارد منجر به تشخیص به موقع بیماری می شود. علائم اولیه سرطان مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

وجود خون در ادرار، که باعث می شود رنگ ادرار نارنجی، صورتی یا زنگ زده شود

  • نیاز شدید و مکرر به دفع ادرار
  • درد یا سوزش همراه با ادرار کردن
  •  مشکل در ادرار کردن
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • ضعف در جریان ادرار

مهم است بدانید این علائم در سایر بیماری ها، مانند عفونت های دستگاه ادراری و هیپرپلازی خوش خیم پروستات (بزرگ شدن پروستات) نیز رایج هستند. مراجعه به پزشک برای معاینه فیزیکی و انجام آزمایشات پزشکی تنها راهی است که می توانید علت علائم خود را بیابید. صرف نظر از علت، تشخیص هر چه زودتر بیماری می تواند شانس موفقیت درمان را افزایش دهد.

علائم اولیه سرطان مثانه در بدن
علائم اولیه سرطان مثانه در بدن

روش های تشخیص سرطان مثانه

تشخیص سرطان مثانه معمولا در اوایل بیماری اتفاق می افتد. زیرا علائم اولیه سرطان مثانه در بدن، بسیار قابل توجه و مشهود هستند. پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی درمان را شروع خواهد کرد. از آنجا که علائم سرطان مثانه با علائم دیگر بیماری ها همپوشانی دارند، برای تایید تشخیص نیاز به آزمایش ادرار خواهید داشت. آزمایش ادرار می تواند به رد کردن علل دیگر مانند عفونت کمک کند. برای تشخیص این بیماری از روش های زیر نیز استفاده می شود:

انجام آزمایشات بیشتر بر روی ادرار برای جستجوی نشانه های تومور

سیستوسکوپی که شامل وارد کردن یک لوله نازک و دارای نور به مجرای ادراری است، یک روش تشخیصی دیگر است. این آزمایش به پزشک اجازه می دهد که در طول معاینه خود، مثانه را نگاه کند و در صورت لزوم نمونه برداری انجام دهد. گاهی اوقات، پزشکان از یک داروی فعال برای کمک به شناسایی سلول های سرطانی استفاده می کنند. به این روش سیستوسکوپی فلورسانس یا سیستوسکوپی نور آبی گفته می شود.

تست های تصویربرداری شامل تصویر برداری با اشعه X ویژه از دستگاه ادراری، سی تی اسکن و MRI. این تست ها به پزشک شما کمک می کنند تا تعیین کند که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر؟

هنگامی که پزشک تشخیص را کامل کرده و وجود یا عدم وجود گسترش سرطان را تایید کرد، می توانید شروع به برنامه ریزی درمان کنید. برای تعیین بهترین روش درمان؛ همکاری با پزشک الزامی است.